3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014
En Volvo med overflod av alt
Her har du en Volvo som kan ta opp kampen med det ypperste blant prestisje SUV-er.
Alt er ikke helt som det skal være bak rattet i vår Volvo XC60. Det er noe som mangler, og vi vet godt hva det er.
I alle XC60 vi har kjørt på test siden modellen kom på markedet høsten 2008, har den femsylindrede dieselmotoren knurret og brummet under panseret.
Med litt godvilje kan man kalle det et «karakteristisk lydbilde». Nå er det helt borte.
Det ville bli feil å si at vi savner det. Ikke nødvendigvis fordi vi ikke liker det, men fordi erstatningen er så mye, mye bedre. Og det gjør ting med kjøreopplevelsen, det flytter Volvo XC60 inn på helt andre områder enn bilen normalt sett befinner seg. Til vår overraskelse takler den det helt utmerket.
Bokstav- og tallkombinasjonen på hekken er uhyre sjelden i norsk sammenheng. «T6 AWD» signaliserer i korte trekk at du kjører en av de dyreste bilene Volvo har i prislisten sin, 949 900 kroner, før du laster opp med utstyr. Vår testbil bikker 1,1 millioner.
Og nei, dette handler ikke om Volvos nye, toliters firesylindrede motor. Du kan få den 306 hk sterke nyheten i XC60 - for forvirrings skyld også den med T6-betegnelse, men bare i kombinasjon med forhjulsdrift.
Ikke bare BMW som kan
Vil du ha XC60 med 4WD, er du i likhet med øvrige Volvo-modeller med 4WD henvist til eldre fem- og sekssylindrede motorer, inntil modellene kommer i ferske versjoner på Volvos skalerbare produktplattform (SPA).
Nye Volvo XC90 er straks på veien i Norge, og første modell på SPA, mens ny XC60 er lenger unna.
Tekniske data
Volvo XC60 T6 AWD
- Motor, cm3: 2953
- Effekt, hk ved o/min: 304/5700
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 440/2100
- Egenvekt, kg: 1812
- Tilhengervekt, kg: 2000/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 464/189/171
- Bagasjerom, liter: 490-1450
- Standard dekkdimensjon: 235/60-18 H
- Forbruk, EU-mix l/mil: 1,07
- CO2-utslipp, g/km: 249
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,9
- Toppfart, km/t: 210
- Pris fra, kr: 950 000
- Pris testbil, kr: 1 120 000
I kombinasjon med AWD er det treliters rekkesekser med turbo som gjelder. Selv om det ikke er den ferskeste motoren i Volvodisken, har den utvilsomt lenge igjen på holdbarhetsdato. Det er ikke noe å utsette på forflytningsevnen: 304 hk har vi nevnt, mens et svært solid dreiemoment på 440 Nm mellom 2100-4200 o/m er det du gleder deg mest over til daglig. Sammen med lydbildet, selvfølgelig.
Vi har lenge trodd at BMW var de eneste som kunne få rekkeseksere til å klinge, men Volvo har tilsynelatende gjort mye bra siden vi sist kjørte en sekser i Volvo tilbake i 2007.
Stilen er mer tilbakeholden, men selv med de små gasspådragene som trengs for å holde følge i trafikken, får du en fin mekanisk klang forut, kombinert med en forsiktig, men passe dyp bass fra eksosanlegget bak.
Ordentlig spark i skinka
Når vi tar av sørover mellom Bodø og Fauske på kystriksveien mot Brønnøysund, har vi allerede tilbakelagt 1500 kilometer med Volvo XC60 T6 AWD på noen av de fineste veiene landet kan by på. Derfor gir vi bare halv gass når en småtreg bobil skal passeres i en motbakke.
Testdata
Volvo XC60 T6 AWD
- 60-100 km/t, 4. gir: 5,6
- 60-100 km/t, 5. gir: 8,3
- 60-100 km/t, kickdown: 3,2
- 80-120 km/t, 5. gir: 8,0
- 80-120 km/t, 6. gir: 11,3
- 80-120 km/t, kickdown: 4,0
- Støy tomgang, dBA: 39,9
- Støy 50 km/t, dBA: 59,8
- Støy 80 km/t, dBA: 63,8
- Støy 100 km/t, dBA: 66,4
- Testforbruk, l/mil: 0,88
Første gang du sjekker ut hva som bor i Volvo XC60, får du nemlig ordentlig bakoversveis.
Jo da, vi kan lese spesifikasjoner, men likevel - du får et skikkelig spark i skinka. T6-en stormer frem som om den har kastet i seg et helt medisinskap med steroider.
Når vi sjekker testresultatene mot andre spreke SUV-er, skjønner vi hvorfor en fullgass-blås kjennes ut som den er hentet fra Star Trek.
Det er nemlig bare Mercedes-Benz ML 63 AMG som har gått vesentlig raskere, mens andre brumlebasser som eksempelvis VW Touareg V8 TDI må se seg spurtslått av denne Volvo-en.
Hadde du spurt oss tidligere om det fantes en XC60 som holder følge med en BMW M550d xDrive Touring i forbikjøringsakselerasjon, ville svaret vært nei. Men nå vet vi at riktig svar er ja...
Etterpå er det spakt med bedehuskaffe
Derfor er det ytterst sjelden vi benytter oss av etterbrenneren i vanlig trafikk. Følelsen av en helt uanstrengt, sugende kraftstrøm, uten at du har vært i bunnen av skattekisten, virker berusende og avhengighetsskapende. Har du først smakt på det sterke, virker det usigelig spakt å gå tilbake til tynn bedehuskaffe.
Kystriksveien bukter seg, synker og stiger gjennom fantastisk landskap. Her kommer T6 AWD-versjonen virkelig til sin rett. Vi vipper girspaken over i manuell, og bruker ratthendlene til å gire.
I motsetning til åttetrinnsautomaten til de nye motorene, må du klare deg med sekstrinns her. Med masse dreiemoment og effekt over et bredt turtallsområde går det fint.
Vi kunne vært dovne og klart oss med 5. gir 90 % av tiden, men gleden over motorlyd og kraftutvikling gjør at vi ofte bruker 3. og 4. gir inn og ut av svingene. Det blir en herlig flyt over kjøringen, som ikke bare skyldes motorkraften.
Velg kjørefølelsen selv
Vår testbil har et Four-C chassis med valg mellom comfort, sport og advanced, der hver støtdemper kan justeres inntil 500 ganger per sekund. Kombinert med fete Pirelli Scorpion Zero i dimensjon 255/45-20 og hastighetsavhengig styreassistanse, har du solid veigrep.
På svingete veier og med inspirert kjøring, foretrekker vi advanced, det mest sportslige oppsettet. Da krenger XC60 lite og du får den beste kontakten med veien.
Med drøyt 1,8 tonn er ikke bilen blant de mest overvektige SUV-modellene, men går du aktivt inn i svingene, merker du selvsagt at du kjører høyere og tyngre redskap enn en sportslig stasjonsvogn.
Volvos understellsoppsett minner oss i tillegg mer om Jaguar og Lexus, enn BMW og Audi. Komfortinnstillingen gir US-light-følelse, der bilen svever over dårlig asfalt, men fort blir svampete og upresis i svinger.
Sport er en mellomting av de to ytterpunktene, men selv i advanced-innstilling beholder XC60 en brukbar fjæringskomfort, slik at du ikke føler du må bytte innstilling straks et svingete parti er unnagjort.
Savner seteventilasjon
Vi vet fra før av at lange dagsetapper er en av styrkene til Volvo XC60. Bilen har R-design pakke med tilhørende sportsseter, kombinert med en lekker, om ikke spesielt praktisk fargepalett i lyst skinn, paneler og tepper.
Setene er en historie for seg; de følger opp inntrykket fra drivlinje og understell helt perfekt. Komfort er prioritert, samtidig har du sidestøtte og polstring som holder deg på plass de gangene godfølelsen tar overhånd.
Skal vi være riktig grinebiterske av oss, og det skal man jo til 1,1 million, savner vi seteventilasjon på utstyrslisten. Vi er jo tross alt på tur i nordnorsk sommer, og da er det som kjent alltid 30 varmegrader ute.
I godt selskap
Volvo har vært nesten BMW-flinke til å modernisere XC60, uten at bilen ser ut som en falmende Hollywood-stjerne med stadig økende budsjett til Botox og plastikkirurger.
Etter mindre endringer i 2011, fikk den en vellykket oppgradering i 2013, med strammere utvendig design, et lunere interiør og mer moderne teknikk- og utstyrsløsninger.
Dermed kommer aldri den snikende følelse av at du kjører en bil som tross alt har fått seks år på baken.
Som en stor bonus på komfortsiden er XC60 en av de best støyisolerte bilene vi har testet. Selv med de store hjulene, måler vi beskjedne 66,4 dBA i 100 km/t.
Bare tre biler har gjort det bedre på sommerdekk i våre tester: Jaguar XJ, Lexus LS 600h og VW Touareg. Det kaller vi godt selskap.
På andre områder hevder den seg godt, også målt mot prestisjekandidater som BMW X3 og Audi Q5.
Kvalitetsfølelsen er solid, plassforholdene gode og med faceliften er også førermiljøet - med ett unntak - av moderne standard:
Den knappetunge betjeningen i midtkonsollen blir nemlig for omstendelig, noe Volvo indirekte innrømmer. I nye Volvo XC 90 er det en i hovedsak skjermbasert betjeningsløsning.
Tar noen omveier
Vi ruller inn i Brønnøysund, kikker på det fantastiske kystlandskapet over broa mot Hatten, før vi lar XC60 få hvile for kvelden. I morgen har vi snaut 90 mil til Oslo og ser allerede frem mot det flotte veistykket til E6 ved Grong.
Derfra er det laaaang transportetappe mellom bobiler, campingvogner, ATM-bokser og laserpistoler. Ellers kanskje ikke:
Vi kan ta av ved Stjørdal, eller ved Støren, eller ved Dovre. Da kan vi velge helt andre og mye morsommere veier. Ja vel, det tar kanskje en time eller to ekstra, men det er vårt største kompliment til Volvo XC60 T6 AWD: Det er sjelden vi kjører en SUV som frister oss til å ta den lange veien hjem.
Konklusjon:
Volvo XC60 T6 AWD er ikke sportslig som en BMW- eller Porsche-SUV. Ikke prangende som en Mercedes eller Audi. I stedet er den diskret, luksuriøs, kompetent, komfortabel og uforskammet rask.
Ja da, ja da - vi vet at bensinmotorer, med masse sylindre, stort volum og turbolader på toppen er like utrydningstruet og museumsklare som Tyrannosaurus Rex.
Men du verden, for Volvo XC60 T6 AWD rydder vi gjerne en fremtidig plass i museet og nyter arten så den lenge den er i live.