Prøvekjørt: BMW M6 Gran Coupé

I M6 brøt jeg 300-grensa for første gang

Ved å utvide akselavstanden med 11 centimeter har BMW gitt allerede übergromme M6 det eneste den kanskje manglet – mer plass.

Sist oppdatert

Se på BMW 6-serie Gran Coupé som en firedørs kupévariant av BMW M5. En stor, lekker kupé, bygget for å legge tilbake store distanser så raskt og komfortabelt som mulig.

Ok, du får kanskje ikke like mye bagasjeplass som i M5. Ei heller benplass i baksetet. BMW selv kaller den en 4+1-seter, men i realiteten snakker vi om en ren fireseter. Og M-versjonen av Gran Coupé er en helsikes rask fireseter!

Deler deler med M5

Chassis og drivlinje er hentet fra samme hylle som M5. Det er bare bra, for hvorfor endre noe som allerede fungerer utmerket?

Som i M5 sørger den bjørnesterke 4,4-liter store V8-eren med twinturbo for framdriften. Den yter 560 hestekrefter og 680 Newtonmeter og er ifølge BMW den eneste twinturbomatede V8-eren med twinpower turboteknologi på markedet i dag.

Det høres fint ut. Og er - motoren er et smykke. Kanskje ikke å se på nå du åpner panseret, men i bruk. Ytelse, kraftutvikling, gange og lyd - alt er hentet rett ut av læreboka.

GROV DIMENSJON: Skal du kjøre i 300, så gjelder det at utstyret er i orden. Dekk med riktig hastighetsmerking og gode bremser er et must.
GROV DIMENSJON: Skal du kjøre i 300, så gjelder det at utstyret er i orden. Dekk med riktig hastighetsmerking og gode bremser er et must. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Jeg er et svakt menneske

Den to tonn tunge bilen feier fra stillestående til hundre på smått utrolige 4,2 sekunder. Deretter tar det helt av.

Jeg er vanligvis ikke typen som higer etter å jage toppfart. Jeg er mer opptatt av akselerasjon og kjøreegenskaper. Men i dag er jeg svak. Svak for fart. M6 har funnet djevelen i meg.

Litt av skylden legger jeg på BMW M GmbH-sjefen, Friedrich Nitschke. Bare minutter før testkjøringen sto han på podiet og rådet oss (dog veldig pent pakket inn) til å ta et høyfartsdrag om forholdene lå til rette. Det skulle nemlig ikke stå på bilen.

Og forholdene ligger så til de grader til rette. En endeløs, firefelts rettstrekke, badende i vårsol uten en bil å se, ligger plutselig foran meg. Jeg klarer rett og slett ikke motstå fristelsen og lar høyrefoten falle mot gulvet.

Den to tonn tunge bilen feier fra stillestående til hundre på smått utrolige 4,2 sekunder. Og derfra bare eskalerer det.

150 til 250 km/t er gjort på et blunk. Dobbelklutsjkassa med syv trinn dunker inn gir etter gir, mens motoren virker utømmelig for krefter.

Med utstyrspakken M Driver's Package heves fartssperren fra 250 til 305 km/t. Og det er dit jeg er på vei, jeg skal bli medlem av 300-klubben.

Fra 250 km/t og oppover skjer det mye. Ikke nødvendigvis med bilen, men med meg. Tunnellsynet kommer som kastet på meg, og lufta føles tjukk som sirup, rennende langs bilens ytterside. Likevel marsjerer Gran Coupé uanstrengt videre. Så uanstrengt at jeg føler jeg kunne holdt rattet med to fingre.

Det var dette Nitschke snakket om. Og Nitschke, han hadde rett.

280, 290 og 300 km/t. Sirupen tykner ytterligere. Stabiliteten er fortsatt upåklagelig, og bilen ligger som limt til veien.

I 305 km/t er toppen nådd. Bilen hadde klart mer, for akselerasjonen var fortsatt god og motoren var fortsatt 1000 o/min å gå på på vei opp mot rødmerkingen.

Festbrems

RASK OG BARSK: Dobbelklutsjkassa med syv trinn er helt fantastisk. Den girer lynkjapt og smart, og gjør det på en barsk måte dersom du ønsker du kjører i ""Sport"" eller ""Sport+"".
RASK OG BARSK: Dobbelklutsjkassa med syv trinn er helt fantastisk. Den girer lynkjapt og smart, og gjør det på en barsk måte dersom du ønsker du kjører i ""Sport"" eller ""Sport+"". Foto: FOTO: Daniel Kraus/BMW

Vi tar raskt innpå en trailer og to personbiler, så høyrefoten flyttes fra gass til brems.

Seksstemplede kalippere kniper om enorme karbon-keramiske ventilerte bremseskiver (M6 Gran Coupé er første M-modell med disse bremsene) og senker effektivt farten.

Det krever likevel en god distanse å bremse to tonn bil fra 300 km/t til 130 km/t, men bremsene gjør virkelig en god jobb.

Alle som har kjørt biler med keramiske skiver vet at de har en tendens til både å skrape og pipe når de ikke er ordentlig varme, men det skjer ikke i M6. Ikke bare tar bremsene jevnt og mykt, men de veier også halvparten av tradisjonelle bremseskiver - men koster også mye mer.

Velbygd

Etter 300-sprinten svinger vi av motorveien. M6 Gran Coupé er i hovedsak laget for Autobahn og flate amerikanske sletter, men kjenner vi BMW rett, er vi sikre på at bilen huser en god dose sportslighet ute på landeveien.

KJØRER BRA: Det er ikke akkurat overraskende at en ny BMW har gode kjøreegenskaper. Det som overrasker er hvor lettkjørt og smidig den to tonn tunge bilen oppfører seg på svingete tysk landevei.
KJØRER BRA: Det er ikke akkurat overraskende at en ny BMW har gode kjøreegenskaper. Det som overrasker er hvor lettkjørt og smidig den to tonn tunge bilen oppfører seg på svingete tysk landevei. Foto: FOTO: Daniel Kraus/BMW

Med rette. På tyske landeveier med krøll på er M6 Gran Coupé, tross lang akselavstand og høy vekt, like smidig som BMW-er flest. Den er ytterst velkjørende, og samtidig så komfortabel en cruiser som dette skal være.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 4395
  • Effekt, hk ved o/min: 560/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 680/1500
  • Egenvekt, kg: 2025
  • Tilhengervekt, kg:
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 501/190/139
  • Bagasjerom, liter: 460
  • Standard dekkdimensjon: 265/35R20 295/30R20
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,99
  • CO2-utslipp, g/km: 232
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,2
  • Toppfart, km/t: 250/305
  • Pris fra, kr: 1 990 000

Styringen er BMW-presis og med tilvalget Adaptiv Drive kan du i fire trinn velge hvordan bilen skal te seg. Ved et knappetrykk endrer den respons både i motor og girkasse, strammer til styringen og strammer opp fjæringen, og går med det fra å være en tung glider til en smidig, stiv og direkte sportskupé. Eller noe midt imellom.

Og om du lurte; Gran Coupé holder like høy standard innvendig som M6 Coupé. Materialkvalitet og ergonomi er med andre ord satt i høysetet.

Den beste M?

En stor, tung og ikke minst motorsterk bil som M6 Gran Coupé, kommer aldri godt ut prismessig i et land med avgiftspolitikk lik den vi har i Norge. Over én million kroner av prisen på 1 990 000 kroner går rett i statskassa.

Sett i forhold til konkurrenter som Mercedes CLS AMG, Audi RS7, Porsche Panamera Turbo S og Aston Martin Rapid S, skiller likevel ikke M6 seg ut i negativ retning. Og som seg hør og bør i en bil av dette kaliber; ekstrautstyrslista er full av snacks, og nær sagt uendelig.

COCKPIT: Det er lite å sette fingeren på i nye BMW M6 Gran Coupé. Ergonomi og kvalitetsfølelse er helt i toppsjiktet og trivselsfaktoren høy.
COCKPIT: Det er lite å sette fingeren på i nye BMW M6 Gran Coupé. Ergonomi og kvalitetsfølelse er helt i toppsjiktet og trivselsfaktoren høy. Foto: FOTO: Daniel Kraus/BMW

Det viktigste er uansett hvor M6 Gran Coupé står i forhold til merkets andre M-modeller. Den er på langt nær like praktisk som M5, men er til gjengjeld mer praktisk enn M6 Coupé. Samtidig har den en mer sportslig og elegant framtoning enn M5.

Skal du ha litt av hvert, er vi derfor ikke i tvil. M6 Gran Coupé er den beste store M-modellen BMW har til dags dato. En bil som kombinerer det beste fra to verdener.

Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen fant sted i Tyskland. BMW betalte for reisen

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om BMW-modeller?

BMW 5-serie blir billigere

Her ser du Mercedes' nye flaggskip

Superbilen som dropper hk-hysteriet

Denne saken ble første gang publisert 23/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også