Prøvekjørt: Toyota GT86

Innertier fra Toyota

Med GT86 kaster Toyota seg for alvor med i kampen om å levere mest mulig moro for pengene. Og jaggu treffer de spikeren på hodet.

Sist oppdatert

2007 var året da Toyota bestemte seg for å satse på fornuft. 2007 var året da følelser var ut. 2007 var året Toyota skrinla det som var igjen av sportslige modeller i porteføljen. 2007 var året da midtmotorsportsbilen MR2 ble historie, året etter at de sportskupéen Celica ble historie. 2007 var året da Toyota fikk gubbestempelet.

Den tiden er heldigvis forbi. Nå i 2012 har Toyota, til dels sammen med Subaru, heldigvis tatt til fornuften. GT86 er som mange vet et samarbeid mellom de to, og med Subarulogo på panseret heter den BRZ.

Toyota har mange gromme sportsbiler på samvittigheten. Vi nevner i fleng; Sports 800, GT2000, AE86, Supra, Celica og MR2. Og det er herfra de har hentet inspirasjon til GT86, som er en veldig enkel bilkonstruksjon.

Enkel i form av at de valgte den velprøvde og ikke minst velfungerende kombinasjonen av frontmotor og bakhjulsdrift. I tillegg skulle vekta være lav, bilen skulle ha lavt tyngdepunkt og ikke minst god balanse, og selvfølgelig en hissig motor under panseret. En enkel og grei oppskrift på hvordan en sportsbil skal bygges, spør du oss. Men fungerer det i praksis?

KJAPPING: Toyota GT86 byr på god balanse og masse kjøreglede for pengene. Motoren på 200 hestkrefter gir bilen respektable ytelser.
KJAPPING: Toyota GT86 byr på god balanse og masse kjøreglede for pengene. Motoren på 200 hestkrefter gir bilen respektable ytelser. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Ekstremt vanedannende

Tekniske data: Toyota GT86

  • MOTOR, CM3: 1998
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 200/7000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 205/6400-6600
  • EGENVEKT, KG: 1180
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 424/177/128
  • BAGASJEROM, LITER: 243
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,78 (0,71 aut.)
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 181 (164 aut.)
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 7,6
  • TOPPFART, KM/T: 226
  • PRIS FRA, KR: 448 000

Ja, uten tvil. Den liggende motorkonstruksjonen (flat boxermotor) gjør det mulig å plassere motoren lavere og lenger bak i motorrommet. Noe som er med på å gi GT86 tyngdepunkt på superbilnivå. Med sine 1180 kilo tar det derfor ikke lang tid å kjenne at GT86 er en særdeles potent og rask bil. I partier der det er tett mellom svingene viser den en utrolig balanse og oppleves ekstremt levende og leken. Samtidig er den lettkjørt og stabil, og byr på overraskende god fjæringskomfort til sportsbil å være.

På bane blir det sportslige inntrykket bare forsterket. Styringen er presis, balansen helt rå og bremsene gode. Og om du lurte; man er aldri mer enn et knappetrykk unna en bil som det virkelig kan sladdes med. Moroknappen (ESP) sitter rett ved girspaken...

Les også: Denne bilen gir utrolig mye moro for pengene!

Kjapp nok

HELT RETT: Konseptet er enkelt men velfungerende. Frontmotor og bakhjulsdrift, kombinert med lav vekt og lavt tyngdepunkt, er en sikker vei mot suksess.
HELT RETT: Konseptet er enkelt men velfungerende. Frontmotor og bakhjulsdrift, kombinert med lav vekt og lavt tyngdepunkt, er en sikker vei mot suksess. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motoren under panseret har som sagt hverken turbo eller kompressor. Den er selvpustende og yter 200 hester og 205 Newtonmeter. Det er langt fra ekstremt nå i 2012, men i et marked som flommer over av effektstinne turbomotorer har en trimmet boxer-sugemotor uten tvil sin plass. Den har masse sjarm og en helt spesiell lyd. En rå, metallisk lyd!

I forhold til en tilsvarende effektsterk turbomotor er mangelen på dreiemoment framtredende på lavt turtall. Motoren må piskes, for det er mellom 5000-7450 o/min hestene er flest. En utrolig presis girkasse med forholdsvis kort utveksling gjør riktignok mangelen på dreiemoment litt mindre merkbar, men i de mest halsbrekkende overstyringene skulle vi gjerne hatt litt mer kraft å spe på med.

De 200 hestekreftene sender deg fra stillestående til 100 km/t på 7,6 sekunder. Går du for automat tar sprinten 8,2 sekunder, samtidig som toppfarten går ned fra 226 til 210 km/t. Ingen ekstreme ytelser med andre ord, men svingete spanske fjellveier føler vi sjelden behov for mer motorkraft.

Tøft interiør

Akkurat som på utsiden er GT86 gjennomført sportslig på innsiden. Sportssetene i delskinn/alcantara har god sidestøtte og er like gode å sitte i som de er tøffe og se på.

Sportsratt, sportspedaler, røde sømmer og vippebrytere i midtkonsollen, samt en stor sentrert turteller med et rødt lys som blinker når det er på tide å gire opp, er blant noen av elementene som oser av sport og er med på å gi føreren av bilen den godfølelsen en slik bil skal gi.

Én pakke

Foruten metallic lakk finnes det foreløpig ikke ekstrautstyr å oppdrive til GT86. Her er nemlig alt standard: 17" aluminiumsfelger, bakkestartassistanse, xenonlys, Toyota Touch&Go Multimediaenhet med navigasjon etc., delskinn/alcantara, tosone klima, nøkkelfri sentrallås og start, og fartsholder.

RØD TRÅD: Litt hardplast er det her og der, men stolene er gode og dashbordet har veldig frekk design. Interiøret er sportslig og gjennomført.
RØD TRÅD: Litt hardplast er det her og der, men stolene er gode og dashbordet har veldig frekk design. Interiøret er sportslig og gjennomført. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Det gjør GT86 til en velutstyrt bil, men også en smule dyrere enn vi håpet på forhånd. 448 000 blanke norske kroner (+frakt) er hva Toyota skal ha for herligheten.

Kanskje ville en ribbet modell med lavere pris vært en potensiell inngangsbillett for en yngre kundegruppe.Toyota selv hevder at målgruppen er unge fedre som higer etter en sprek nummer to-bil.

Uansett tror vi Toyota vil klare å selge de 70 GT86-ene de har budsjettert med i år og de 150 bilene som etter planen skal overleveres norske kunder i løpet av 2013. Det er bilen både god nok og morsom nok til.

Les også:

Er du litt sjenert er dette neppe bilen for deg

Trodde du BMW-en din var kjapp?

Quiz: Amerikanske biler

Denne saken ble første gang publisert 24/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også