VW e-Golf
Prisen på el-Golfen er klar
Den nye elektriske Golfen kommer til Norge om kort tid. Vi har prisene.
Først litt om bilen: El-versjonen skal kort og godt hete e-Golf og kommer med en elektrisk motor på 85 kW (115 hk). Kapasiteten i batteripakken er på 24,2 kWt.
Det maksimale dreiemomentet er på 270 Nm. Som med andre elbiler er responsen umiddelbar, og e-Golf skal greie 0-100 km/t på 10,4 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret på 140 km/t.
Tilfredsstillende rekkevidde
Rekkevidden er oppgitt til 190 kilometer. Det er noe bedre enn konkurrentene Ford Focus Electric og BMW i3, og omtrent på samme nivå med oppgraderte Nissan Leaf.
Med hurtiglader vil batteriet lades opp til 80 prosent kapasitet på rundt en halv time, avhengig av temperatur. Bruker man vanlig veggkontakt er ladetiden til fulladet batteri 7-8 timer.
E-Golf kommer med utstyr som City-nødbrems, adaptiv cruise control, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse og multikollisjonsbrems. Oppvarmet frontrute, automatisk klimakontroll, skinnratt og spesielle aluminiumsfelger er en del av standardutstyret
Lave driftskostnader
El-Golfen har de samme fordelene som sine elbil-konkurrenter. Det borger for et billig bilhold.
I tillegg til fem års garanti, tilbyr Volkswagen også en åtte års garanti (eller 160 000 kilometer) på batteriet, samme som på VW e-Up, der batteripakken har en garantitid på 8 år eller 160.000 kilometer. Elbilene har dessuten lavere servicekostnader enn biler med forbrenningsmotor.
Dette koster e-Golf
I Norge vil Volkswagen e-Golf koste fra kr. 244 200 kroner eksklusive frakt og leveringsomkostninger (7600 kroner, uten MVA). Det betyr at utgangsprisen er noe høyere enn elbilsuksessen Nissan Leaf, som koster fra 228 600 kroner.
Modell |
Pris, fra: (veiledende) |
VW e-Golf |
244 200 kroner |
Nissan Leaf |
228 600 kroner |
Ford Focus Electric |
259 000 kroner |
BMW i3 |
249 900 kroner |
Les også:
227 biler som det blir rift om i Norge
99,2 prosent av bilene ble registrert uten feil
Dette ser jo ut som en ganske vanlig Toyota
Denne saken ble første gang publisert 25/02 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.