Prøvekjørt: Nissan Qashqai og Qashqai +2, 2010
Norgesfavorittene er pusset opp
Barske, familievennlige og urbane: disse japanerne har du råd til.
Tekniske data
Nissan Qashqai 1,6
MOTOR, CCM: R4, 1598
EFFEKT, HK VED O/MIN: 115/ 6000
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 156/ 4400
0-100 KM/T, SEK: 11,8
TOPPFART, KM/T: 178
EGENVEKT, KG: 1830
BAGASJEROM, LITER: 410/ 860
FORBRUK, EU-MIX, L/MIL: 0,66
CO2-UTSLIPP, PER KM: 155
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 433/178/160
PRIS FRA: 252 500
PRIS FRA, BILLIGSTE: 249 000
Vi dro til Stockholm for å kjøre oppgraderte versjoner av de to folkekjære modellene Qashqai og storebror +2.
Ja, du synes du ser mange av den på veien du også? Kanskje ikke så rart, for faktisk har Nissan solgt en halv million Qashqai-modeller i Europa siden den ble introdusert i 2007.
Rett og slett en kjempesuksess, og over all forventning,ifølge Nissan selv.
På mange måter definerte kompakt-crossoveren en ny bilklasse - en klasse som tydelig appellerer. I ettertid har det kommet flere mer eller mindre direkte konkurrenter, der de argeste kanskje er Peugeot 3008 og Skoda Yeti.
Peugeoten er foreløpig kun å få med forhjulsdrift, mens Yeti i likhet med Qashqai er tilgjengelig med drift både på to og fire hjul.
Les også: Europas billigste SUV
Oppfrisket utseende
Qashqai har gjennomgått omfattende endringer i fronten. Hele panseret er nytt, det samme er grillen, frontlyktene, hjulbuene og skjermene.
Målet er å gi modellen et mer moderne og sofistikert utseende, og det har Nissan lyktes godt med. Dessuten er luftmotstanden senket, noe som igjen påvirker drivstofforbruket.
Hekken er mer lik dagens modell. Formen på lyktene skal være uforandret, men 12 LED-dioder er nå på plass for å gi bedre synlighet og et frekkere utseende.
På innsiden er det også gjort oppgraderinger. De visuelle må man nesten ha et trent øye for å finne, derimot er det en del nytt utstyr på plass. Blant annet er navigasjonen flyttet ned i midtkonsollen, og en kjørecomputer har fått plass midt i instrumentpanelet.
Mange muligheter
Noe av det fine med denne crossover-biltypen er alle valgmulighetene som finnes - enten du er ute etter en røff firehjulstrekker, en familievennlig sjuseter, eller en urban barsking med trekk på to hjul og masse utstyr.
Noe for enhver smak, og for lommebøker med forskjellige tykkelser.
Under vår prøvekjøring i Stockholm fikk vi kun smakt på forhjulsdrevne utgaver med bensinmotor. Ikke ideelt med tanke på at de aller fleste nordmenn fortsatt foretrekker diesel, men helt greit med tanke på hjuldrift - de fleste kjøper faktisk Qashqai uten firehjulsdrift.
+2-modellen er den klart mest praktiske for deg som har familie å stappe inn. Som navnet sladrer om har den to ekstra seter på en tredje seterad. Her er det selvsagt ikke voldsomt med plass, men de er brukbare siden den vanlig seteraden foran kan skyves fram for å frigjøre beinplass.
+2 er både lengre og høyere enn en vanlig Qashqai uten at eksteriøret sladrer voldsomt om det. Dropper du å bruke de bakerste setene, har du 550 liter bagasjeplass til disposisjon, absolutt akseptabelt til kompakt-SUV å være som +2 må kunne karakteriseres som.
Miljøversjon
Det er fire motorer å velge mellom under panseret, men de to billigste utelukkes dersom du ønsker firehjulsdrift. Vi fikk kjørt 1,6-literen og toliteren, begge med bensin på tanken.
I en vanlig tohjulsdreven Qashqai gjør 1,6-literen med 115 gamper og femtrinns kasse en god figur, og bilen føles ikke undermotorisert overhodet på normal kjøring. I svenske motorveihastigheter derimot, skulle vi gjerne ønsket oss et ekstra gir. Både for bedre bunndrag, men også for å senke turtallet under typisk milsluking.
Toliteren med 140 hester er ganske sprek selv i den større +2-utgaven. Draget fra bunnen av er absolutt akseptabelt til firesylindret selvpustende motor å være, og støynivået er behagelig.
Den kanskje mest aktuelle for norske kjøpere, 1,5 dCi, fikk vi som nevnt ikke kjørt. Derimot kjenner vi den godt fra tidligere, gjennom en rekke Renault- og Nissanprodukter. Den er sterk til tross for et beskjedent slagvolum, og finnes i to forskjellige varianter.
106-hestersutgaven har ikke partikkelfilter, noe som er litt spesielt siden denne også sitter i miljøutgaven som har fått navnet "Pure Drive 129 Pack". Som navnet avslører slipper denne ut 129 gram CO2 per kilometer. Men den burde absolutt hatt partikkelfilter med tanke på lokale utslipp - som varianten med 103 hester har.
Den største dieselen på 150 hester og 320 Nm passer en firehjulsdreven Qashqai godt, og er det eneste valget dersom du ønsker kombinasjonen diesel og automatgir.
Hyggelige priser
Nissan Qashqai, og Qashqai +2, gir deg mye bil for pengene. Ved siden av gode egenskaper og et småbarskt image har dette gjort modellen til en kjempesuksess for Nissan.
Innstegsmodellen, Pure Drive 129 Pack med 1,5 dCi, koster fra 249 000 kroner med Visia utstyrsnivå.
Billigste bensinmodell, 1,6 Visia, koster fra 252 500 kroner. For å få firehjulsdrift må du bla opp 339 500 for versjonen med toliters bensinmotor. +2 koster 26 000 kroner ekstra, og anbefales for deg med større plassbehov.
Selv om det som nevnt har kommet gode og direkte konkurrenter til etter hvert, er det liten grunn til å tro at de oppdaterte versjonene vil gjøre det noe dårligere.
Nissan hevder de har lyttet til sine kunder når de utviklet de nye modellene. Det har blant annet ført til et vesentlig friskere utseende, samt lavere forbruk- og utslippstall. Da ligger vel mye til rette for nye storselgere?
Les også:
Alle våre biltester finner du her
Nissan Juke - lillebroren til Qashqai
Slik unngår du flatt batteri i vinterkulda
Denne saken ble første gang publisert 17/03 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.