Prøvekjørt: Mercedes B-klasse Electric Drive
Tesla under, Mercedes oppå
Mercedes B Electric Drive har plass til familien og ganske stort batteri.
Mercedes har inntil nylig eid en andel i Tesla. Hittil har eierskapet kun vært synlig for allmennheten ved at Tesla Model S har lånt rattspaker fra Mercedes. Nå, med Mercedes nye elbil, blir formålet med eierandelen straks mer tydelig.
Utenpå er den i det store og hele en vanlig Mercedes B-klasse (som nå har fått en facelift; litt barskere front, litt endret hekk, litt mer pynta interiør og litt mer sikkerhetsutstyr). Vi snakker altså om en halvhøy bil med flerbruksbilfasong, men i el-versjon kan den ikke fås med det skyvbare baksetet som «normalutgavene» kan ha.
B-klasse Electric Drive er den mest rommelige av de kompakte elbilene. Med et bagasjerom på 510 liter er plassen like raus som i B-klasse for øvrig.
Når vi kommer til drivverket, er det atskillig mer som skiller. B-klasse Electric Drive har fått motor og batteri fra Tesla. Ikke den samme vanvittige kraftpakken som i Model S, men en med mindre motor og batteri.
Ingen puslete ytelser
Mercedesens motor yter 132 kW, som svarer til 180 hk. Dreiemomentet er på 340 Nm, altså omtrent som i en toliters dieselmotor. (VW e-Golf har til sammenligning 115 hk/270 Nm.)
Men elmotor kan ikke sammenlignes direkte med diesel. Mens dieselmotoren må «trekkes opp», leverer elmotoren alle sine 340 Nm fra første berøring av gasspedalen.
Selv om den elektriske B-klassen er mye svakere enn en Model S, er det altså ingen elbil med puslete ytelser vi snakker om. Mercedes oppgir akselerasjonen til 100 km/t til å ta kun 7,9 sekunder.
Akselerasjonsopplevelsen når elmotoren drar i gang med et stille hvin, gir oss liten grunn til å tro at Mercedes har overdrevet. Kraftoverskuddet er solid, og i praksis på linje med BMW i3s nesten overdådige reserver. Toppfarta, som er av teoretisk interesse i Norge, er elektronisk sperret på 160 km/t.
Tung, men kvikk og lettkjørt
Fra før vet vi at B-klasse kjører på et mer sportslig vis enn utseendet antyder. Det gjelder også for den elektriske versjonen. Batteripakkens plassering i bunnen midt bilen er ideell for å skape gode kjøreegenskaper.
Elbilen ligger tungt og stødig på veien - den veier solide 1,8 tonn med sjåfør - men er kvikk i svingene. Som andre moderne elbiler er den fenomenalt lettkjørt.
Rekkevidde på 17 til 20 mil
Om godt med krefter er moro, er rekkevidde som regel viktigere for den som skal kjøpe elbil. Batteriet i Mercedes B-klasse Electric Drive er på 28 kWh, og dermed det største i klassen for kompakte elbiler (e-Golf har til sammenligning 24,2 kWh).
Tekniske data B-klasse Electric Drive
Effekt, kW/hk 132/180
Dreiemoment, Nm 340
Batterikapasitet, kWh 28
Oppgitt energiforbruk, kWh/100 km 16,6
Egenvekt med fører, kg 1800
0-100 km/t, sek. 7,9
Toppfart, km/t 160
Pris, fra kroner 271.980
Mercedes opererer med flere rekkeviddetall som de alle kaller realistiske. Rundt 20 mil er ett av dem. Et annet anslag, som Mercedes sier skal passe for norske forhold, er 17,5 mil.
Fra våre egne elbiltester vet vi at rekkevidden kan variere kraftig under ulike forhold. Med tanke på det ganske store batteriet bør den elektriske B-klassen være blant de kompakte elbilene som kommer lengst, men dette får vi først testet ordentlig når bilen kommer til Norge.
Frarådes
Som ekstrautstyr til 6840 kroner fås en mulighet til å utnytte enda mer av batteriets kraft - bokstavelig talt tyne reservene ved en langtur. 30 km ekstra skal dette kunne gi, men hyppig bruk frarådes fordi det kan senke batteriets levetid.
Batterigarantien er på åtte år/100.000 km. Resten av bilen omfattes som andre Mercedeser av fem års garanti.
Radar styrer gjenvinningen
Et regenereringssystem støttet av radar (ekstrautstyr) skal bidra til å øke rekkevidden. Dette systemet tilpasser automatisk motorbremseffekten til hvordan bilen foran kjører. Er det kraftig regenerering som gir mest gjenvunnet energi i en gitt situasjon, så gjør den det. Om det er best for det totale forbruket å trille uten motstand, så velger systemet det. Man kan manuelt velge tre nivåer for regenerering.
Bilen har også tre kjøremodus. «E+» brukes når kraft skal spares. Da er motorens effekt mer enn halvert (65 kW).
«E» er normalinnstillingen, og her får du tre fjerdedeler av den totale effekten. Det holder til det meste man vil bruke en slik bil til. Begge disse innstillingene kan overstyres om gasspedalen tråkkes i bånn. Full kraft får du i modusen «S».
Ekstra boks
Med veggboks med 400 V, trefase og 16 A, skal batteriet kunne lades på bare tre timer. Denne boksen koster fra 10 000 til 25 000 kroner avhengig av kapasiteten til det elektriske anlegget.
Med vanlig stikkontakt trengs en natt for å få fullt batteri, oppgir Mercedes.
Ikke hurtiglading
Tross Tesla-teknologi kan Mercedes B-klasse Electric Drive ikke lades på Teslas superhurtige ladestasjoner. På offentlige ladestasjoner er maksimal ladeeffekt 11 kW, altså det som kalles halvhurtig lading. Den elektriske B-klassen kan med andre ord ikke lades like raskt som eksempelvis en Nissan Leaf.
Det synes vi er pussig for en elbil som kommer flere år etter Leaf, særlig med tanke på at Mercedesen har et såpass stort batteri at ekte hurtiglading kunne ha gjort den brukelig også på lengre turer.
Mercedes begrunner valget av maksimal ladeeffekt med at de fleste for det aller meste lader hjemme og at halvhurtig lading er mer skånsomt for batteriet.
Rimeligere ekstrautstyr
Prisen starter på 271.980 kroner. Det er i området 20.000 til 30.000 kroner mer enn BMW i3 og VW e-Golf (begge uten veggboks). Ekstrautstyr er rimeligere enn i andre B-klasseversjoner, for elbiler er fritatt for moms. Men Mercedes vet fortsatt å ta betalt for det kundene ønsker ekstra.
Ved lansering er elektriske B-klasse ikke klargjort for Connect me (en app) som blant annet gir en rekke muligheter til fjernstyre kupévarme og lading. Mercedes sier dette kommer på plass så snart som mulig.
Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen fant sted på Mallorca. Mercedes betalte for reisen.
Les også:
Sjekk hvor mye kortere elbilen rekker om vinteren
Kan man dra på langtur med vanlig elbil? Vi har testet
TEST: Bilen er høyere og mer robust enn en vanlig bil med 4WD. Og mye bedre å kjøre enn en SUV
Denne saken ble første gang publisert 31/10 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.