Elbil
Over 700 har bestilt den usett
Nok en elbilsuksess på trappene.
Når det gjelder elbiler er det ikke bare Tesla Model S som selger bra. I november kommer de første eksemplarene av BMW i3 til Norge, men allerede i god tid før lanseringen er BMWs første serieproduserte elbil en suksess. Over 700 nordmenn har allerede bestilt bilen som koster fra 237 100 kroner i Norge.
BMW i3 er en helt ny modell fra BMW og er ikke fundamentert på andre modeller, slik flere andre elbiler er som for eksempel de elektriske versjonene av Ford Focus, VW Golf og VW Up
16 mils rekkevidde
At i3 er bygget fra bunn av. Det er fordelaktig med tanke på plasseringen av den tunge batteripakken. Det kanskje mest spesielle er at bilen er bygget i karbonfiber, et materiale som lenge har vært forbeholdt Formel 1-biler og kostbare sportsbiler.
Det betyr at du snart kan kjøpe en småbil der store deler av bilen er i komposittmaterialet. Det er et krevende materiale å jobbe med, fordelen er at det veier lite sammenlignet med stål.
I elbilen BMW i3 er den ene av de to hovedmodulene i rammeverket bygd opp av karbonfiberforsterket plast.
Den har i likhet med Tesla Model S batteriene plassert midt i bilen og så lavt som mulig. Det gjør at i3 får et mye lavere tyngdepunkt enn det som er mulig med en vanlig bil. Vekten er under 1250 kilo, og vektfordelingen på hjulakslingene er 50/50. Driften er i BMW-kjent stil på bakhjulene. 0-100 km/t skal gå unna på 7,5 sekunder.
Elmotoren i i3 yter 170 hester og 250 Nm, og den skal ifølge BMW ha en rekkevidde på rundt 16 mil i normalmodus.
Les også:
Test deg selv: Allround-quiz om bil
Slik fikser du lakkskader billig
Vi sliter med å finne noen svakheter ved denne bilen
Her er bilene med best bakseteplass
Denne saken ble første gang publisert 13/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.