I støtet:
Elektrisk Model S-møte i Oslo
Tesla-sjef Elon Musk takker Norge for landets elbil-innsats. Frederic Hauge og Erling Kagge takket samtidig Musk for Model S.
Teslas toppsjef og hovedaksjonær Elon Musk er en slags bilverdenes svar på Steve Jobs. Sør-Afrikaneren, som nå har gjort amerikaner av seg og har base i Silicon Valley, har tjent seg søkkrik på ting som nettbetalingstjenesten PayPal, solcelle-selskapet Solar City og romfraktsselskapet SpaceX.
Og så produserer han altså elbiler ikke minst mange nordmenn etterspør.
Onsdag holdt han pressekonferanse i den amerikanske ambassadørens Barry M. Whites residens Villa otium i Oslo. Ikke primært fordi han hadde så mye nytt rent produktmessig å komme med, men fordi han ville rette en takk til Norge, som er det landet i verden som kjøper flest elbiler per hode, inklusive flest Model S per hode.
- Og det er ikke bare fordi elbiler slipper avgifter. Også i Danmark og Nederland er det sterke salgs- og bruksinsentiver for elbiler, men de kjøper likevel ikke så mange elbiler som nordmenn gjør, sa Musk.
Som muligens ikke kjenner til alle elbilene i Asker og Bærum, og hvor mye tid man sparer i kollektivfeltet inn til hovedstaden?
Nå tror vi faktisk ikke at spart tid er hovedårsaken til at rundt tusen nordmenn har bestilt, og venter i lengsel på, Teslas nydelige sedan, Model S. Her er det nemlig mye som tyder på at man får usedvanlig mye for pengene!
Hør bare hva Bellona-høvding og Tesla-fan Frederic Hauge, som selvsagt var til stede i Villa Otium, utbasunerte - for øvrig etter å ha kjørt Model S fra Bergen til Oslo:
- Jeg skal aldri kjøre noe annet enn Model S heretter. Det er den mest fantastiske bilen jeg har kjørt, og jeg er sikker på at du må betale 2-3 millioner kroner for noen tilsvarende her i Norge.
En annen tilstedeværende som gleder seg stort til å få sin Model S, var eventyreren og forleggeren Erling Kagge.
- Jeg ble kjent med Elon under en middag, og bestilte meg en Model S der og da, fortalte Kagge.
Gratis hurtiglading i Norge
Elon Musk hadde ikke bare med seg en takketale til det norske folk. Han lovet også at alle nordmenn som pr. dato har bestilt en Model S, skal få den utlevert innen oktober. Med start i juli. Det blir travelt!
Av andre godbiter som angår nåværende og kommende norske Tesla-eiere, kan vi nevne at Tesla i juni vil begynne å sette opp sine egne hurtigladere, der det vil bli gratis for Tesla-folket å lade sine biler. Alltid!
I første omgang skal disse hurtigladerne settes opp mellom Oslo og Bergen, og mellom Bergen og Trondheim (de to sistnevnte byene vil også være de første som, i tillegg til Oslo, får forhandlere og servicemuligheter).
Det var også spørsmål fra salen angående lademuligheter utover Teslas egne hurtigladere (som for øvrig også skal ha solcellepanel fra Solar City), og det ble gitt et løfte om at Model S skal kunne bruke stort sett det som finnes av hurtigladere.
Når det gjelder teknologikampen mellom plug in-hybrider og elbiler, refererte vi til vårt intervju med Henrik Fisker i fjor. Fisker mente at elbiler var ladbare hybridbiler underlegne som praktisk fremkomstmiddel, på grunn av rekkevidde-utfordringene. Ikke overraskende var Elon Musk uenig.
- Plug-in kan jo umiddelbart virke som en god idé. Men praktisk er det ikke. Du må dra på både batterier, elektromotor og en drivlinje for en vanlig motor. Det går utover plassen. Fisker Karma er større utenpå enn Model S, men er i USA likevel klassifisert som en mindre bil. Og når batteriet er brukt opp, så drar du på død masse. Det er ikke en god løsning.
Motorjournalister datalogges
Vi har tidligere skrevet om feiden mellom Tesla Motors og New York Times, etter at en motorjournalist skrev ufordelaktig om Model S.
Men det viste seg at Tesla hadde datalogget hele turen journalisten foretok seg, og at kartet ikke stemte helt med terrenget.
- Vil også norske motorjournalister kjøre dataloggede biler?, spurte vi Elon Musk.
- Ja, vi datalogger alle pressebiler. Men vi sjekker ingenting såfremt ikke det som skrives oppfattes av oss som å være feil og løgnaktig, svarte Musk.
Men er det lovlig å datalogge en bil som lånes ut til en journalist for testing?
- Det kan de nok gjøre, så lenge det er snakk om testkjøring og ikke kjøring av en privatperson, sier informasjonsdirektør Ove Skåra hos Datatilsynet.
- Men de bør jo si fra om det, selv om de kanskje ikke er nødt, juridisk sett.
Norske politikere har fredet elbilene til 2017. Frem til da kan de kjøpes uten avgifter, noe som selvsagt bidrar sterkt til at Model S er priset såpass lavt.
Innstegsprisen for Tesla Model S er 446 000 kroner for en batteripakke med 60 kWh, og 506 000 kroner for en 85 kWh-pakke.
SUV-en Model X skal etter planen komme på det norske markedet i 2015, men reservasjoner kan gjøres i dag.
Les også:
Skal godt gjøres å bli bedre enn dette
Enormt mye familiebil for penga
Denne saken ble første gang publisert 07/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.