Verksted
Sikkert verkstedbesøk
Spar tusenlapper og unngå overraskelser på bilverksteder.
At prisene hos bilverkstedene varierer til dels voldsomt understreket en NAF-undersøkelse nylig - og dette er som kjent ikke noe nytt.
Undersøkelsen konkluderte med det mange vet, men ikke like mange gidder å gjennomføre - at man bør sjekke priser flere steder før man setter bilen inn på verksted.
Mange lurer kanskje på hvordan de skal gå frem i en slik prisundersøkelse. Nå har Forbrukerrådet utarbeidet et enkelt skjema som hjelper deg med den jobben.
- En tommelfingerregel er at du sender ut en skriftlig forespørsel til minst tre verksteder, sier regiondirektør Edith Kristin Nøkling ved Forbrukerrådet i Rogaland.
- Det bør du gjøre når du skal ha service, EU-kontroll og hvis det har oppstått en skade.
Nøkling presiserer at skriftlighet er viktig.
- Mange av henvendelsene vi fikk til Forbrukerrådet i fjor handlet om pris på verkstedtjenester. En klar avtale er et godt utgangspunkt for ikke å havne i en tvist.
Slik lager du prisforespørselen:
Emnefelt: Prisforespørsel, service
Tekst: Hei, jeg skal gjennomføre service på min bil og ber herved om pristilbud.
* Registreringsnummer på bilen. (f.eks: AA123456)
* Bilmerke, modell, motor, girkasse og utstyrsnivå: (f.eks: Toyota Avensis 2.0 D-4D manuell Sol)
* Årsmodell: (f. eks: 2011-modell)
* Km. stand (f. eks: 60.000 km)
* Forrige service: (f. eks: Forrige service ble gjennomført 10.10.10 (dato) ved 40.000 km (km.stand))
Servicen skal gjennomføres i henhold til bilprodusentens vedlikeholdsprogram. Hvis jeg velger å utføre service hos dere, vil jeg be om dokumentasjon for at servicen er gjennomført i henhold til bilprodusentens vedlikeholdsprogram.
Vennlig hilsen
XX, telefonnummer XXX XX XXX
Punktet "i henhold til bilprodusentens vedlikeholdsprogram" er viktig. Dette er jo greit hva merkeverksteder gjelder, men husk at det i dag er en regel om fritt verkstedvalg.
Den sier at du skal kunne bruke et frittstående bilverksted - et verksted i en kjede, eller et enkeltstående verksted - til å ta for eksempel service på bilen din. Men da er det viktig at du har det skriftlig at dette gjøres i henhold til bilprodusentes veiledninger.
Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, synes på sin side at skriftlige prisforespørsler er unødvendige, i hvert fall i første omgang.
- Det holder å ringe rundt og forhøre deg om priser, men når du har bestemt deg må du ha tilbudet skriftlig. Husk for øvrig å sjekke med merkeverkstedene også; de er ikke alltid dyrest, og noen av dem opererer også med prisløfte. Satser du på en slik ordning må du også ha det skriftlig. Kort sagt bør du ha skriftlig alt som kanskje må dokumenteres i ettertid.
Smart og rimelig reparasjon
En annen måte å presse verkstedregningen på, er å legge ut en forespørsel på anbud. Dette kan du gjøre på nettsidene mittanbud.no, mittoppdrag.no og riksanbud.no.
Mange sparer dessuten store beløp på å fikse lakkskader og små bulker gjennom såkalte smart repair-verksteder, som det blir stadig flere av. Her flekk-lakkeres det etter spesielle prinsipper, og bulkene rettes opp ved hjelp av spesialbygde rettespaker som brukes til karosserimassasje. Absolutt et håndverk, så bruk helst et mikroverksted med gode referanser.
Verkstedene som tilbyr smart repair er ikke bare rimelige på grunn av reparasjonsmetodene, men også fordi de opererer med enklere utstyr og lokaler enn verksteder som skal håndtere mer kompliserte skader.
En av grunnene til fremveksten av denne typen verksted er kanskje at det også, takket være større biler, trangere p-hus og mer stress, blir stadig flere parkeringsskader rundt våre utallige butikksentere? Og at synderne dessuten som oftest stikker av uten å gjøre opp for seg.
Les også:
Nye og større biler skaper parkeringstrøbbel
Dette parkeringsselskapet fikk flest klager
Denne saken ble første gang publisert 14/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.