TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 110 2WD, 2010
Dette er en god jukse-SUV
Med kun 2WD er Skoda Yeti forvandlet til en rimelig bruksbil med SUV-preg.
Skoda Yeti 2,0 TDI 110 hk 2WD
MOTOR, CCM: R4/1968
EFFEKT, HK VED O/MIN: 110/4200
DREIEM., NM VED O/MIN: 250/1500-2500
EGENVEKT, KG: 1345
L/B/H, CM: 422 x 179 x 169
BAGASJEROM, LITER: 406-1760
DEKKDIM.: 215/60 R16
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,54
CO2-UTSLIPP, G/KM: 140
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,6
TOPPFART, KM/T: 177
PRIS FRA, KR: 261.700,-
PRIS TESTBIL, KR: 302.800,-
Kombinasjonen SUV-look og tohjulsdrift er blitt skikkelig trendy.
Heite biler som nye BMW X1, Volvos XC60 og nye Mitsubishi Outlander er gode eksempler.
Årsaken er enkel: Tohjulsdrift gir lavere drivstofforbruk enn firehjulsdrift, og dermed lavere CO2-utslipp. Ikke bare er det godt for miljøet, men det gir lavere pris - og kanskje et sunnere image i tillegg?
Det er imidlertid aller mest Nissans populære Qashqai som har skapt markedet de siste par årene. I størrelse og pris er den dessuten nærmeste konkurrenten til Yeti 2WD.
Startprisområde for Qashqai og Yeti ligger under 250.000 kroner. Dersom du skal ha en greit utstyrt bruksbil, bør du likevel ta høyde for en sluttpris opp mot 300.000 kroner.
Foreløpig kommer verken VW Tiguan , Ford Kuga eller Toyota RAV4 i utgaver med kun tohjulsdrift.
Les også om:
Kjøreegenskaper: 4
Her må vi skille mellom kjøring på asfalt og på glatt vinterføre. Denne utgaven av Yeti er tross alt en 4x4-lookalike, og det sier seg selv at den derfor ikke henger like godt på isen som en "ekte" SUV.
På asfaltføre kjører imidlertid Yeti omtrent som en personbil. Bortsett fra at de myke vinterdekkene sporer litt, er den stabil som en alminnelig stasjonsvogn både på motorveien og når man går inn i mer svingete partier.
Den er også særs behagelig å ratte rundt når man jakter på parkering i byen. Mye fordi den er kort, kantete og oversiktlig. Men også fordi den er akkurat så fast og forutsigbar at du vet presis hvor du har den.
På vinterføre er det også en helt grei, forhjulsdrevet bil - bare man ikke forventer seg 4x4-egenskaper. Er man litt for hard på gassen inn i svingene, da understyrer forhjulsdriften seg rett ut mot grøfta.
Men tar man det litt med ro og venter til svingen er påbegynt før man gir gass, da får man overraskende god hjelp av antiskrenssystemet til å utnytte alt det grepet som finnes.
Etter en lang runde på forskjellige typer vinterføre, fra speilglatt via slush til nysnø, hadde undetegnede derfor et svært positivt inntrykk av bilens vinteregenskaper. Bilen føles trygg og kompetent.
Det var først da jeg fikk anledning til å sammenlikne direkte med fetter Skoda Octavia 4x4 at dette bildet fikk seg en knekk. På speilglatt føre har firehjulsdrift sine klare fordeler både hva gjelder stabilitet og ren framkommelighet.
Om det er verdt prisforskjellen på 30.000 kroner henger imidlertid tett sammen med ditt bruksbehov. Vi tror svært mange kan klare seg utmerket uten 4x4.
10 firehjulsdrevne stasjonsvogner
Motor: 5
Tolitersdieselen i Yeti 2WD leveres med 110 hester. Samme motoren leveres også i 4x4-utgaven av Yeti, men i sistnevnte kan du altså velge mellom både 110 og 140 hester.
Testdata
STØY 50 KM/T, dBA: 58,7
STØY 80 KM/T, dBA: 62,9
STØY 100 KM/T, dBA: 65,3
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,63
En annen forskjell er at 2WD-utgaven kun kommer med femtrinns girkasse, hvor 4x4 kun kommer med sekstrinns kasse.
Men ser man på 2WD-utgaven som en slags "smart spareversjon" er det faktisk grunn til å applaudere begge deler. Resultatet av 110 hk, 2WD og fentrinnsutveksling er nemlig en mild og rund karakter både i støybilde, gassrespons og vibrasjoner.
Bilen er kvikk i lavere hastigheter, og den er meget behagelig i norsk langturfart. Motorstøy og vibrasjoner er faktisk så fraværende at man lett glemmer å gire opp. Den tåler imidlertid fint å slippes ned til 60 km/t på 5. gir, og den fine girskiftindikatoren hjelper deg på vei.
Både støy og forbruk stiger derimot markant når farten passerer øvre anstendige motorveifart i Norge. Det bidrar til at man helt automatisk legger seg til en snill kjørestil i denne bilen.
Ytelser: 4
Yeti med 110 hester er ingen racer. 0 til 100 km/t nærmere seg 12 sekunder. Den er imidlertid kvikk nok til å føles snerten i bytrafikk og i situasjoner som innkjøring til motorvei. Utvekslingen gjør dessuten også at man er inne i maks dreiemoment på femtegir i marsjfart på landeveien. Det reduserer giringen til et minimum ved normal kjøring.
Det er først når det akutte forbikjøringsbehovet oppstår at man kunne ønsket seg mer effekt på topp. Til gjengjeld kan man glede seg over at bilen med kun tohjulsdrift er drøyt 100 kilo lettere enn 4x4-utgaven med samme motor. Det gir et halvsekund eller så bedre akselerasjon.
Bensin mot diesel - hva bør du velge?
Eksteriør: 4
Man skal nok lete lenge etter dem som vil kalle Yeti for en vakker bil - men om det hadde vært målet, hadde vel heller ikke Skoda valgt akkurat det navnet.
Avskyelig er den imidlertid ikke. De kantede linjene roper om godt utnyttet volum, samtidig som de bulende overgangene signaliserer robust bruksbil.
Med andre ord går assoisasjonene litt i retning både postbud og pizzasjåfør. Men det er ikke noe galt med det, for disse sjåføren vet jo nettopp å verdsette de praktiske resultatene av slike former: God oversikt og enkel inn- og utstigning.
Med rails og litt listverk gir Yeti mye av den samme gamle, gode følelsen av eventyrbil som Land Rover Freelander var en sterk eksponent for for ti år siden. Selv med 2WD.
Interiør: 4
Det er oversiktlig og enkelt og bra. Design og materialvalg er likt det vi kjenner fra andre Skoda-modeller. Det gir ikke direkte luksusinntrykk, men det gir heller ikke billiginntrykk.
Baksetene er tredelte og kan både skyves frem og tilbake og felles ned individuelt. Dette fører til at man har stor fleksibilitet i forholdet mellom bagasjeplass i bagasjerommet og beinplass i baksetet.
Men denne fleksibiliteten er også helt nødvendig for en såpass kort bil. 422 centimeter er like kort som en Golf, og 20 centimeter kortere enn biler som Ford Kuga og VW Tiguan.
Derfor er det veldig greit at man separat kan legge ned midtsetet bak, som skiluke for eksempel.
Komfort: 5
Yeti har gode seter med tilstrekkelig justeringsmonn og god høyde under taket. Klimaanlegget er kapabelt på både korte og lengre turer, også i solid kulde.
Både motor- og dekkstøy er godt innenfor komfortgrensen, i det minste slik som denne bilen opplevdes med vinterdekkutrusting på vinterføre.
Bilen er også såpass fast og fin på veien, at det er først i direkte sammenlikning med en lav personbil at man husker at det er en høy SUV man kjører.
Sikkerhet: 5
Yeti har fått fem stjerner og grei poengscore i krasjtest av Euro NCAP. Elektronisk antiskrens (ESP) er standardutstyr i Norge, og det samme gjelder de syv kollisjonsputene som er plassert rundt i bilen.
Testbilen var utstyrt med svingbare bi-xenon-lykter som ekstrautstyr. Til bare 7500 kroner er dette så nyttig og komfortøkende på mørke høst- og vinterveier at vi ikke kan få anbefalt det nok.
Det er imidlertid kun nærlysene som er gode, på fjernlys skorter det fortsatt litt hos Skoda.
Miljø: 5
Med et dieselforbruk på 0,54 liter per mil etter EU-normen, er CO2-utslippet oppgitt til 140 g/km. Det er ikke akkurat Prius-lavt, men samtidig under gjennomsnittet for nye biler som selges i dag.
Dermed vil si at det er akseptabelt, spesielt for en bil som er såpass høy og kantete. Vår faste testrunde, som nok er litt tøffere enn EU-miksen, ga et forbruk på mellomgreie 0,63 liter/mil.
Dette er imidlertid en bil som også fint lar seg kjøre ned på rundt 0,5 liter per mil om man går inn for det. Stikkord er jevn kjøring og moderat hastighet.
Pris/utstyr: 5
110-hestersutgaven av Yeti med tohjulsdrift har en startpris på 262.000 kroner, da i rimeligste utstyrsversjon Active. Testbilen hadde imidlertid neste utstyrstrinn på stigen, Ambition, som starter på 286.000 kroner.
For mellomlegget på 24.000 kroner får du tildels noe utstyr du sikkert kunne spart deg, men også et par utstyrspunkter det er verdt å betale for: 16-toms alufelger, et skikkelig stereoanlegg og tosoners klimaanlegg med ekstra funksjoner.
Med ekstrautstyr som blant annet navigasjon, bi-xenon lys og parkeringssensor bak i tillegg, har den faktiske prisen på testbilen steget til 303.000 kroner.
Da er ikke denne bilen lenger direkte billig. Men forutsatt at disse spesifikasjonen passer sånn noenlunde til ditt behov, får du etter vår mening relativt mye bil for pengene.
Verdens heftigste ekstrautstyr
Denne saken ble første gang publisert 28/12 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.