Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010
Snerten, ny familie-7-seter
Men den er litt for liten til karakter 6.
Peugeot 5008 er en snerten og svært fleksibel sjuseter. Den er lettkjørt og rimelig, men har sine svakheter.
Flerbruksbiler, eller MPV-er, er det veldig mange av på markedet. Noen er store og svært rommelige, andre er mer kompakte. Å kjøpe en slik bil handler i stor grad om å vurdere behovene. Hvor ofte skal dere være flere enn fem i bilen? Hvor mye bagasje skal dere ha med når dere er mange om bord? Hvor store er de som skal sitte på de bakre setene?
Hovedregelen for alle kompakte og mellomstore MPV-er, er at de to bakerste setene er for barn. I noen tllfeller fungerer de for voksne på korte avstander. Men lav takhøyde og knapp beinplass gjør det lite trivelig for de mer utvokste.
I de større bilene må du til gjengjeld naturligvis kjøre rundt med veldig mye bil hele tiden, selv om du ikke bruker alle setene. I tillegg er bilene gjerne kostbare - en stor bil gir både høy vekt og høyere forbruk, begge er ting som slår feil ut i avgiftssystemet vårt.
Det er også store forskjeller i fleksibilitet blant bilene på markedet. Noen er svært fleksible, der du kan velge mellom sitteplasser og lasteplass med enkle håndgrep. Andre krever at du må løfte ut seter, mens det også finnes noen der du stort sett må forholde deg til seteoppsettet produsenten har valgt.
Peugeots nye 5008 er nå på markedet. Den er ikke spesielt stor, men tar igjen ved å være imponerende fleksibel og praktisk. Dessuten har den en trivelig prislapp.
Kjøreegenskaper: 4
Peugeot 5008 er verken spesielt stor eller spesielt tung til å være en MPV, og det har innvirkning på kjøreegenskapene. Den oppleves som snerten, mer personbilaktig enn mange av konkurrentene, og takler svinger på en helt ålreit måte. Den er ikke like kjøreglad som en Ford S-Max, som du finner test av her, eller like komfortabel som en Citroën C4 Picasso - som du kan lese test av her - men Peugeot har gjort en fin avveining mellom å lage en kjørbar bil som også takler humper.
Tekniske data Peugeot 5008 1,6 HDI
MOTOR, CM3: R4, 1560
EFFEKT, HK VED O/MIN: 109/4000
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240/1750
EGENVEKT, KG: 1577
TILHENGERVEKT, KG: 1200/750
L/B/H, CM: 452,9/183,7/163,9
BAGASJEROM, LITER: 194-1754
STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/55R16
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,55
CO2-UTSLIPP, G/KM: 145
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,3
TOPPFART, KM/T: 185
PRIS FRA, KR: 308 800
PRIS TESTBIL, KR: 346 800
Styrefølelsen er helt ordinær, og vil nok oppleves som hakket bedre på andre dekk enn de svært myke piggfrie.
De brå ujevnhetene er imidlertid bilen lite glad i. Slike skarpe som man finner så mange av i bystrøk, på slitte landeveier, og på vinterføre. Da slår det hardt i bilen. Av erfaring blir en slik oppførsel noe bedre når man har last i bilen. Større ujevnheter takler 5008 veldig fint.
På langtur er det lett å trives i Peugeot 5008. Bilen er lettkjørt, stabil og oppfører seg svært ryddig - selv på griseglatt underlag.
Motor: 6
Selv om Peugeot 5008 ikke er blant de store flerbruksbilene, er den jo fortsatt en relativt voksen bil. En 1,6-liter i en slik bil kan høres ordentlig undermotorisert ut. Men nei, vi har gitt PSA-konsernets 1,6-litersdiesel med 109 hk - som tjenestegjør i en lang rekke biler - mye skryt før. Og vi gjør det gjerne igjen.
Dette er den perfekte motoren i 5008!
Testdata Peugeot 5008 1,6 HDI
60-100 KM/T, 5. GIR: 9,8
60-100 KM/T, 6. GIR: 12,0
80-120 KM/T, 5. GIR: 11,7
80-120 KM/T, 6. GIR: 13,0
STØY TOMGANG, dBA: 41,6
STØY 50 KM/T, dBA: 62,6
STØY 80 KM/T, dBA: 64,9
STØY 100 KM/T, dBA: 66,8
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,54
Motoren er imponerende sterk, den har en flott kraftkurve som sammen med en tettsteget, manuellsjaltet sekstrinnsgirkasse med helt grei giroverføring gjør bilen svært fleksibel. Sjettegiret kan brukes selv i 50-soner, og girer du ned blir frasparket imponerende godt.
I tillegg høres det lite fra motoren, og den er imponerende nøysom. Når den i tillegg er rimelig i innkjøp, er det bare tull å lure på en større maskin i denne bilen.
Ytelser: 5
1,6-litersdieselen i Peugeot 5008 yter 109 hk ved 4000 o/min, og 240 Nm allerede fra 1750 o/min. Sammen med en tettsteget sekstrinns manuellgirkasse gir dette trivelige prestasjoner. Nei, noe råskinn er den ikke, men mellomakselerasjonstallene er høyst akseptable. Det er ikke mange biler med dieselmotor av denne størrelsen som er i nærheten av 5008 hva akselerasjon i 5. og 6. gir angår.
Hvor kjapp den egentlig er i 3. og 4. gir, har vi dessverre ikke tall på. Kombinasjonen av kort utveksling, god kraft og ikke minst ordentlig glatt føre gjorde at den bare spant seg løs. Om det sier mest om føret eller kreftene, skal vi ikke legge oss borti. Uansett er 1,6-litersdieselen en maskin som gjør 5008 til en kvikk bil.
Eksteriør: 5
Peuegot 5008 skriker ikke "her kommer storfamilien"; den er relativt snerten i formene, lavbygd og med enkelte oppfriskende detaljer. Særlig spennende å se på er den ikke, men nøytral og ryddig i formene.
Interiør: 4
Førermiljøet i Peugeot 5008 krever en viss tilvenning, siden det er et godt knippe knapper omkring. Ergonomien er fin, og man føler seg raskt hjemme. At viktig informasjon, som hastighet, kan projiseres på en liten glassplate oppå dashbordet, ble vi veldig glade i i vår langtest av Peugeot 3008. Det fungerer like perfekt her.
Sitteposisjonen er fin, men vi skulle ønske rattet satt høyere - når undertegnede har rattet i perfekt posisjon, forsvinner øvre del av speedometer, turteller og slikt bak rattkransen. Et stort oppbevaringsrom mellom setene og store dørlommer er fint. Men et naturlig og ikke minst tilgjengelig sted å legge mobilen og lommeboka, det finnes ikke.
Det er egentlig bedre bakover i bilen; det er rom under beina og i dørene på andre rad, og under armlenene på tredje rad.
Nå er det svært sjelden vi teller koppholdere i biler, men når vi kun fant en eneste sted å sette kaffekoppen fra førerplassen, og den ser ut til å være mer beregnet for de i baksetet enn de foran, må vi kommentere det. Vi skulle ønske det var flere steder å legge og sette saker og ting.
A-stolpen er plassert et stykke lengre bak enn vi er vant med på andre biler, den skråner kraftig og er derfor trukket langt bakover. Noe som betyr at du må endre på gamle vaner når du skal se på skrå ut av bilen. Ikke noe problem, egentlig, bare en tilvenningssak. Utsikten ellers er fin, men parkeringssensorer er virkelig å foretrekke - du ser ikke noe av snuta, og på tross av at hekken er butt og sidespeilene er gode, er det greit å ha hjelpemidler ved parkering.
Seteløsningen fortjener skryt. Den midtre seteraden består av tre enkeltseter, der alle kan skyves framover ved behov, og der man kan regulere vinkelen på seteryggene. Seteryggene kan også slås ned med et enkelt håndgrep, eller så kan man vippe opp sitteputa og skyve hele setet framover for å frigjøre plass - eller for å gjøre inn- og utstigning til den bakerste seteraden enklere. På tredje rad ligger de to setene i gulvet, og tas opp eller legges med med et kjapt håndgrep. Piknikbord på forseteryggene og integrerte solskygger i sidene bak er også slikt vi setter pris på i testbilen.
Bagasjerommet er ikke spesielt stort når alle setene er i bruk, men den fleksible seteløsningen - du kan til og med legge ned ryggen på passasjersetet foran - gjør det lett å variere mellom sitteplasser og lasteplass.
Det er bare en stor ulempe med 5008, hva plass angår: Den er for lav. Glasstaket i testbilen gjør nemlig at takhøyden på andre rad blir dårlig; undertegnede skaller i taket. Her er det bare plass til barn. Det er godt mulig dette problemet blir borte på modeller uten glasstak.
Den tredje seteraden er for øvrig ikke særlig egnet for voksne.
Komfort: 4
Vi sitter godt i Peugeot 5008, og drivlinjen bidrar i stor grad til å gjøre kjøreturene komfortable. Understellet er litt i fasteste laget på brå ujevnheter; det slår en del. Men bilen er likevel flink til å holde hjulene på bakken. De større ujevnhetene takler 5008 veldig flott. Klimaanlegget virker svært bra; det blir raskt godt og varmt i bilen. Separat styring av ventilasjonsanlegget bak er også et pluss; det kan kontrolleres fra fører- eller passasjerplassene, eller av de som sitter på andre seterad.
5008 kan dessuten utstyres med integrerte 7-tommersskjermer i nakkestøttene, så de på andre rad kan koble til en DVD-spiller eller en Playstation og ha full underholdning når man er på tur.
Sikkerhet: 6
Peugeot 5008 gjorde det veldig godt i Euro NCAPs kollisjonstest; fem av fem stjerner for sikkerhet totalt. For voksenbeskyttelse fikk den 89 prosent, for beskyttelse av barn 79 prosent, sikkerhetssystemer fikk den 97 prosent for, men fotgjengersikkerhet ble bare honorert med 37 prosent.
Bilen er ryddig og forutsigbar på veien, den har et velfungerende ESP-system, den har cruisekontroll og fartsbegrenser som standardutstyr, og seks kollisjonsputer - to foran, to for sidene foran, og sidekollisjonsgardiner på sidene for alle de bak. Alle tre seter på andre rad har Isofix-fester.
Pris/utstyr: 6
Vår testbil er en 5008 1,6 HDI 109, som begynner på 308 800 kr. Da får du også med det utstyret en ny bil bør ha.
Med utstyrsgraden Premium Pack, som blant annet inkluderer sju seter, panoramaglasstak, 17-tommere, head-up-displayet, parkeringssensorer foran og bak og sotede vinduer, koster 346 800 kr. Det er veldig mye bil og mye utstyr for pengene.
KIassens storselger, VW Touran, som du kan lese en av våre tester av her, er ikke langt unna i pris. Men 5008 er en ny bil, med mye utstyr, og er både mer fleksibel og har en mye bedre drivlinje.
Miljø: 6
Det er lite å utsette på forbruket til Peugeot 5008 med 1,6-liters dieselmotor på 109 hk. At en såpass rommelig sjuseter skal nøye seg med det fabrikken hevder, 0,55 l/mil, er ikke ille. Det gir et CO2-utslipp på 145 g/km.
I vår faste forbruksmålingsrunde, på drøye 19 mil med til dels krevende stigninger, pleier biler å drikke noe mer enn EU-syklusens snittall. Peugeot 5008 nøyde seg tvert i mot med noen dråper mindre; snittforbruket ble 0,54 liter på mila. Føret var riktignok svært glatt, men totaltiden og gjennomsnittshastigheten er fullt sammenliknbar med våre øvrige forbrukstester.
Det lave forbruket kommer høyst sannsynlig som en følge av at motoren er såpass sterk i normale bruksområder, og den korte girutvekslingen. Det gjør at man kan holde høye gir og lave turtall, selv i kraftige stigninger.
Denne saken ble første gang publisert 09/02 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.