Test: Opel Astra 1,7 CDTI Sport, 2010

Vi har testet nye Opel Astra

Denne bilen er ikke god nok til å tukte VW Golf.

Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1686

EFFEKT, HK VED O/MIN:110/3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 260/1750

EGENVEKT, KG:1503

TILHENGERVEKT, KG: 1400/730

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 442/181/151

BAGASJEROM, LITER: 370/1235

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/60R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,47

CO2-UTSLIPP, G/KM: 124

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,6

TOPPFART, KM/T: 181

PRIS FRA, KR: 239 900

PRIS TESTBIL, KR: 292 200

Opel Astra kommer inn i et av Europas tøffeste markeder. C-segmentet, kompaktklassen eller Golf-klassen er alle navn som betegner klassen denne bilen skal konkurrere i.

Det sistnevnte er kanskje det viktigste poenget her - det er nemlig Volkswagen Golf alle biler i dette segmentet måles opp mot. Bortsett fra på kjøregledefronten, hvor BMW 1-serie er et hestehode foran, er Golf soleklart best i klassen.

Nye Astra er en ekstremt viktig modell for Opel . De har vært gjennom turbulente tider, og faren er fortsatt ikke over. Derfor er de avhengige av at den nye bilen gjør det godt.

Det betyr med andre ord at den må være minst like god som Golf. Det er den dessverre ikke.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 4

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 8,1

60-100 KM/T, 4. GIR: 9,4

60-100 KM/T, 5. GIR: 12,6

60-100 KM/T, 6. GIR: 18,7

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,1

80-120 KM/T, 5. GIR: 14,4

80-120 KM/T, 6. GIR: 18,8

Astra har lagt på seg. En bil i kompaktklassen som veier over 1500 kilo er i overkant tung. Den burde minst vært hundre kilo lettere. Det merkes på veiegenskapene. Der mange av konkurrentene oppleves som lette og lekne, blir Astraen mer som en bil i mellomklassen. Den er ikke så fryktelig leken, men den føles tung og stabil.

Vår testbil var utstyrt med, til vinterhjul å være, store hjul i dimensjonen 225/60R17. Det fører til at den blir flytende på snøen, i stedet for å trenge gjennom slik den ville gjort med smalere dekk.

Vår bil var også utstyrt med det Opel kaller Flex-Ride-chassis. Det betyr at du kan velge mellom tre forskjellige innstillinger på dempere, styring og gassrespons. Sport, Normal og Tour er navnene på innstillingene, og man merker god forskjell på de forskjellige modiene.

Vi kunne ønsket oss mer tilbakemeldinger gjennom rattet. Selv om det blir litt bedre med Sport-modus er det fortsatt ikke nok for inspirert kjøring.

Motor: 2

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi har sagt det før, og sier det igjen: Denne motoren må få lov til å gå av med pensjon snart! 1,7-literen på 110 hester er verken fleksibel, harmonisk eller har et behagelig støybilde. Lydtrykket i seg selv er riktignok ikke så sterkt, men gangen er grov og minner om dieselmotorer fra midten av 90-tallet.

Nå om dagen er det sjelden å oppleve motorer med turbolag, altså forsinkelse fra du trykker på gassen til effekten kommer.

Det er imidlertid akkurat det som er tilfelle her. Under 1800 o/min skjer det veldig lite, men når du passerer det punktet kommer alt på én gang.

Det fører til at motoren oppleves som veldig lite fleksibel, og blir dermed vanskeligere å kjøre på en komfortabel måte. Du må også venne deg til å bruke høyrearmen flittig. Det gjelder nemlig å ha rett gir dersom du vil ha noen krefter overhodet.

Ytelser: 4

Til tross for at motoren oppfattes som utdatert, yter den helt greit. Den flytter den forholdsvis tunge bilen på en respektabel måte.

Våre mellomakselerasjonsmålinger viser at den er omtrent like rask som Volkswagen Golf med en 1,6-liter på 105 hester.

Sprinten til hundre skal gå unna på 12,6 sekunder. Ikke spesielt imponerende tall, men dette er heller ikke ment som noen lyskryssracer.

Eksteriør: 5

Det punktet Astra gjør det klart best på er eksteriøret. Den har mange av de samme detaljene som storebror Insignia, og den er lett å legge merke til.

Den skiller seg riktignok ikke like mye ut som Insignia gjorde, men det er nok fordi vi har blitt mer vant til formspråket etter hvert som tiden har gått.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

LED-lyktene gir bilen en lett gjenkjennelig front, og ser ikke like malplassert ut som på mange andre biler.

Interiør: 4

Også her finner man mange av de samme tingene som i Insignia. Problemet er at det er alt for mange knapper og at kvalitetsfølelsen ikke er på topp.

Mye hardplast trekker ned inntrykket, og flere av knappene er så små at det er vanskelig å lese hva de gjør. Det fører til at man trenger en forholdsvis lang tilvenningsperiode før man kan betjene det som trengs mens man kjører.

Opel skal ha skryt for sportssetene som satt i vår testbil.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

De koster riktignok 3900 kroner ekstra, men er vel verdt hver eneste krone. De er komfortable, og gir mer enn nok sidestøtte. De kan justeres i alle retninger, og dermed er det lett å finne en kjørestilling som passer for deg.

Plassen i Astra er ikke noe særlig å skryte av - spesielt ikke hvis vi tar de ytre dimensjonene med i betraktningen. Den er 20 centimeter lengre enn Golf, men bagasjerommet har bare plass til 370 liter.

Til sammenligning har nevnte Golf 350 liter til rådighet. Disse ekstra centimeterne har til gjengjeld kommet baksetepassasjerene til gode. Ved vår normalstilling på forsetene skiller det fire centimeter i Astras favør. Det kommer godt med dersom du er litt høyere enn gjennomsnittet.

Komfort: 5

Vår testbil hadde som nevnt Flex-Ride-chassiet. I de to mest komfortable innstillingene er det ingen tvil om at Astra er blant de mest komfortable bilene i klassen.

Den takler det meste av ujevnheter med glans, og selv forholdsvis skarpe kanter blir filtrert bort på en tilfredsstillende måte.

Med Sport-innstillingen aktivert er derimot historien en annen. Da kjenner du det aller meste, og bilen blir stiv nok for de aller fleste.

Sikkerhet: 5

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er ikke mye å utsette på Astraens krasjtestresultater. En score på 95 prosent for beskyttelse av voksne, hvor kun krasj med stolpe fra siden ikke fikk tilnærmet toppscore.

Når det gjelder barnesikkerhet gjør også Astra det godt. Den får trekk for ikke å vise føreren om airbagen på passasjersiden er aktivert eller ei.

ESP er standard, og inkluderer også blant annet et eget tilhengerprogram og dreiemomentkontroll i sving.

Pris/utstyr: 5

Billigste Astra med 1,7-literen som satt i vår testbil koster snaue 240.000 kroner.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er omtrent akkurat like mye som Volkswagen skal ha for sin Golf Blue Motion, og også omtrent det samme som Ford skal ha for sin Focus Econetic med 1,6-liters dieselmotor på 109 hester.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Bilen vi kjørte var en Sport-utgave. Da starter prisen på 254.900 kroner. Til gjengjeld får du blant annet større felger, stor stereo og automatisk klimaanlegg.

Vår bil hadde en del ekstrautstyr, og prisene er lavere enn hos konkurrentene. Premiumpakken til 12.900 kroner inneholder blant annet adaptive bi-xenon-lys, parkeringssensorer og elektriske vinduer bak.

Sportssetene til 3900 kroner forholdsvis billige, og er noe av det bedre vi har kjørt de siste årene.

Miljø: 4

1,7-literen er forholdsvis gjerrig. Forbruket er oppgitt til 0,47 l/mil ved blandet kjøring. Ikke imponerende lavt, men likevel godt nok i denne klassen.

I praksis er det noe annet. Ettersom motoren er såpass lite fleksibel som den er blir det vanskelig å kjøre effektivt og gjerrig samtidig.

I vår forbruksrunde endte den opp med et forbruk på 0,65 l/mil. Den består av en del partier med mye svinger, og da blir fleksibiliteten avgjørende for å kunne oppnå et lavt forbruk.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 04/02 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også