Prøvekjørt: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde 1,750 TB 235 hk, 2010

Ny alfahann i golfklassen

Dette er den nye alfahannen i golfklassen.

Sist oppdatert

Fra 299.000 kroner i oktober - kanskje

Alt før sommerferien vil du se Giuliettaer rundt i Europa, men bilen leveres i Norge først i oktober.

Pris er ikke klar, men mye tyder på at startprisen kan bli 299.000 kroner. Dette er bilen moderat motorisert (1,4 bensin 120 hk?), men godt utstyrt.

Til sammenlikning får du en 2,0 diesel 140 hk Audi A3 Sportback fra 290.000 kroner, og en 2,0 diesel 140 hk Golf med DSG for 297.000 kroner (OFV-prisliste, før leveringskostnader).

Men den nye norske Alfa-importøren har likevel ambisiøse mål om å selge hele 1000 Giuliettaer i Norge på de første 12 salgsmånedene.

Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde er et navn du neppe staver riktig på første forsøk. Men vi skal ikke holde det mot bilen. Nissan har med sin folkeslager Qashqai nylig vist at vanskelige navn kan selge godt.

Giulietta er myntet på deg som egentlig skulle hatt en:

- men som synes du fortjener noe bedre.

Og som digger designen og detaljene. Og ikke minst digger du det friske imaget som følger med å eie en Alfa.

Share

Mye penger på smal nisje

- Men er ikke Alfa...? spør du kanskje litt tvilende. Nei, det akkurat 100 år gamle italienske adelsmerket Alfa Romeo er ikke døende.

Derimot brukes nå enorme summer - og da snakker vi summer de neppe kan forvente å få igjen på salget av Giulietta med det første - på å kapre det som blir en ganske eksklusiv, og derfor smal, nisje i den såkalte golfklassen.

Golfklassen består som kjent av kompaktbiler mellom 4,2 og 4,5 meter lange. Blant dem er også biler som Ford Focus og Toyota Auris og Hyundai i30, i tillegg til allerede overnevnte.

Selv BMW er tilstede i klassen, med 1-serie . Det er altså en klasse med knallhard konkurranse, og det er bare å klikke på linkene for å se hva konkurrentene presterer.

VOLUM: Den er brei over stumpen - og det må den være skal Alfa nå sitt mål om å tilfredsstille nesten alle målgrupper. Giulietta skal, i tillegg til å være elegant og sportlig, kunne fungere som hverdagsbil for så vel småbarnsfamilier som eiendomsmeglere, luksuspensjonister og andre livsnytere. Bagasjevolum på 350 liter er det samme som i VW Golf.
VOLUM: Den er brei over stumpen - og det må den være skal Alfa nå sitt mål om å tilfredsstille nesten alle målgrupper. Giulietta skal, i tillegg til å være elegant og sportlig, kunne fungere som hverdagsbil for så vel småbarnsfamilier som eiendomsmeglere, luksuspensjonister og andre livsnytere. Bagasjevolum på 350 liter er det samme som i VW Golf.

Fordelen med denne store klassen - den utgjør over 30 prosent av bilsalget i Norge, og over 20 prosent i Europa - er selvsagt at selv en liten markedsandel gir et stort volum biler.

Motor og girvalg

Bilen har fem motorer å velge mellom.

1 - En noe gammeldags 1,4 bensin med 120 hester.

2 - En hypermoderne 1,4 liter bensin med 170 hester - som er den rette motoren i bilen når pris, ytelser og fornuft skal balanseres.

3 - I tillegg kommer 1,6 diesel med 105 hk

4 - Og 2,0 diesel med 170 hk.

5 - For ikke å glemme da, Quadrifoglio Verde-utgaven, en 1,75-liters bensinmotor med 235 hester.

Mot slutten av året kommer også en automatkasse (dobbeltkløtsj).

Ultramoderne plattform under skallet

Vi foregriper kanskje begivenhetene når vi nå - etter den første lille prøvekjøringen av bilen - antyder at Alfa faktisk kan lykkes med sin satsing.

For hvordan er det mulig for et lite fillemerke som Alfa å teknologisk produsere en bil som matcher gigantene fra Tyskland, Frankrike og Japan? Svaret er en annen gigant, Fiat fra Italia.

Alfa tilhører Fiat-gruppen. Og som en av Europas desiderte kjemper, har Fiat råd til å ha Alfa som sin eksklusive spydspiss.

Derfor kan Alfa skilte med at den er bygget på en ultramoderne plattform (som er et annet ord for en basis man gjerne bygger mange biler ut fra).

Og på denne plattformen skal nesten alle mellomstore biler i Fiatgruppen bygges de neste årene.

Veldreid interiør

Giulietta er med andre ord ingen fornem bakgårdsbil, men en bil i fremste teknologiske klasse med en av Europas bilgiganter bak seg.

Utseendet kan hver enkelt bedømme. Vi nøyer oss med å si at det har alt du forventer fra en moderne Alfa, med linjer som både hinter til den gloriøse fortiden og dagens elegante Alfa-brødre fra MiTo og oppover.

DIG IT: Alt stemmer - unntatt senterdisplayet som stiger opp i midten. Småtregt, klumpete i formen og med mye unyttig informasjon.
DIG IT: Alt stemmer - unntatt senterdisplayet som stiger opp i midten. Småtregt, klumpete i formen og med mye unyttig informasjon. Foto: Produsentbil

De skjulte bakdørshendlene. Den elegante grillen som nærmest svever fritt i fronten, og med registreringsskiltet ute til siden. For å nevne noe.

DNA: Brytere sitter rett foran girspaken, og det finurlige navnet står egentlig for innstillingene Dynamic, Normal og All weather (småglatt).
DNA: Brytere sitter rett foran girspaken, og det finurlige navnet står egentlig for innstillingene Dynamic, Normal og All weather (småglatt).

Vel inne i bilen kommer først en viktig wow!-følelse. Interiør og materialer er, i hvertfall nesten, i klasse med Audi A3 og BMW 1-serie. Designet i seg selv er absolutt smakfullt, moderne med trendy flytende kurver i for eksempel dashbord, men samtidig med de riktig mandige vippebryterne og karakteristiske tre runde kromringene.

Den lille kritikken vi har, kommer av at materialbruk i enkelte deksler og overflater virker litt for billig.

Fører og passasjerplass foran er god, med plass til også de fleste storvokste nordboere. Baksetet derimot, er myntet på dem opp til 180 eller lavere.

Når man går bak for å legge inn kofferten, blir man også positivt overrasket. Alfa har utnyttet den forholdsvis generøse lengden godt, og med god bredde mellom hjulbuene gir det et stort og lettbrukt volum på 350 liter - før man evt. må legge ned baksetene. Skiluke er selvsagt et like hendig pluss for nordboere som for norditalienere med alpene i bakhagen.

Kjøreopplevelsen er førsteklasses

Men før vi slipper klutsjen, skal vi først komme med en liten innvendig innvendig til. Alfa har spandert på et relativt digert og klumpete display som stiger opp fra dashbordet når du vrir om tenningen.

Foruten navigasjon har det kanskje en viss underholdningsverdi at alle bilens innbyggere kan lese av turbotrykk og tilgjengelig motorkraft etc., men i lengden tipper vi dette displayet er mer til bry enn glede.

Resten av bilen er pur glede og super balanse. Chassis og presisjon er helt der oppe i klasse med VW Golf og Ford Focus.

Med sitt avanserte elektroniske system DNA for justering av en lang rekke faktorer fra gassrespons til bremsetrykk (!) har selv helt vanlige hverdagsførere enkel mulighet til å "justere" bilen etter kjørestil og humør.

Tekniske data Alfa Romeo Giulietta

MODELL:

1,4 bensin 170 hk

1,75 bensin 235 hk

MOTOR, CM³:

R4, 1368

R4, 1743

EFFEKT, HK VED O/MIN:

170/5500

235/5500

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

250/2500

340/1900

EGENVEKT, KG:

1365

1395

TILHENGERVEKT, KG:

1300

1300

L/B/H, CM:

435/180/147

435/180/147

BAGASJEROM, LITER:

350 -

350 -

DEKKDIMENSJON:

205/55R16

225/45R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,58

0,76

CO2-UTSLIPP, G/KM:

134

177

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

7,8

6,8

TOPPFART, KM/T:

218

242

PRIS FRA, KR:

ikke klar

ikke klar

Ved lanseringen på det fantastiske test- og utviklingsanlegget Balocco (Alfas hjemmebane) mellom Milano og Torino fikk vi kjørt to av motorversjonene.

1,4-literen med 170 hester er det åpenbart riktige motorvalget til denne bilen, med effekt nok og uten at norske avgifter tar livet av den fullstendig. Ute på italienske landeveier er bilen helt i sitt ess, kvass nok, samtidig komfortabel og støysvak.

Giulietta Quadrifoglio Verde

1,75-literen med 235 hester er selvsagt den alle i sitt barnlige sinn har lyst på. Men etter en times banekjøring er jeg fortsatt i tvil om hvordan den vil plassere seg rent sportslig i forhold til sine kvasseste konkurrenter i klassen - som Golf GTI eller BMW 1 Coupe.

Bilen går som et uvær, hjelpeelektronikken er avansert og krengningsvinkelen minimal. Likevel sitter jeg med en følelse at den er litt... myk?

Kanskje litt for lett og vennlig i tilbakemeldingene gjennom ratt, girspak og setet til at du får den gode sportslige feelingen? Selv lydbildet er litt småtamt, i hvert fall inne i bilen.

Men det må selvsagt en side om side-vurdering til for å avgjøre noe slikt på alvor. Tilnavnet på toppmodellen er for øvrig hentet fra en gammel racinglogo - og betyr ganske enkelt grønt firkløver.

Og hvor er miljøutgaven?

Observante lesere vil ha sett at det ikke finnes noen "BlueMotion"-utgave med under 100 gram Co2 i motorlisten. Laveste er 114 gram fra den snille 1,6-dieselen. Klarer Alfa seg helt uten miljøalibier?

Les om VW Golf BlueMotion og Skoda Octavia Greenline

Harald Wester, som er sjef for teknisk utvikling, fikk spørsmålet under pressekonferansen ved lansering, og var både klar og lakonisk.

- Alfa Romeo blir målt under Fiat når det gjelder flåteutslipp i Europa. Vi har i flere år vært Europas fremste på Co2. Giulietta har likevel svært nøkterne utslipp, og med motorer som tilfredsstiller Euro 5-normen.

MED SKILUKE: For friskfyraktige bileiere.
MED SKILUKE: For friskfyraktige bileiere.

- Og for å være helt ærlig, jeg tror vi i nær fremtid kommer til å se tiltak på angivelse av Co2-utslipp som vil sparke beina under mange av de fantastiske verdiene som oppgies i dag.

Vi er alle tjent med at bilens angitte og bileieren reelle forbrukstall (og dermed Co2-utslipp - red anm.) henger bedre sammen.

OBS: Alle versjonene unntatt Quadrifoglio Verde leveres med start-stopp-funksjon, som betyr at motoren automatisk slår seg av når du står stille, for eksempel i lyskryss eller kø.

Les alle våre Alfa-tester her.

SIGNATUR: LED-bremselys alle vil kjenne igjen.
SIGNATUR: LED-bremselys alle vil kjenne igjen. Foto: Produsentbil

Denne saken ble første gang publisert 28/04 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også