Test: Hyundai ix35 2,0 CRDi, 2010

En ny folkefavoritt har landet

Hyundai ix35 har alle ingredienser som kreves av en bestselger. Det er duket for en ny favoritt blant folke-SUV’ene.

Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Tekniske data Hyundai ix35

MOTOR, CM3: R4, 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1800

EGENVEKT, KG: 1600

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 441/182/166

BAGASJEROM, LITER: 591-1434

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/70R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,58

CO2-UTSLIPP, G/KM: 154

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,3

TOPPFART, KM/T: 181

PRIS FRA, KR: 350 000

PRIS TESTBIL, KR: 388 000

Hyundai ix35 erstatter Hyundai Tuscon, men ix35 har et konsept som går langt utover bilen den etterfølger. Her trekkes det linjer mot større kompaktbiler og familiestasjonsvogner.

Kort fortalt har Hyundai ønsket å gjøre ix35 til en kompakt-SUV som tar med seg flest mulig av personbilens positive egenskaper.

Prisen starter på 320 000 kroner for en forhjulsdrevet versjon, mens du må ut med 350 000 for en modell med 4WD.

Dermed utfordrer Hyundai etablerte konkurrenter som vi ale har skrevet godt om:

Kjøreegenskaper: 5

Hyundai ix35 er forhjulsdrevet inntil elektronikken registrerer hjulspinn og starter overføring av kraft til bakhjulene. Du har også en knapp på dashbordet som lar deg låse kraftoverføringen i 50/50-fordeling opp til 40 km/t. Hyundai ix35 oppleves som udramatisk og lettkjørt.

Den kjører nøytralt over et stort fartsområde, og kommer som ventet med en markert understyring som varsler om at det begynner å gå vel fort. ESP-systemet gjør små og pent doserte tilpasninger av kursen ved behov, og sørger for trygge egenskaper på vinterføre.

Motor: 4

Foto: Terje Bjørnsen

Foreløpig er det en to-liters 136 hk common rail diesel som er basismotor i Hyundai ix35, men utover året kommer det flere spennende motorer og en automatkasse til denne dieselmotoren.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 11,6

60-100 KM/T, 3. GIR: 6,7

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,3

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,0

80-120 KM/T, 6. GIR: 12,3

STØY TOMGANG, dBA: 44,5

STØY 50 KM/T, dBA: 63,8

STØY 80 KM/T, dBA: 67,3

STØY 100 KM/T, dBA: 69,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,68

Den seks-trinns manuelle kassen har tett utveksling, men sjaltingen kunne vært mer smidig for å være helt perfekt. Motoren drar godt fra lave turtall, har en solid punch i mellomregisteret og mister ikke pusten før du er godt over 4000 o/m. Det blir likevel støy på høye turtall, og ved langsom kjøring en merkbar diesellyd i kupéen.

Ytelser: 5

Takket være en tettsteget girutveksling har Hyundai ix35 akselerasjonsegenskaper som plasserer den helt i front i klassen for kompakt-SUV'er med to-liters diesel.

For norske hastighetsforhold er 4. gir perfekt tilpasset, og sørger for solide forbikjøringsressurser. 6. gir er effektivt allerede fra 70 km/t og du klarer deg godt med det på lande- og motorvei. Bilen kjennes kvikk i trafikken, og selv med last om bord er vi fornøyd med bilens kraftressurser.

Eksteriør: 4

Koreansk bildesign har ikke alltid vært like vellykket, men vi synes Hyundai ix35 både ser moderne ut, samtidig som den tar vare på sin koreanske arv.

Foto: Terje Bjørnsen

Hyundai har lykkes godt med å strekke linjene i bilen slik at man demper inntrykket av en høyreist SUV.

Foto: Terje Bjørnsen
Foto: Terje Bjørnsen

Interiør: 5

Ikke alle kompakt-SUV'er er like overbevisende når det kommer til innvendig plass, men i sitt prissegment er Hyundai ix35 blant de beste. Fire voksne har god langturskomfort takket være tilstrekkelig bredde, god benplass og godkjent takhøyde - selv i vår bil med to store panoramasoltak.

Bagasjerommet rommer også mer enn vi hadde forventet. Hyundai oppgir 592 til 1436 liter volum, og vi hadde ikke problemer med å få på plass et til dels rikholdig og assortert utvalg gjenstander i testperioden.

Dessuten er den opplevde kvaliteten på materialer og finish i interiøret meget god for klassen, og bidrar til trivselen fra førerplassen.

Komfort: 4

Hyundai ix35 er tosidig når det kommer til komfortbiten. Setene er behagelige, har bra justeringsmuligheter og sittestillingen meget god.

Dermed har førere i de fleste størrelser og former gode muligheter til å finne en avslappet sitteposisjon. ix35 faller litt etter de beste når det kommer til fjæringskomfort.

Foto: Terje Bjørnsen

Bra på større ujevnheter, men litt stram og markant på små - særlig merkbart under 50 km/t. Dessuten er det noe dekkstøy på grov asfalt, og noe motorstøy i lavere hastigheter. 69,3 dBA i 100 km/t er litt høyere enn vi setter pris på for maksimal langturskomfort.

Foto: Foto: Terje Bjørnsen
Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 4

Hyundai ix35 har foreløpig ikke vært gjennom EuroNCAP-testen (se de beste i 2009) . Strukturen i bilen virker imidlertid solid, og det viktigste sikkerhetsutstyret er på plass.

Den har seks kollisjonsputer og aktive hodestøtter. ESP-systemet virker fint, det tar ned hastigheten uten å virke unødig bestemt og holder god kontroll på bilen både på tørt eller glatt føre.

Denne saken ble første gang publisert 30/04 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også