Prøvekjørt: Mazda CX-3 2015

Automatgir, firehjulsdrift og alt utstyr til under 330 000 kroner

SUVen mange venter på.

SPENSTIG DESIGN: Mazda gjør mye riktig om dagen, og design er uten tvil noe av det de er best på. CX-3 er ikke et unntak.
SPENSTIG DESIGN: Mazda gjør mye riktig om dagen, og design er uten tvil noe av det de er best på. CX-3 er ikke et unntak.
Først publisert Sist oppdatert

Det er en spennende crossover som møter oss i Barcelona, basen for den internasjonale pressevisningen av Mazda CX-3. En crossover med kompakte ytre mål og sporty, moderne design. Kodo, som Mazda kaller designspråket.

Kodo eller ei, vi liker det vi ser. Akkurat som vi liker CX-5, Mazda2, Mazda3 og ikke minst siste generasjon Mazda6 - flotte biler alle sammen.

Det er ikke bare utsiden vi liker. Førermiljøet i CX-3 drar vi kjensel på fra merkets øvrige modeller. Den store midtplasserte turtelleren i instrumentklusteret, sportsrattet og et dashbord som er bygget rundt deg som fører, gir helt klart et sportslig og moderne inntrykk.

Og ikke bare ser det bra ut, men kvalitetsinntrykket er godt. I hvertfall når vi tar prisen med i regnestykket. CX-3 koster under 230 000 kroner i grunnversjon (Core). Da med bensinmotor (120 hk), manuelt gir, forhjulstrekk og stoffseter.

Akkurat den bilen kommer svært få nordmenn til å velge. Nordmenn elsker utstyr, og vi elsker firehjulsdrift. – Folk flest vil nok velge toppmodellen Optimum, forteller Karianne Westby, administrerende direktør i Mazda Norge.

SPENSTIG DESIGN: Mazda gjør mye riktig om dagen, og design er uten tvil noe av det de er best på. CX-3 er ikke et unntak.
SPENSTIG DESIGN: Mazda gjør mye riktig om dagen, og design er uten tvil noe av det de er best på. CX-3 er ikke et unntak.

Full pakke for 330 000 kroner

Vi har ikke for vane å begynne på toppen av lista når vi tar for oss bilprisen, men med CX-3 gjør vi et unntak. Prisen er CX-3’s kanskje sterkeste kort i kampen om kundene. 

Velger du Optimum, der du får full pakke aktivt sikkerhetsutstyr, automatgir, firehjulsdrift og enten 105-hesters diesel eller 150-hesters bensinmotor, vil CX-3 koste under 330 000 kroner.

Vil du ha Optimum utstyrsnivå, men klarer deg med 120-hesters bensinmotor (samme motor som 150-hesteren, bare lavere effektuttak), manuelt gir og framhjulstrekk, vil prisen ligge rundt 260 000 kroner.

LETT Å TRIVES: Førermiljøet i CX-3 drar vi kjensel på fra merkets øvrige modeller, med en stor midtplassert turteller i instrumentklusteret, et sporty ratt og et dashbord som er bygget rundt deg som fører.
LETT Å TRIVES: Førermiljøet i CX-3 drar vi kjensel på fra merkets øvrige modeller, med en stor midtplassert turteller i instrumentklusteret, et sporty ratt og et dashbord som er bygget rundt deg som fører.

Hvilken motor?

Bensin eller diesel, hva er best? Det er vanskelig å gi et godt svar på. Det kommer an på deg og dine preferanser.

Bensinmotoren går pent på lavt turtall og har godt skyv til selvpustende bensinmotor å være, men er ikke like fleksibel som de mest moderne turbomotorene. Tankene går til Volkswagens ypperlige 1,4 TSI med 140 hestekrefter. Kraftfull på lavt turtall, og med skikkelig fraspark på høyere turtall – en silkeramp.

Har du en aktiv kjørestil og liker turtall er bensinmotoren et godt valg. Motoren våkner til liv over 4000 omdreininger og automatkassa lar deg gjerne skvise ut de siste hestekreftene helt opp mot rødmerkingen ved 7000 o/min. Oppgitt forbruk med bensinmotor (120 hk) og automatgir er 0,58 l/mil.

Dieselen, en helt ny firesylindret 1,5-liter med 105 hestekrefter og 270 Newtonmeter, er den rake motsetning. Som dieselmotorer flest er det bunndraget som imponerer, ikke ytelsen på høyt turtall. Dieselen har betydelig lavere forbruk enn bensinmotorene og skal nøye seg med 0,4 l/mil ved normal kjøring.

FOR FIRE: Fire voksne sitter godt i CX-3, som har helt grei benplass og takhøyde i baksetet. Bakseteryggen har 40:60-deling.
FOR FIRE: Fire voksne sitter godt i CX-3, som har helt grei benplass og takhøyde i baksetet. Bakseteryggen har 40:60-deling.

Med trekk på alle fire

Firehjulsdriftssystemet i CX-3 er det samme som i CX-5 og Mazda6, men med mindre og lettere komponenter for å holde vekten nede. CX-3 trekker med andre ord på framhjulene ved normal kjøring, og sender kraft til bakhjulene ved hardt gasspådrag eller om framhjulene begynner å spinne.

På tørre asfaltveier skal det godt gjøres å framprovosere hjulspinn. Vår erfaring var at firehjulsdriftsystemet jobbet raskt og effektivt da vi kjørte Mazda6 med snø under hjulene, og vi ser ingen grunn til at systemet ikke skal gjøre en god jobb i CX-3.

Kjøreegenskapene er litt typisk Mazda både inspirerende og trygge. I byen tar CX-3 seg smidig fram og er veldig lettkjørt, mens chassiset helt klart takler en aktiv kjørestil på landeveien. Jeg vil ikke gå så langt at jeg kaller CX-3 sporty, for det merkes godt at tyngdepunktet i CX-3 er høyere enn i den velkjørende Mazda3.

Med firehjulsdrift er du sikret god framkommelighet, men CX-3 er ikke en bil du tar med ut i terrenget. Bakkeklaringen er beskjedne 15,2 centimeter.

FULL KONTROLL: Infoskjermen i dashbordet er den samme som i Mazdas øvrige modeller og styres av et dreihjul i midtkonsollen. Systemet er enkelt å bruke.
FULL KONTROLL: Infoskjermen i dashbordet er den samme som i Mazdas øvrige modeller og styres av et dreihjul i midtkonsollen. Systemet er enkelt å bruke.

Store hjul og enkel bakaksel

Hjulopphenget i CX-3 er verdt et avsnitt. I Optimum utstyrsnivå er 18-tomshjul standard, noe som virker å være i meste laget for hjulopphenget. CX-3 har torsjonsaksel bak, som ikke er like smidig som et flerarmet hjuloppheng på ujevnheter i veibanen.

På strøkne, spanske motorveier er dette knapt merkbart. Det er kun på brå ujevnheter følelsen dukker opp i bakhodet, men det er likevel nok til at vi er litt spent på hvordan fjæringskomforten er med 18-toms hjul på rufsete norsk landevei eller over byens brustein og trikkeskinner.

Grei for fire

Godt justerinsmonn både for sete og ratt (dybde- og høydejustering) gjør at de fleste vil finne seg fint til rette bak rattet i CX-3. Undertegnedes lange bein savner litt bedre støtte under lårene, men er du under 185 centimeter vil dette neppe være et problem.

CX-3 er best for to og grei for fire uten bagasje. Den måler 428 centimeter i lengden og 176 centimeter i bredden, men er lavere enn sine konkurrenter. Den ruver ikke mer enn 154 centimeter i høyden og er hele 12 centimeter lavere enn Opel Mokka, uten at det påvirker takhøyden innvendig.

I likhet med Mokka havner CX-3 litt mellom to klasser. CX-3 er bygget på samme plattform som Mazda2 og tilhører sånn sett b-segmentet, men med ytre mål på nivå med Mitsubishi ASX og Skoda Yeti har den helt klart en fot i c-segmentet.

Og da er ikke bagasjeromsplassen spesielt imponerende. Oppgitt bagasjeromsvolum på 350 liter er snaut sett opp mot konkurrentene – 362 liter i Opel Mokka, 442 i Skoda Yeti og hele 442 liter i Mitsubishi ASX.

IKKE STØRST: Bagasjerommet er ikke stort. Mazda oppgir volumet til 350 liter, litt mindre enn Opel Mokka og en hel del mindre enn for eksempel Skoda Yeti og Mitsubishi ASX.
IKKE STØRST: Bagasjerommet er ikke stort. Mazda oppgir volumet til 350 liter, litt mindre enn Opel Mokka og en hel del mindre enn for eksempel Skoda Yeti og Mitsubishi ASX.

Sikker suksess

Mazda har hatt enorm suksess med storebror CX-5, en bil vi mer enn én gang har belønnet med terningkast seks i testsammenheng her i klikk.no/motor, og håper nå at CX-3 skal løfte merket enda høyere på salgsstatistikken.

– Vi håper å selge over 3000 CX-3 i første fulle kalenderår, altså 2016, forteller Karianne Westby, administrerende direktør i Mazda Norge.

Om Westby treffer med den spådommen, vil Mazda CX-3 bli en av Norges mest solgte SUV-er i 2016.

Og det kan godt hende. Vi har tro på at CX-3 har gode nok kvaliteter til å slå godt an på det norske bilmarkedet. Kult design, et sporty interiør, fine drivlinjer og høyt utstyrsnivå, samt at du får mye bil for pengene, vil nok falle i god jord hos SUV-glade nordmenn.

Vi kommer tilbake med full test av bilen når de første bilene ankommer landet i juni.

Vi gjør oppmerksom på prøvekjøringen fant sted i Barcelona, Spania. Mazda betalte for reisen.