Prøvekjørt: Audi S3
Kjører fra det meste
Den nye Audi S3 kan få fart på både hjul og adrenalinpumpe.
Vi har delt ut en hel del skryt til den vanlige Audi A3. I så vel testresultater som i subjektive opplevelser er den en av de definitive favorittene i kompaktklassen. Årets bil i Norge er den også blitt kåret til. Derfor overrasker det neppe at den raskere og sterkere S3 får tommelen opp etter en prøvekjøring.
Her får du nemlig mer av alt det som teller når det gjelder sportslige egenskaper. Det er innlysende å starte med motor og ytelser.
Tolitersturboen har fått mer muskler - mens den gamle hadde 265 hk og 350 Nm, yter den nye utgaven hele 300 hk og 380 Nm.
Dermed greier den 0 til 100 km/t på bare 4,8 sekunder (med S tronic-automat).
Til sammenligning: S3 er raskere i spurten enn nesten alle versjoner av gutteroms-plakatbilen fremfor noen, Lamborghini Countach.
Samtidig er Audi opptatt av at det oppgitte forbruket er betydelig senket. Nå er det på 0,69 l/mil, på den forrige var det 0,83 l/mil. Om forbruket i seg selv kanskje ikke er så viktig for dem som unner seg en kompaktbil til prisen av en stor statusbil, så har det en positiv side: Prisen går noen få kroner ned sammenlignet med forgjengeren, tross mer kraft.
Liv og lyst
S3 har firehjulsdrift som standard. I motsetning til større Audi-modeller er det her snakk om et innkoblingssystem (Haldex 5) der forhjulene får det meste av kraften under normal kjøring. Når sensorer registrerer hjulspinn, går mer kraft til bakhjulene - ifølge Audi nærmest umiddelbart.
Fra vinterkjøring med den nye VW Golf med et i all hovedsak identisk system, kjenner vi det som velfungerende og ganske lekent.
Under prøvekjøringen på sørtyske veier er det tørr asfalt. Da er det vanskeligere å skille mellom hva som er firehjulsdrift og hva som rett og slett bare er bra bil.
Samme kan det være. Poenget er: Dette fungerer veldig godt. Ytelsene overbeviser - jeg har vanskelig for å skjønne at noen som kjører på vanlige veier, inkludert Autobahn med fri fart, noensinne vil ha et reelt behov for raskere akselerasjon. S3 hogger på, dunker gjennom girene og gir seg tilsynelatende aldri.
Fartsfølelsen forsterkes ved at Audi har gjennomført et stykke inspirert akkustikkarbeid for eksosen: Den høres sint og sterk ut. Bremsene står også i stil. De første gangene jeg bremser i lav fart, er det bråstopp. Men det er kun tilvenning.
Sving og vær glad
Prøvekjøringsruta Audi har lagt opp med S3, inneholder i tillegg til høyfartsstrekk på Autobahn også landeveispartier med fine svinger. De kan kunsten å velge veier som passer til bilene.
Spesifikasjoner
Motor, cm³: 1985
Effekt, hk: 300
Dreiemoment, nm ved o/min: 380/1800-5500
Egenvekt, kg: 1490
Lengde/bredde/høyde, cm: 425/178/140
Bagasjerom, liter: 325/1060
Standard dekkdimensjon: 225/40-18
Forbruk, eu-mix l/mil: 0,69
CO2-utslipp, g/km: 159
0-100 km/t, fabrikk, sek: 4,8
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: Ca. 745 000 (aut.)
S3 er en gladbil når kurvene kommer. Den ligger 25 mm lavere enn en vanlig A3, og alt er strammet opp. De få ujevnhetene som finnes på veiene, røper at dette ikke er bilen for dem som søker komfort på slitt norsk asfalt. S3 er ikke bilen som skal fylle den oppgaven. Dens jobb er å være rask. Interiørstilen er i seg selv et signal om hvordan bilen er: Den er stram, svart og enkel, i den gode betydningen av ordet.
Styringen er direkte, men ikke nervøs. Det føles lett og naturlig å plassere bilen akkurat der du vil på vei inn i svingen. Har du vært for tung på høyrefoten, sier den ifra med lett understyring.
Har du vært flink gutt og moderert deg, kan du nyte det aller beste ved en råsterk, sportslig kompaktbil med drift på fire hjul: Du kan trykke til tidlig i svingen, hardt. Bilen setter seg, tar sats og skyter ut av kurven.
Du kan kjøre fra det meste, i en bil som i Audi-sammenheng egentlig ser lite jålete ut. Det kan passe i Norge.
Men én ting passer mindre bra. Den koster minst 730 000 kroner (anslag fra importør, manuelt gir). Herlige ytelser har sin pris.
Tre versjoner
I løpet av de kommende 12 månedene kommer S3 i tre karosseriformer. Tredørs- og femdørsutgaven Sportback lanseres i september. I første kvartal 2014 er det klart for S3 Sportslimousine.
Prøvekjøringen har funnet sted i Tyskland. Reisen er betalt av Audi.
Les også:
Test deg selv: Hva kan du om Audi-modeller?
Dette råskinnet blir billigere i Norge enn i Tyskland
Bruktbil: Tør du velge annerledes kan du gjøre knallkjøp
Denne saken ble første gang publisert 20/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.