Test: Suzuki Kizashi, 2010

Ja, dette er faktisk en god bil

Legg fordommene til side: Suzuki Kizashi er en god bil!

Sist oppdatert

Tekniske data Suzuki Kizashi, 2010

MOTOR, CM3: R4, 2393

EFFEKT, HK VED O/MIN: 178/6500

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 230/4000

EGENVEKT, KG: 1605

TILHENGERVEKT, KG: 720/1700

L/B/H, CM: 465/182/148

BAGASJEROM, LITER: 461

STANDARD DEKKDIM.: 215/55R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,83

CO2-UTSLIPP, G/KM: 191

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,8

TOPPFART, KM/T: 205

PRIS FRA, KR: 439 900

PRIS TESTBIL, KR: 439 900

Kizashi er noe helt nytt i Suzuki-sammenheng - og den har heller ikke mange konkurrenter på markedet. For bilen er en mellomstor sedan, på størrelse med biler som Volvo S40, Audi A4 og VW Jetta. Den har en 2,4-liters bensinfirer på 178 hk, trinnløs automatgirkasse, firehjulstrekk og veldig mye utstyr som standard.

Altså har den spesifikasjoner man vanligvis må et hakk opp i størrelse for å få; biler som VW Passat og Opel Insignia er åpenbare kandidater for deg som vil ha 4x4 i bilen. Selvsagt kan man kjøpe en SUV i stedet, men det er jo mange som ikke vil ha en så høyreist bil.

Prislappen, og kombinasjonen sprek motor, 4x4 og automatgir, gjør at Kizashi plasserer seg i et litt annet segment enn de fleste Suzuki-modellene; veiledende pris er 439 900 kr. Da er alt utstyret med i pakka. Den er ikke billig, og den sikter seg kanskje mot en annen kjøpergruppe enn deres tidligere modeller. Nå har de jo solgt en god del Grand Vitara med litt utstyr, så prisen skremmer kanskje ikke kundene vekk. Utfordringen kan være at det brede markedet ikke er vant til å tenke på Suzuki når de skal bruke 440 000 kr på en bil.

De tyske premiummerkene som kan by på en bil i samme størrelsesklasse, med tilsvarende motorkraft, firehjulstrekk og automatgir, koster veldig mye mer - særlig når du har utstyrt disse på tilsvarende måte. Bare se på Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse-testene våre.

Det aller nærmeste man kommer hva størrelse og spesifikasjoner angår, er nok Skoda Octavia - som du finner mange tester av her. Da må du nøye deg med svakere motor, og heller ikke her får du kombinert 4x4 og automatgir.

Her er alle våre biltester.

Her er de aller beste bilene vi har testet.

RYDDIG: Kizashi oppfører seg ryddig, komforten er flott og kjøreegenskapene kompetente.
RYDDIG: Kizashi oppfører seg ryddig, komforten er flott og kjøreegenskapene kompetente. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 4

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 10,5

60-100 KM/T, 3. GIR: 6,5

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 12,3

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,1

80-120 KM/T, 4. GIR: 9,0

80-120 KM/T, 5. GIR: 13,1

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,6

STØY TOMGANG, dBA: 37,8

STØY 50 KM/T, dBA: 61,4

STØY 80 KM/T, dBA: 66,9

STØY 100 KM/T, dBA: 69,1

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,87

Suzuki hevder at Kizashi er en sportslig bil. Det er den ikke. Men den er svært kapabel, under alle forhold.

Veigrepet er mer enn bra nok, godt hjulpet av 4x4 og bilens store hjul, men vi savner bedre styrefølelse og flere tilbakemeldinger fra understellet.

Understellsoppsettet er vi imponerte over; selv på veldig humpete vei makter den å holde hjulene godt nedpå bakken, noe som bidrar til å gjøre kjøringen effektiv, komfortabel og sikker. Bilen har en iboende tyngde av det positive slaget, som gjør den til en svært trivelig bil på veien. Den er stabil - selv om retningsstabiliteten kunne vært enda et hakk bedre. Og den oppleves som gjennomført på alle måter.

Kizashi oppleves som trygg, og den gir deg hint om at du burde roe ned lenge før det begynner å bli skummelt. Men veldig moro, som man kan ha det bak rattet i BMW 3-serie, for eksempel, er det ikke.

Disse bilene kjører best.

Motor: 5

BRA: Førermiljøet er godt. Ergonomien er fin, plassen er god, og kvalitetsfølelsen er bra.
BRA: Førermiljøet er godt. Ergonomien er fin, plassen er god, og kvalitetsfølelsen er bra. Foto: Egil Nordlien HM Foto

I en tid der downsizing er i vinden som aldri før, rynket vi litt på nesa da Suzuki presenterte Kizashi med en bensindrevet, 2,4-liters rekkefirer som eneste kraftkilde. Det er ikke akkurat moderne, og i helt motsatt retning av det andre bilprodusenter går.

Men den er faktisk ikke så veldig feil i denne bilen.

Motoren yter 178 hk ved 6500 o/min og 230 Nm ved 4000 o/min. Altså har den godt med kraft, og det store slagvolumet gir godt dreiemoment på lave turtall. Støynivået er lavt, maskinen går pent, og den er heller ikke så skremmende tørst.

Kreftene går via en trinnløs girkasse, som fungerer utmerket. Den kan overstyres manuelt til seks forhåndsbestemte utvekslingstrinn om man skal bremse ned bakker, men ellers er det best å la den jobbe på egen hånd. Den utnytter det gode dreiemomentet på en flott måte, og i motsetning til så mange andre biler med trinnløse girkasser slipper man her turtallshyling med en gang man er nær gasspedalen. Alt i alt oppleves motor- og girkassekombinasjonen som svært behagelig og kultivert.

Om vi skal være veldig pirkete, kan vi kommentere at det rykker bittelitt når man går fra null til litt gasspådrag og girkassa kobles inn. Dette merkes ved krypkjøring. Men dette er langt ifra plagsomt.

Godt jobba!

Bilen trekker i utgangspunktet på forhjulene, men firehjulstrekksystemet overfører krefter til bakhjulene ved behov. Det fungerer flott på bar vei og grus, og vi har tidligere kjørt bilen litt på snøføre og opplevde det som en ryddig og god opplevelse.

Her ser du bilene med de aller beste motorene.

Ytelser: 5

Med 178 hestekrefter og 230 Newtonmeter har gi Kizashi helt fine ytelser. Litereffekten er ikke noe å hoppe i taket for, men dreiemomentet og den trinnløse girkassen er såpass godt tilpasset hverandre at vi ikke savner mer effekt. Fra stillestående til 100 km/t tar det 8,8 sekunder, og på norsk vei holder det lenge.

KOMPLETT: Kizashi er på mange måter en komplett bil; den har mye utstyr, sterk motor, trinnløst automatgir og 4x4.
KOMPLETT: Kizashi er på mange måter en komplett bil; den har mye utstyr, sterk motor, trinnløst automatgir og 4x4. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Som vanlig i biler med trinnløs girkasse, er det litt mindre sammenheng mellom den faktiske akselerasjonen og den subjektive opplevelsen av den her enn i en bil der turtallet øker og øker, før man bytter gir og begynner økningen igjen. Det er rart hvordan ørene og hjernen er opptrent til å tro at turtallsøkning er det samme som akselerasjon.

Her holder jo bilen omtrent konstant turtall når man gir full gass, mens farten øker. I mellomakselerasjonsmålingene våre får bilen ganske så gode resultater - selv om den ikke er noe råskinn. Ved kickdown gjør den 60-100-sprinten på 5,1 sekunder, og 80-120-intervallet gjøres unna på 6,6 sekunder. Anstendige tall!

Les også:

Stor kvalitetsrapport på brukt 4x4

Disse bilene kan du stole på

Eksteriør: 5

Vi må innrømme det: Vi syntes Suzukis konseptbiler for Kizashi var råtøffe. Bare se på denne.

Og vi ble veldig glade da vi så produksjonsversjonen. Nei, den er ikke på langt nær like tøff som konseptene. Men den ser fortsatt bra ut, spør du oss. Særlig snuta er tøff, mens resten er ganske så elegant, pent og ryddig i formene. Den er mye mindre kjedelig i formene enn de øvrige modellsøsknene, og vi synes det er hyggelig at dette skal være Suzukis nye designretning.

Størrelsesmessig er den litt vanskelig å plassere i en klasse. Den er en god del lengre enn en VW Jetta, og bare fem centimeter kortere enn en Audi A4 og Toyota Auris. VW Passat er 12 cm lengre, mens bredden og høyden er så godt som det samme.

Interiør: 5

Også innvendig er Kizashi noe helt nytt i Suzuki-sammenheng. En ting er at bilen er fullastet av utstyr - utstyr vi ellers må i premiumsegmentet for å finne, og der koster det veldig mye penger ekstra. En annen ting er at både ergonomi og kvalitetsfølelse har tatt kvantesprang fra øvrige Suzuki-modeller - og nå er det på høyde med svært gode konkurrenter.

De kraftige A-stolpene skygger for noe av sikten ut, men det er jo bare å flytte litt på seg.

Bak rattet er det godt med plass, og i baksetet er plassen god nok til tre voksne, men den lave taklinjen - delvis takket være soltaket - stjeler litt plass i høyden og egner seg derfor best til dem som ikke er fullt utvokst.

ROMMELIG: Bagasjerommet er ikke voldsomt stort, men tar unna mye likevel. Det er litt for grunt for de største barnevognene.
ROMMELIG: Bagasjerommet er ikke voldsomt stort, men tar unna mye likevel. Det er litt for grunt for de største barnevognene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Bakseteryggen kan slås ned om behovet for mer bagasjeplass melder seg, eller bare ryggstøtten i midtsetet om du vil. Bagasjerommet på sin side rommer gode 461 liter, noe som er tilstrekkelig for de fleste. Bagasjerommet er ganske grunt på grunn av firehjulsdriftsystemet som ligger under, og dessuten er bakluken litt kort. Det kan derfor være litt vanskelig å få inn store ting som for eksempel barnevogn.

Her finner du for øvrig absolutt alt du må og har lyst til å vite om barn i bil.

Materialkvaliteten i stoler og dashbord er stort sett veldig god, selv om noen elementer i typisk hardplast fortsatt er å finne. Ingeniørene hos Suzuki har heller ikke vært flinke nok til å eliminere "billige" lyder, som metallyden når man lukker dørene. Der mangler Kizashi litt for å menge seg i premiumklassen.

Setene er komfortable og gir god støtte både i sidene og under lårene. Med den elektriske justeringen er en god sittestilling er aldri langt unna, og selv folk som spiste litt flere flaggstangfrø enn gjennomsnittet da de var små, sitter godt. En annen ting vi virkelig setter pris på i Kizashi, og som nok en gang drar opp helhetsinntrykket, er at det er masse plass til småting som man har liggende i bilen. Små rom finnes her og der, dessuten har den solide koppholdere i midtkonsollen.

Brukervennlig, rett og slett.

Les også:

Stor garantioversikt nybil i 2010

Klikks biltester med karakter 6

De 10 sikreste familiebilene i 2009

Komfort: 5

Det merkes at Suzuki har jobbet grundig med fjæringskomforten. Selv med hjul i dimensjon 235/45R18 sluker understellet det som er av ujevnheter. Store og små.

Til og med på vaskebrett-grusvei over tregrensen er Kizashi en god turkompis, noe vi fikk testet da vi hadde med bilen på fjelltur ved Gudbrandsdalen.

På motorvei er Kizashi i sitt ess. Den gode fjæringskomforten er en ting, den kultiverte bensinmotoren og den trinnløse girkassen en annen. Motoren er godt støydempet og går jevnt som bare en bensinmotor kan. Sammen med girkassen sørger den for en meget behagelig fremferd.

Som i så mange andre japanske biler må man regne med noe mer vind- og dekkstøy enn mange av de europeiske konkurrentene, men vi vil ikke gå så langt som å kalle det sjenerende.

TØFT: Suzuki har gitt Kizashi en god del tøffe detaljer.
TØFT: Suzuki har gitt Kizashi en god del tøffe detaljer. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Her er de mest komfortable bilene vi har testet.

Sikkerhet: 4

Suzuki Kizashi er foreløpig ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Men den har alt sikkerhetsutstyr vi forventer av en moderne bil, og du får med ting som xenonlys og parkeringssensorer på kjøpet.

Firehjulstrekksystemet virker godt, og ESP-systemet fungerer flott. I unnamanøvertestene våre var Kizashi ryddig og forutsigbar.

Pris/utstyr: 5

Standardutstyrspakka - du kan bare velge én Kizashi-modell, der alt følger med - består blant annet av skinninnredning og el-justerbare seter, stort stereoanlegg, drøssevis av kollisjonsputer, og soltak. I tillegg har den ting som 18-tommers felger, xenonlys og parkeringssensorer foran og bak. Altså utstyr du må ut med veldig mye penger for å få hos premiumkonkurrentene.

Med 178-hesters bensinmotor, 4x4 og trinnløst automatgir blir det noen kilo å dra på, og et forbruk som naturligvis er noe høyere enn en gjennomsnittlig dieselbil. Dette har negativ innvirkning på avgiftene, men vi må si at vi er imponerte over at Suzuki har klart å få prisen så lavt som dette.

For 439 900 kr får du en bil som har alt du trenger av utstyr og mer til, og en drivlinje som dekker alles behov. Og selv om bensinmotoren drikker noe mer enn man ville opplevd med en nøysom diesel, spiller ikke dette noen særlig rolle i totalregnskapet til bilen - det er ikke mange kronene ekstra i året vi snakker om.

Disse bilene gir mest for pengene.

Miljø: 4

Bensinmotor og sylindervolum til tross; Kizashi har et CO2-utslipp på respektable 191 g/km, og det oppgitte forbruket på 0,83 l/mil i EU-syklusen stemmer godt overens med resultatet vi oppnådde i vår faste testrute - der vi landet på 0,87 l/mil. Noe høyere enn forventet, men et helt greit resultat med tanke på forutsetningene. Her regner vi ikke inn firehjulsdriften blant forutsetningene, for bakhjulene får kun tilført krefter dersom forhjulene mister festet (systemet kan låses om man absolutt vil ha drift på alle fire).

BEHAGELIG: Det er behagelig å sitte i Kizashi - så sant du ikke har så lang rygg at soltaket blir i veien.
BEHAGELIG: Det er behagelig å sitte i Kizashi - så sant du ikke har så lang rygg at soltaket blir i veien. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Les også:

Les alle våre biltester her

Les alle våre Suzuki-tester her

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også