Prøvekjørt: Ford Ranger Wildtrack Double Cab
Best på sikkerhet
Scorer høyt på sikkerhet, javel, men hvor er knappen for varme i setet?!
Da Vi Menn Bil TopGear testet Ford Ranger i 2009 mente vi at den var en rustikk og grei hillbilly-doning. Med kun bakhjulstrekk tilkoblet, og helt ribbet for antispinn og antiskrens, opplevde vi at bilen kunne være litt av en håndfull på glatt føre.
Men der Ranger anno 2009 ikke engang gjorde det bra nok i EuroNCAPs kollisjonstest til å oppnå tre stjerner, fikk etterfølgeren og nåværende versjonen full pott da den ble testet i 2012. Faktisk var Ford Ranger første pickup som fikk fem stjerner i EuroNCAP-testen. Den scoret sågar bra på fotgjengerbeskyttelsen. Sikkerhetsaspektet var også en medvirkende årsak til at Ranger fikk International Pick-Up-prisen 2013 foran Isuzu D-max og VW Amarok.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Føles sterk
Når den i tillegg kan fylles med opptil 1336 kilo nyttelast (Single Cab) og dra hengere på opptil 3500 kilo nærmer det seg komplett pakke.
Tekniske data
- Motor: 4-sylindret, 3,2 Duratorq TDCI
- Hk: 200
- Maks dreiemoment: 470 Nm
- 0-100 km/t: 10,4 sek
- Toppfart: 175 km/t
- Oppgitt forbruk: 1,0 l/mil
- CO2-utslipp: 265 g/km
- L/B/H: 5,359/1,850/1,815 meter
- Bakkeklaring: 22,9 cm
- Lasteplan, lengde: 1,549 meter
- Lasteplan, Single Cab, lengde: 2,317 meter
- Lasteplan, bredde: 1,560 meter
- Nyttelast: 1042 kg
- Hengervekt: 3500 kg
- Pris, fra: 285 500 kroner
- Pris, testbil: 422 000 kroner
Komfortabel å kjøre er den også. I Norge leveres Ranger kun med firehjulsdrift, men man kan velge mellom firesylindrede dieselmotorer på henholdsvis 2,2 og 3,2 liter, med 125, 150 eller 200 hk, sekstrinns manuelt gir eller automat.
Vi kjører 3,2-literen med 200 hk og automatgir. Den har en prislapp på 422 000 kroner. Motoren har fin og jevn gange, og føles sterk. Vi synes det er litt mye vibrasjon over små ujevnheter, og som andre pickuper kan ikke rattet lengdejusteres. Men Wildtrack-utgaven har sete som kan justeres elektrisk både hit og dit, så det skal godt gjøres å ikke finne en god sittestilling. Bakspeil med skjerm for ryggekamera er også standard på Wildtrack. Det samme er elektrisk oppvarmet og innfellbare sidespeil med sideblinklys og bakkebelysning, automatisk tosone klimaanlegg og 18-tommers aluminiumsfelger.
Gjenoppretter balansen
Ranger har ESP med traction-kontroll og føles trygg på sleipt underlag. Den har også lavserie, bakkestarthjelper og hill descent. Dessuten har den noe som Ford kaller Load Adaptive Control som justerer responsen på ESP-en etter hvor mye last du har på planet. ESP-systemet har også Trailer Sway Control som registrerer sleng på henger. Systemet reduserer turtallet og bremser hjulene automatisk for å gjenopprette balansen. Diff-lock har den ikke, men ifølge Ford kan den vade 80 cm.
Det er lett å kjenne igjen førermiljøet fra Fords personbiler. Den (altfor) beskjedne skjermen er på plass, men knappejungelen er litt mindre fremtredende. Som med andre Ford-modeller gleder vi oss over varmetrådene i frontruta når isen har klistret seg fast. Man får enda større glede av varmetrådene på pickupen, for det krever lange armer å skulle rekke over hele ruta med en enkel isskrape. Og hva med setevarmen? Jo da, vi fant den til slutt, plassert på siden av setet mot døren.
Denne saken ble første gang publisert 26/05 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.