Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010
Audi for gjerrigknarker
Med ny dieselmotor tåler kompaktklasse-veteranen Audi A3 Sportback en match med konkurrentene i enda noen år.
Tekniske data
MOTOR, CM3:1598
EFFEKT, HK VED O/MIN:105/4400
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:250/1500
EGENVEKT, KG:1395
TILHENGERVEKT, KG:1400/690
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:428/176/142
BAGASJEROM, LITER:370-1100
DEKKDIMENSJON:205/55R16T
FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,42
CO2-UTSLIPP, G/KM:112
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,7
TOPPFART, KM/T:194
PRIS FRA, KR:272 000
PRIS TESTBIL, KR:307 000
Kjøreegenskaper: 4
Audis minstemann begynner å dra på årene, men holder likevel en bra standard når det kommer til veiegenskaper. Den er lettkjørt og byr ikke på noen overraskelser med en jevnt tiltakende understyring når det begynner å gå for fort. ESP-systemet jobber fint på glatt føre og tillater en passe dose slipp før det slår inn.
Motor: 5
Den nye 1,6-liters turbodieselen med common rail innsprøytning går veldig pent, med lite støy og vibrasjoner. Du tenker sjelden på at det er en diesel som gjør jobben under panseret, også fordi den har en jevn kraftutvikling over et bredt turtallsregister. Det eneste vi kunne ha ønsket oss er en seks-trinns girkasse som ville gitt enda bedre utnyttelse av motoren enn det en ellers lettsjaltet fem-trinns girkasse gir.
Ytelser:3
Med 105 hk og 250 Nm ved 1500 o/m varter Audi A3 med sine 1400 kilo opp med tilstrekkelige ytelser. 60-100 km/t går på 7,8 og 10,5 sekunder i 3. og 4. gir. Du blir ikke overanstrengt i nakkemusklene, men sammenlignet med de viktigste konkurrentene holder det mål. Litt skuffende er det likevel at testresultatene er litt svakere med den nye motoren, enn med den gamle 1,9-literen den erstatter.
Eksteriør: 4
Audi A3 Sportback følger en harmonisk om ikke altfor spennende Audi-designlinje med klare slektskapsbånd til A6 og den forrige A4-generasjonen. Faceliften er mest synlig i fronten, med de spesielle LED-kjørelysene som tydeligste kjennetegn.
Interiør: 4
Testdata
60-100 KM/T, 3. GIR: 7,8
60-100 KM/T, 4. GIR: 10,5
60-100 KM/T, 5. GIR: 16
80-120 KM/T, 3. GIR: 10,3
80-120 KM/T, 4. GIR: 11,6
80-120 KM/T, 5. GIR: 15,7
STØY 50 KM/T, dBA: 60
STØY 80 KM/T, dBA: 63,7
STØY 100 KM/T, dBA: 66
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,49
Noen stor bil blir aldri Audi A3, men i Sportback-versjonen har du et brukbart bagasjerom (370-1100 liter) og fleksibiliteten som halvstasjonsvogns-karosseriet gir. Foran er det gode plassforhold og instillingsmuligheter for de fleste kroppsfasonger. Med personer på drøyt 180 cm foran er benplassen tilstrekkelig for voksne på samme størrelse bak, og ditto for takhøyden det samme. Større personer vil merke at knær og hode får kontakt med seterygg og tak.
Komfort: 4
Det beste med Audi A3 er en førerplass som deler mange av fordelene med langt dyrere Audi-modeller. Et ryddig og pent førermiljø, kombinert med behagelige seter og sittestilling. Det virker som om faceliften har tatt bort noe av hjulstøyen i A3, i alle fall rullet vår bil med vinterdekk på meget stillegående 66 dBA i 100 km/t. Som Audi'er flest går A3 litt stivt og stumpete på små ujevnheter i lav fart, noe som blir bedre straks du kommer opp i landeveisfart.
Sikkerhet: 4
EuroNCAP testet A3 da dagens modell debuterte i 2003. Det endte med 4 av 5 stjerner for beskyttelse av voksne, tre for barn og én for fotgjengerbeskyttelse. Årsaken til at den siste stjernen ikke falt på plass, var at knærne var litt for utsatte ved frontkollisjon. Bortsett fra dette vanket det mye ros for en solid karosseristruktur. A3 har ellers full pakke med kollisjonsputer, elektroniske stabiliseringssystem og tre 3-punktsseler i baksetet.
Miljø: 5
Audi oppgir et forbruk i EU-miks på 0,42 l/mil og et CO2-utslipp på 112 g/km. Det er pene tall, og enda litt blidere blir vi når det viser seg at A3 1,6 TDI følger opp i praksis: Med et forbruk på 0,49 l/mil i vår faste testrunde, er A3 en av de bilene som har oppnådd lavest forbruk i våre tester i 2009. I tillegg tilfredsstiller bilen de strengeste Euro 5 avgasskravene.
Pris/utstyr: 4
Litt avhengig av utstyrspakke, starter Audi A3 Sportback 1,6 TDI fra ca. 260-280 000 kroner. Starter du opp med en Ambiente utstyrsversjon til 277 600 (desember 2009) må du regne med å putte på 20-40 000 kroner i utstyr. Teknikkpakken til 7 900 kroner med bl.a. komfortklima og Xenonplus er å anbefale, det samme er sideairbager bak (4 400,-), parkeringsvarsler bak (4 800,-). Ellers blir det opp til den enkelte om man vil ha lastesystemer, bedre lydanlegg eller pynt. Vi synes det DVD-baserte navigasjonssystemet til nesten 31 000 kroner er uforholdsmessig dyrt.
Denne saken ble første gang publisert 04/01 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.