Ford Mustang
Nå er den blitt toppmoderne
En teknologisk avansert bil, ikke en forhistorisk amerikaner, hevder Ford
Sjette generasjon av et av bilverdenens mest ikoniske merkevarer er klar. Nyeste versjon av Ford Mustang ble nylig lansert i et samkjørt arrangement i Michigan, Shanghai, Sydney, Barcelona, New York og Los Angeles.
Til Europa er Mustangen ventet i 2015, og for første gang skal den selges gjennom Fords forhandlernettverk. Selskapet tror det vil styrke Mustangens tilstedeværelse i Europa.
- Renommeet som muskelbil, og den ikoniske statusen som et symbol på frihet og optimisme, gjør Mustangen berømt selv i de deler av verden hvor den aldri har vært solgt, uttaler Stephen Odell, toppsjefen i Ford of Europe.
Med uavhengig fjæring
For første gang kommer Mustangen med uavhengig hjuloppheng bak som standard. Et moderne og stivere chassis, samt mer effektive motorer og drivverk, skal legge alle påstander om en bil som bare kan kjøre rett frem døde og maktesløse.
Den nye Mustangen har samme akselavstand som dagens modell, men er 3,8 centimeter lavere og fire centimeter bredere.
- Dette er en teknologisk avansert bil, ikke en forhistorisk amerikaner, sier Moray Callum, Fords designsjef til Automotive News.
Firesylindret turbomotor
Den kommer blant annet med en helt ny 2,3-liters firesylindret Ecoboost-motor med turbo som skal yte rundt 310 hk og over 400 Nm.
Trøsten for de som synes en Mustang med firesylindret motor er helt uspiselig, er at den også blir tilgjengelig med 5,0-liters V8-er med 420 hk og 530 Nm. Den 3,7-liter store V6-eren kommer imidlertid ikke til Europa, ifølge Automotive News.
Nøkterne forventninger
Ford hevder å ha solgt mer enn ni millioner Mustanger siden modellen ble lansert i 1964. Selskapet har derimot nøkterne forventninger til salget i Europa når coupe og kabriolet kommer på markedet i 2015.
- Dagens volum er på rundt 106 000 biler. Vi forventer noe vekst, men ikke voldsomt, sier salgssjef Jacques Brent.
Ford forventer at rundt 10 prosent av volumet vil bli solgt utenfor Nord-Amerika, og regner Tyskland, Sveits, Frankrike, Storbritannia, Emiratene, Filippinene, Brasil og Sør-Korea som de viktigste markedene.
Det er foreløpig ikke klart hvordan Mustangen prises i forhold til konkurrentene Chevrolet Camaro og Corvette Stingray.
Les også:
Så rå at den har egen knapp for naboene
Kan en toppspekket "billigbil" hamle opp med en langt dyrere bil?
Test deg selv: Hva kan du om amerikanske biler?
Denne saken ble første gang publisert 05/12 2013, og sist oppdatert 02/05 2017.