MINI

Nå er det flyttet

Speedometeret er ikke lenger plassert midt på dashbordet.

Sist oppdatert

To år etter siste facelift er en helt ny versjon av Mini avduket. Ved første øyekast kan endringene virke minimale, men det har faktisk skjedd en hel del.

Den nye Mini-en er mindre Mini enn noensinne, fordi den er blitt større... Den er nesten 10 centimeter lengre enn forgjengeren, og har dermed vokst til 3,821 meter.(Mini Cooper S er 3,850 centimeter). I tilegg er den blitt 0,7 centimeter høyere og 4,4 centimeter bredere. Akselavstanden er økt med 2,8 centimeter.

Men selv om den er blitt større skal den samtidig ha blitt lettere. Den skal også ha lavere forbruk. Ifølge BMW, som eier MINI, er forbruket og utslippet redusert med opptil 27 prosent. Det gjør at Mini Cooper D har et oppgitt CO2-utslipp på 92 g/km.

Helt nye motorer

For første gang blir Mini tilgjengelig med tresylindrede motorer og kommer med tre helt nye EfficientDynamics-motorer utviklet av BMW. Det er snakk om en 1,5-liters bensinmotor på 136 hk, og en 1,5-liters diesel på 116 hk, begge med tre sylindre og TwinPower Turbo-teknologi.

I tillegg kommer Mini Cooper S med en toliter på 192 hk. Også den har TwinPower Turbo-teknologi.

Mye tekno

Nye Mini kan også fås med mye mer utstyr enn forgjengeren, som headup-display, kjøreassistent som inkluderer kamerabasert aktiv cruisekontroll, kollisjon- og fotgjengervarsling med nødbrems, automatisk skifte mellom nær- og fjernlys, skiltleser og parkeringshjelp med ryggekamera.

Mer avansert demping skal forsterke gocart-følelsen ytterligere, og den følelsen vil man jo gjerne vil ha i en Mini. Den har også oppgradert med fornyet elektromekanisk styring med Servotronic som standard.

NYKOMMEREN: Nye Mini Cooper S. FOTO: Daniel Kraus
NYKOMMEREN: Nye Mini Cooper S. FOTO: Daniel Kraus
FORGJENGEN: 2010-modell Cooper S. FOTO: BMW AG
FORGJENGEN: 2010-modell Cooper S. FOTO: BMW AG

Dynamisk stabilitetskontroll og dynamisk traction er også standard. Traction-kontrollen innebærer at du til en viss grad kan styre hvor mye hjulspinn bilen skal tillate før elektronikken slår inn.

Dynamisk demperkontroll blir tilgjengelig som ekstraustyr for første gang. Det betyr at du kan velge mellom komfort- og sportsinnstilling.

15- eller 16-tommers aluminiumsfelger er standard på Cooper S, men den kan også utstyres med 18-tommere.

Flyttet speedometeret

Det digre runde instrumentet som på den utgående modellen er plassert midt på dashbordet, og som viser speedometeret, har alltid vært litt kontroversielt.

Men i nye Mini tjener det ikke lenger som speedometer, men kun som et display for visning av navi, underholdning, telefon og ulike kjørefunksjoner.

Selve speedometeret er flyttet til instrumentklusteret bak rattet - akkurat som på de aller fleste andre biler

Les også:

FLYTTET: På de tidligere Mini-ene fra BMW AG har speedometeret vært plassert i det digre senterplasserte instrumentet. FOTO: BMW
FLYTTET: På de tidligere Mini-ene fra BMW AG har speedometeret vært plassert i det digre senterplasserte instrumentet. FOTO: BMW
FLYTTET: I nye Mini er speedometeret flyttet til konvensjonell plass. Det er også foretatt en rekke nye grep. FOTO: BMW
FLYTTET: I nye Mini er speedometeret flyttet til konvensjonell plass. Det er også foretatt en rekke nye grep. FOTO: BMW

En fantastisk bil å kjøre

Et supert kompromiss mellom fornuft og fart

De beste bilene under 350 000 kroner

Her har det skjedd litt.
Her har det skjedd litt.

Denne saken ble første gang publisert 20/11 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også