Mercedes

Mye utstyr til Mercedes å være

Over 400 har falt for fristelsen lenge før Mercedes GLA er på veien.

UVANT: Mercedes GLA kommer med uvanlig mye utstyr som standard til en Mercedes å være. Bildet er fra en GLA 220 CDI 4Matic. FOTO: Daimler AG
UVANT: Mercedes GLA kommer med uvanlig mye utstyr som standard til en Mercedes å være. Bildet er fra en GLA 220 CDI 4Matic. FOTO: Daimler AG
Sist oppdatert

Mercedes er i likhet med de andre tyske premiummerkene godt kjent for å ta seg godt betalt for ekstrautstyr. Kjøper man en standardutstyrt Mercedes, BMW eller Audi, vil mange oppleve at utstyrsnivået er beskjedent, og at man må legge mye ekstra i potten for å få utstyr som er standard - eller tilbys i form av rimeligere pakker - på japanske bilmodeller.

Men med lanseringen av den kompakte SUV-en GLA, snur Mercedes på flisa hva gjelder utstyrspolitikk. Utstyr man vanligvis ellers finner på den rikholdige ekstrautstyrslisten er standard i GLA.

I standardutrustningen finner vi kollisjonsradar, automatisk parkeringsassistent, Intelligent Light System med adaptive Bi-Xenon hovedlys, lys- og siktpakke, regnsensor, ryggekamera og automatisk klimaanlegg. Modellene med firehjulsdrift kommer med offroad-pakke med DSR (Downhill Speed Regulation) som standard. Dette er nye takter fra Mercedes.

- Vi var klar over vår posisjon som utfordrer i et bilsegment vi ikke har vært tilstede i før, og ønsket derfor å sikre GLA som en salgssuksess ved å tilby mer bil for pengene enn hva konkurrentene gjør,uttaler Christoffer Nøkleby, PR- og Informasjonssjef hos Mercedes-Benz Norge

- På denne måten håper vi også at en ny generasjon bilkjøpere heller vil tenke på Mercedes som «verdt å betale for» fremfor å se på MB som «dyrt»,

Storselgeren i mai

GLA 220 CDI 4Matic og GLA 250 4Matic er ventet til Norge i midten av mars. Først i mai kommer modellen som Mercedes-Benz Norge tror blir storselgeren, GLA 200 CDI 4Matic med 136 hk (455 000 kroner). Da kommer også de forhjulsdrevne versjonene, GLA 200 (375 000 kroner) og GLA 200 CDI (390 000 kroner).

Etter hvert kommer også en AMG-versjon med verdens sterkeste 4-sylindrede toliter.

PAKKE: GLA-versjonene med firehjulsdrift (4Matic) kommer med offroad teknikkpakke med DSR (Downhill Speed Regulation) som standard. FOTO: Daimler AG
PAKKE: GLA-versjonene med firehjulsdrift (4Matic) kommer med offroad teknikkpakke med DSR (Downhill Speed Regulation) som standard. FOTO: Daimler AG

Over 400 har bestilt usett

Ifølge Mercedes-Benz Norge har 418 nordmenn allerede reservert en GLA. Det betyr at cirka 45 prosent av årets tildelte biler allerede er solgt, og ennå er det et par måneder til GLA kommer på veien.

- Norge har fått i overkant av 900 biler for 2014, men på bakgrunn av den store interessen, jobber vi med å skaffe et flere biler til Norge, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Konkurrenten følger med

GLA-modellen blir en konkurrent til blant andre BMW X1 og Audi Q3.

- Naturlig nok blir GLA en konkurrent til Audi Q3, Mercedes har fått frem en spennende modell. Vi følger alltid nøye med på konkurransebildet, men vi er trygge på at Audi Q3 vil stå seg godt når man til slutt skal sette to streker under svaret, uttaler Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi.

C-klasse også i mars

FREMAD MARS: I likhet med GLA kommer også de første versjonene av Mercedes C-klasse i mars. FOTO: Daimler AG
FREMAD MARS: I likhet med GLA kommer også de første versjonene av Mercedes C-klasse i mars. FOTO: Daimler AG

I mars er også sedanversjonen av nye Mercedes C-klasse ventet til Norge. Stasjonsvognen kommer september 2014.

Rimeligst blir bensinmodellen C180 med 156 hk. Grunnprisen er 360 000 kroner. I første omgang kommer også C 200 (bensin) og C 220 BlueTEC (diesel). De blir i likhet med C180 rimeligere enn forgjengeren på grunn av lavere vekt og mindre utslipp.

C 200 med 184 hester bensinmotor har en grunnpris på 400 000 kroner, som er over 57 000 kroner rimeligere enn dagens modell.

Når det gjelder C-klasse er imidlertid standardutrustningen mer beskjeden sammenlignet med GLA.

Men i likhet med SUV-en er sikkerhetsutstyr som Attention assist (overvåker kjøremønster og varsler ved tegn til trøtthet) og Collision Prevention assist (radar som kontrollerer avstand og hastighet på biler eller gjenstander foran) standard.

Les også:

Verdens heftigste ekstrautstyr

Denne bilen har egen "klima-James"

Noen ganger er det best å være passasjer

Denne saken ble første gang publisert 20/01 2014, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også