TEST: Kia Venga 1,4 CRDi Exclusive
For deg som elsker å kjøre sakte
Vi måtte lette med lupe etter positive ting å si om Kia Venga.
Venga er Kias forsøk på en mini-MPV. Den har ingen forløper, så koreanerne har plukket litt fra forskjellige konkurrenter for å lage denne bilen. Det gjør at man får en totalpakke som er helt grei, men verken banebrytende eller spesiell på noen som helst måte.
Kjøreegenskaper: 4
Kia Venga er ikke den mest underholdende bilen du kan kjøpe. Den oppfører seg forutsigbart, med en tendens til understyring. Styringen mangler litt på presisjon, og tilbakemeldingene fra understellet kunne vært bedre. Det er med andre ord ikke spesielt spennende, men den oppleves som trygg og forutsigbar i de fleste situasjoner.
Motor: 4
Den 1,4-liters dieselmotoren yter 77 hester og 225 Nm. Dette er en ny motor, men den sliter litt med å overbevise. Den støyer blant annet ikke noe særlig mindre enn konkurrentenes alternativer. Motorer trekker likevel forholdsvis jevnt hele veien, og sekstrinnskassen den er koblet til gjør jobben sin på en utmerket måte.
Ytelser: 2
Med 77 hester sier det seg selv at dette ikke er noen lyskryssracer. 0-100 skal ifølge fabrikken gå unna på vanvittig trege 16,1 sekunder. Det gjør at den nesten blander seg inn i listen over de ti tregeste bilene du kan kjøpe.
Man ender ofte opp med å måtte gire ned et gir eller to i oppoverbakker. Det er slitsomt i lengden, og gjør at trivselen ved å kjøre bilen blir noe redusert.
Eksteriør: 4
Venga imponerer med et forholdsvis tøft design. I den grad man kan kalle en mini-MPV for tøff, da. Fronten har et småaggressivt preg, og bilen står ikke tilbake for noen av konkurrentene på eksteriørbiten.
Interiør: 5
Venga er litt større enn konkurrentene i alle retninger. Det gjør naturlig nok at man får med seg forholdsvis mye. Bagasjerommet er på 440 liter - noe som bør holde til de aller fleste. Skal man ha med mye bagsje, kan man likevel legge ned setene - som også kan flyttes 13 centimeter i lengderetningen. Med setene nede får man flatt gulv og 1486 liter plass tilgjengelig.
Førermiljøet er forholdsvis enkelt. En god del plast, men det virker likevel godt skrudd sammen. Det meste er lett tilgjengelig, og man slipper å lete etter små og uleselige knapper.
Komfort: 4
Venga er stort sett en komfortabel bil. Den sliter litt med å takle skarpe ujevnheter - noe som er forholdsvis vanlig for denne typen biler. De større humpene i veien takler den utmerket. En del motor- og hjulstøy kan nok oppleves som plagsomt for de lydømfintlige, men for de aller fleste vil ikke dette være noe problem.
Sikkerhet: 4
Venga fikk fire av fem stjerner i Euro NCAP-testen. Førerens bryst hadde vært i kontakt med rattet ved frontkollisjonen. Den fikk god score på beskyttelse ved sidekollisjon, samt beskyttelse av barn og fotgjengere.
Både ESP og antispinn er standard. Det samme gjelder Isofix-fester i baksetet. Aktive nakkestøtter skal beskytte mot nakkesleng ved kollisjon - noe bilen fikk skryt for i krasjtesten.
Pris/utstyr: 4
Billigste Venga starter på 184.900 kroner. Bilen vi kjørte, med dieselmotor og høyeste utstyrsnivå, koster 239.900 kroner. Da er alt man trenger av utstyr inkludert i prisen. Blant annet et navigasjonssystem som fungerer veldig godt.
Disse prisene er ikke langt unna konkurrentene med større motorer. Citroëns C3 Picasso med 110-hesters diesel er blant annet en verdig konkurrent.
Miljø: 4
Med denne motoren skal bilen slippe ut 117 gram CO2 per kilometer, og bruke 0,45 l/mil ved blandet kjøring. Det finnes flere konkurrenter med bedre ytelser som kan vise til de samme tallene. Når dette i tillegg er en ny motor, er ikke disse tallene spesielt imponerende.
Denne saken ble første gang publisert 21/06 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.