Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder

Den nye Audi A8 har alt, inkludert rå kraft. Likevel er forbruket lavt.

Gardemoen 26042010 Audi A8
Gardemoen 26042010 Audi A8 Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

2,1 tonn, 350 hk og firehjulsdrift høres ikke ut som noen ideell kombinasjon for lavt forbruk. Men den nye Audi A8 imponerer på mange områder.

Audi A8 har vært noe helt for seg selv i klassen for luksusbiler siden den kom på markedet i 1994.

Aluminiumskonstruksjonen som sparer vekt og Quattro-systemet med permanent firehjulsdrift satte allerede fra starten A8 i en litt annen og mer kjøredynamisk kategori enn Mercedes S-klasse og BMW 7-serie.

Dagens modell er 3. generasjon som bærer A8-logoen. Det er den største og tyngste A8-modellen til nå, men også den mest luksuriøse.

Audi hevder at komforten har fått et stort løft, samtidig som man har tatt vare på den sportslige kjørefølelsen. Det må vi selvsagt teste ut.

Kjøreegenskaper: 5

I Audi A8 har Quattro-systemet en kraftfordeling på 40 prosent foran og 60 prosent bak, og i 4,2 TDI er sportsdifferensial standard. Den fordeler drivkreftene aktivt mellom bakhjulene og skal forbedre styrepresisjonen.

Vår testbil ruller på piggfrie vinterdekk, store 20-tommers saker i dimensjon 255/45-20.

Selv med vinterdekkenes knaster sitter A8 forbløffende godt på veien. Til syvende og sist er det en tiltagende understyring som setter grensene, men A8 er nøytral over et svært stort hastighetsregister.

Audi A8 har også adaptiv luftfjæring som standardutstyr. Den fungerer sammen med Audi drive select som justeres i fire innstillinger gjennom MMI-skjermen. Auto, Dynamic, Comfort og Individual.

Sistnevnte lar deg leke med de mange justeringsmulighetene, der du bl.a. kan påvirke gassrespons, styring, oppsettet av luftfjæringen, girkasse og sportsdifferensialen. Totalt sett fant vi oss best til rette med autoinnstillingen, men du kan også ha glede av Dynamic på svingete og kuperte veier. Comfort egner seg best rett frem.

Les også: Alle våre Audi-tester

Motor: 6

DISKRESJON: Det er mer dempet eleganse enn støyende brauting ved Audi A8. Og det liker vi.
DISKRESJON: Det er mer dempet eleganse enn støyende brauting ved Audi A8. Og det liker vi. Foto: Egil Nordlien HM Foto

350 hk og 800 Nm produseres av en V8-diesel med 4134 cm3. Det hele leveres til drivhjulene gjennom en 8-trinns automatkasse.

Tekniske data Audi A8

  • MOTOR, CM3:4134
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:350
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:800
  • EGENVEKT, KG:2070
  • TILHENGERVEKT, KG:2300/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:514/195/146
  • BAGASJEROM, LITER:510
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:235/55-18Y
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,76
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:199
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:5,5
  • TOPPFART, KM/T:250
  • PRIS FRA, KR:1 350 000
  • PRIS TESTBIL, KR:1 750 000

Totalinntrykket er en drivlinje i ypperste verdensklasse, der girkassen gjør en perfekt jobb med å styre de voldsomme kreftene.

Motoren i seg selv går svært kultivert, med en myk V8-romling og et svakt turbohvin som bare understreker den sømløse kraftutviklingen fra 1000 o/m.

Les også: Direktørbiler på billigsalg

Ytelser:6

Audi A8 4,2 TDI imponerer i alle fartsområder. Den spretter av gårde fra stillestående, er lynrask i forbikjøringer og dundrer i vei selv om turtallet holdes under 1500 o/m.

I våre vanlige mellomakselerasjonstester matcher Audi A8 selv raske sportsbiler med 60-100 km/t i 3. gir på 3,1 sekunder og 80-120 km/t i 4. gir på 3,7 sekunder.

Eksteriør: 4

Det aller beste med utseendet til Audi A8 er diskresjon. Det er svært lite som vitner om hva som bor i bilen, og dermed kan du bevege deg gjennom trafikken uten å vekke mer oppmerksomhet enn ønskelig.

PERFEKT: Ingen bygger interiør med bedre kvalitetsfølelse enn Audi.
PERFEKT: Ingen bygger interiør med bedre kvalitetsfølelse enn Audi. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Du slipper de sure blikkene som blir luksus-SUV-er til del, eller råtass-faktoren som følger med en sportsbil.

Testdata Audi A8

  • 0-100 KM/T, SEK.:5,8
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:3,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:3,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:5,7
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:3,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:3,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:4,7
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:7,0
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:3,9
  • STØY TOMGANG, dBA:43,9
  • STØY 50 KM/T, dBA:60,2
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,2
  • STØY 100 KM/T, dBA:66,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,69

Ulempen er at de oppmerksomhetssøkende ikke får sin tilmålte tid i rampelyset. Noe vi synes er helt greit.

Ønsker du mer oppmerksomhet? Sjekk denne!

Interiør: 6

Førermiljøet i nye Audi A8 er fantastisk, med et helt nytt betjeningsopplegg gjennom MMI-systemet. Betjening og informasjon går gjennom knapper og brytere i midtkonsollen, en stor skjerm over midtkonsollen og i en mindre i instrumentpanelet.

Etter et par timers tilvenning virker betjeningslogikken bra; spesielt imponert ble vi over den berøringsfølsomme platen der du kan skrive inn tegn til navigasjonssystemet.

Plassen er stor, men ikke overdådig. Imidlertid kan du knapt ønske deg et mer gjennomført kvalitetsinntrykk med materialer, kvalitet og en del kostbart ekstrautstyr på plass.

Komfort: 6

Vår bil hadde som nevnt 20-tommers hjul. Standarddimensjonen for A8 4,2 TDI er 235/55-18, og vi tipper at fjæringskomforten er merkbart bedre med disse.

Spesielt på mindre ujevnheter blir det vibrasjoner og tendenser til stussing som ikke alle luksusbilkunder vil sette pris på.

SENTRALT: Feltet midt på instrumentbordet viser viktig info på tydelig måte.
SENTRALT: Feltet midt på instrumentbordet viser viktig info på tydelig måte. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kontrasten blir merkbar fordi Audi A8 på alle andre områder oppfyller kravene som stilles til en luksuslimousin. Den glir lydløst og elegant over veien, og med utstyr som dynamisk cruisekontroll, seter med massasje og ventilasjon, eller gigantisk stereolyd er det som hverdagstrafikkens trivialiteter ikke lenger angår deg.

Superkomfort til mye lavere pris: Les testen av Citroën C5 her.

Sikkerhet: 4

Audi A8 er ennå ikke testet i EuroNCAP, og får således standardkarakteren 4. Vi tror imidlertid at A8 er en av de sikreste bilene på markedet, både gjennom Audis gode sikkerhetstradisjon for denne biltypen samt de rikholdige passive og aktive sikkerhetssystemene.

Pris/utstyr: 2

Startprisen for Audi A8 4,2 TDI er 1 350 000 kroner. Vår bil hadde veldig mange kryss i utstyrslisten, og ender opp på en totalpris på drøyt 1 750 000 kroner.

STATSMANNSSTIL: Baksetet er presidenter, konger og kanslere verdig.
STATSMANNSSTIL: Baksetet er presidenter, konger og kanslere verdig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Reduserer vi antall kryss, men samtidig beholder det som skal til for å gi full uttelling på luksus- og kjøredynamisk skala, ender vi fortsatt opp med ca. 250 000 kroner - eller en VW Golf 1,6 TDI i ekstrautstyr.

I de senere årene har ikke de store luksussedanene vært de mest populære på bruktmarkedet, men det er en trend som kan skifte. Imidlertid tror vi fortsatt at verditapet på denne type bil blir betydelig.

Les også:

Verdens heftigste ekstrautstyr

Miljø: 5

Vi lar oss sjelden imponere av bilfabrikkenes normtall for forbruk og utslipp, siden bilene i praksis ofte viser seg å bruke mer. Audi A8 4,2 TDI skal i følge oppgitt forbruk i EU-mix bruke 0,76 l/mil og ha et CO2-utslipp på 199 g/km. Det høres i overkant optimistisk ut, men her kommer testens største overraskelse.

På tross av tyngde, luksus og enorme ytelser, bruker Audi A8 4,2 TDI imponerende 0,69 l/mil i vår faste testløype. Det er bedre enn alle kompakt-SUV'er med to-liters dieselmotor og automatgir vi har kjørt i samme test.

Selv ved aktiv kjøring på kupert og svingete landevei holder forbruket seg på rundt 0,9 l/mil. Det betyr at du kan nyte det ypperste innen krefter og komfort med svært god samvittighet.

Les også:

VELKJØRENDE: Rå kraft tøyles med svært trygge veiegenskaper. Komforten er fenomenal.
VELKJØRENDE: Rå kraft tøyles med svært trygge veiegenskaper. Komforten er fenomenal.

Alle våre biltester av firehjulsdrevne biler

GOD UTSIKT: Til både A8-rumpa og norsk natur.
GOD UTSIKT: Til både A8-rumpa og norsk natur. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 06/05 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også