Test: Audi TT 2,0 TFSI Quattro S tronic, 2015
Vår nye favoritt-sportsbil
3. generasjon Audi TT er her, uten tvil den beste TT hittil. Vi tok den med til fjells og lot oss sjarmere og imponere.
Etter å ha prøvekjørt TT på spanske landeveier under lanseringen i fjor høst, var det med stor spenning vi nå skulle gå TT grundigere etter i sømmene.
Som fjerde hjul på vogna under en sammenligningstest mellom tre storselger-stasjonsvogner tok vi med TT til fjells, nærmere bestemt Beitostølen og Valdresflya. Bortebane for sportsbiler flest, men midt i blinken for TT Quattro - en skikkelig helårs-sportsbil.
Kjøreegenskaper: 6
Forgjengeren kjørte bra, men med nye TT tar Audi et sjumilssteg. Nå kan de endelig banke seg på brystet og si at; TT, det er en ekte sportsbil!
Vi blir veldig positivt overrasket over hvor godt nye TT kjører. Ikke bare på tørr asfalt, men på vått underlag og spesielt på vinterføre, der den virkelig viser sportsbiler med bakhjulsdrift hvor skapet skal stå.
Det er ikke tilfeldig at nye TT er så mye bedre enn forgjengeren. Fra å være basert på Golf 5-plattform er den nå basert på nyeste konsernets nye modulplattform, som er å finne i nye VW Golf og Audi A3, også de langt mer velkjørende enn forgjengerne.
Men det er ikke alt. Nye TT veier mindre, har 25 prosent høyere torsjonsstivhet og lavere tyngdepunkt enn forgjengeren. Den har også lenger akselavstand og kortere overheng enn forgjengeren. Sittestillingen er dessuten lavere, noe som øker sportsbilfølelsen ytterligere.
Balansen i TT er kanskje det aller viktigste. Det spiller ingen rolle om den ruller på snødekte vinterveier eller på en strøken asfaltbane. Balansen er fantastisk, og firehjulsdriftsystemet (Haldex 5) spiller nydelig på lag.
På glatt føre er TT, tross sin kompakte form, forutsigbar og leken. Vi lar oss imponere over firehjulsdriftsystemet og hvor godt det henger med på notene. Haldex-systemet er i bunn og grunn det samme som i for eksempel Skoda Octavia 4x4, men opplevelsen kan ikke sammenlignes. TT har mer bakhjulsdrevet karakter og det virker som systemet jobber mye kvikkere.
Med Quattro framstår TT som det beste sportsbilkjøpet sett med norske øyne. Den kan brukes hver dag hele året, og det er like moro hver gang.
Motor: 6
Det er ikke første gang vi ruller terningen til seks for Volkswagenkonsernets toliters bensinturbomotor, kalt 2,0 TFSI i TT. Den har vært en av de aller beste bensinturbomotorene i årevis, og den forsvarer sin posisjon i TT.
Herlig fleksibilitet, godt fraspark oppover på turtallsskalaen, fin lyd og lavt forbruk er nok til å lande en sekser i seg selv, men det er mer.
Testdata: Audi TT Quattro 2,0 TFSI S tronic 2014
60-100 km/t, 3. gir: 3,3
60-100 km/t, 4. gir: 4,8
60-100 km/t, 5. gir: 6,6
60-100 km/t, 6. gir: 9,6
60-100 km/t, kickdown: 3,1
80-120 km/t, 3. gir: 3,7
80-120 km/t, 4. gir: 4,8
80-120 km/t, 5. gir: 6,7
80-120 km/t, 6. gir: 8,7
80-120 km/t, kickdown: 3,9
Støy tomgang, dBA: 44,6
Støy 50 km/t, dBA: 62,7
Støy 80 km/t, dBA: 66,3
Støy 100 km/t, dBA: 69,4
Testforbruk, l/mil: 0,71
Firehjulsdriftsystemet fungerer som nevnt over helt eksemplarisk og S tronic-girkassen gjør en fabelaktig jobb. Den sjalter raskt og effektivt og gir den gode sportsbilfølelsen når du velger å sjalte med girhendlene på rattet.
Ytelser: 6
Motoren i TT er den samme toliteren du finner i siste Golf GTI eller i Skoda Octavia RS. I likhet med Golf GTI er det hentet ut 230 hestekrefter, men i TT har den enda litt bedre dreiemoment (370 Newtonmeter), tilgjengelig fra lave 1600 omdreininger.
Det skal ifølge Audi være nok til at TT skal klare 0-100 km/t på kun 5,3 skunder. Toppfarten hevdes å være 250 km/t.
Det ekstra dreiemomentet, godt hjulpet av lavere vekt enn Golf GTI, kommer tydelig fram i våre akselerasjonsmålinger. Og hei hvor det går. TT blåser fra 60-100 km/t på utrolige 3,1 sekunder, og imponerer kanskje i enda større grad når den klokker inn 80-120 km/t på kun 3,7 sekunder.
TT er med det like rask som forrige generasjon Golf R (300 hk) og kjappere enn den 250-hestekrefter sterke Ford Focus ST, og kun et par tideler bak nye Audi S3.
Seigdraget i motoren er også imponerende. I femtegir gjør TT 60-100 km/t på 6,6 sekunder og 80-120 km/t 6,7 sekunder, mot 8,6 og 8,3 sekunder med Golf GTI.
Eksteriør: 5
Vi er fristet til å rulle terningen til seks også for eksteriøret til TT, for den har blitt mye barskere og har etter vår mening både det barskeste og fineste designet av de tre TT-generasjonene hittil.
Det er noe med de kantete frontlyktene som sender tankene til råtøffe Audi Sport Quattro Concept. Samtidig gjør Singelframe-grillen, de store luftinntakene og de horisontale linjene at TT virker lavere og bredere enn forgjengeren.
Tekniske data:
Motor, cm3: 1984
Effekt, hk ved o/min: 230/4600
Dreiemoment, Nm ved o/min: 370/1600
Egenvekt, kg: 1410
Lengde/bredde/høyde, cm: 418/183/134
Bagasjerom, liter: 305
Standard dekkdimensjon: 225/50-17 Y
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,65
CO2-utslipp, g/km: 151
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,3
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 558 900
Pris testbil, kr: 731 630
For Audi er det viktig at gjenkjennelsesfaktoren skal være høy. Du skal ikke være i tvil om at det er en TT du ser. Men det er for enkelte et lite ankepunkt, for første generasjon TT var langt fra den tøffeste gutten i gata.
Interiør: 6
Nok en sekser. Ikke på grunn av plassforholdene, som er litt bedre enn i forgjengeren og som ikke er så verst tatt konsept og bilstørrelse i betraktning, men på grunn av førermiljøet.
Førermiljøet er helt fantastisk. Virtuell Cockpit kaller Audi det, der all informasjon er samlet på et 12,3 tommer stort digitalt instrumentpanel bak rattet.
Panelet er drevet av en kraftig Tegra-prosessor, har tredimensjonal grafikk, og fungerer utmerket. Du kan bytte mellom to visningsmoduser: Den klassiske visningen med speedometer og turteller i forgrunnen, eller infotainment-modus hvor de virtuelle instrumentene er mindre. Da kan en stor del av displayet benyttes til for eksempel kartvising og navigasjon, eller radio- og musikkinformasjon. Man kontrollerer displayet med rattknappene eller MMI-hjulet.
Førermiljøet har flere funksjonelle og ikke minst plassbesparende løsninger som luftventiler med integrerte, digitale kontrolldisplayer. Meget smart, veldig ukomplisert å bruke og gjør dashbordet veldig ryddig.
Og som alltid i Audi-sammenheng - solide materialer og god kvalitetsfølelse.
Komfort: 5
En potent kjøremaskin som TT har lett for å bli stump og ukomfortabel på ruglete norsk vintervei, men testbilen takler forholdene meget bra. Drive Select-systemet lar deg endre kjøremodi med et knappetrykk og justerer dempingen etter hvilket modus du kjører i.
I Sport er fjæringen direkte, men ikke så stram at fjæringskomforten ødelegges. I Comfort-modus mykner fjæringen og gjør TT om til en fast og fin langturkompis. Testbilens vinterdekk i dimensjon 225/50R17 hjelper naturligvis på. Med lavere profil ville nok fjæringen framstått mindre tilgivende.
Sittestillingen i TT har vi ingenting å utsette på, og TT gjør en god figur i våre støymålinger.
Audi skal også ha et klapp på skulderen for LED-lysene. De er kostbare, men er verdt hver krone. Ikke bare gir de veldig godt lys, men du slipper å blende ned ved møtende trafikk. Lysene luker automatisk bort møtende biler (eller biler foran) slik at du har fjernlys i resten av synsfeltet. Det øker sikkerheten og ikke minst komforten under kjøreturer i mørket.
Sikkerhet: 3
Nye Audi TT er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP. Derfor gir vi den standardkarakter 3 i denne kategorien.
Audi har ikke for vane å slurve med sikkerheten. Nye TT har et tilfredsstillende nivå sikkerhetsutstyr som standard og tilbyr blant annet trafikkskiltgjenkjenning, filvarsler og filholder som ekstrautstyr.
Pris/utstyr: 4
Audi TT er ingen billig bil. Billigste TT er med dieselmotor på 184 hestekrefter til 490 000 kroner, men det kommer en enda rimeligere versjon med 1,8-liters bensinturbomotor og 180 hestekrefter i løpet av 2015. Denne forventes å koste fra 420 000 kroner.
Med testbilens motor starter prisen på 512 600 kroner, men prisen stiger til 558 900 kroner med S tronic og Quattro firehjulsdrift.
Ser vi til konkurrentene er TT faktisk attraktivt priset. BMW tar 660 500 kroner for den 245 hestekrefter sterke Z4 28i med automatgir, mens Mercedes-Benz SLK 250 med 204 hestekrefter koster 579 725 kroner med automatgir. Ingen av disse har firehjulsdrift, men har som kjent muligheten til å ta av taket.
Audi tar seg godt betalt for ekstrautstyr, noe testbilen har mye av. Det gjør at testbilens pris spretter i været og lander på totalt 731 630 kroner. Men her går det an å være mer selektiv enn det importøren har vært, og fint halvere utstyrskostnaden uten at TT føles ribbet.
Forbruk: 5
Som med alle andre biler vi tester, kjørte vi også Audi TT gjennom vår 20 mil lange forbrukstest. Ikke uventet gjorde TT en god figur.
Vi har tidligere sett at toliteren går billig. Ikke like billig som toliters dieselmotorer, men billig tatt motoreffekten og ytelsene i betraktning. Ved veis ende tanker vi opp og regner ut at TT har nøyd seg med 0,71 l/mil.
I forbrukstesten er det tydelig at TT tar seg effektivt fram. Det gode dreiemomentet i motoren gir fint skyv i motbakkene på lavt turtall, og den gode aerodynamikken gjør at TT ruller veldig godt.
Konklusjon: 6
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Vel blåst, Audi - dette var rått. Nye TT er en fabelaktig sportsbil.
Den har tøffere eksteriørdesign enn forgjengeren, et flott interiør og et fantastisk førermiljø. Motoren og drivlinjen er en supereffektiv kombinasjon av kraft og fleksibilitet som sørger for ytelser i toppklasse og helårs-kjøreegenskaper man bare må elske.
Nye Audi TT er vår favoritt-sportsbil i sitt prissegment.
Denne saken ble første gang publisert 14/01 2015, og sist oppdatert 28/06 2017.