Bøter i utlandet
Så mye koster boten i utlandet
Det er generelt sett billigere enn her hjemme – med noen unntak.
Selv om fartsbøtene i utlandet generelt sett er mye lavere enn i Norge, er det noen steder du virkelig bør passe på. Det gjelder spesielt hvis du er ekstra tung på gassen. NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC har utarbeidet en oversikt over hva forskjellige trafikkovertredelser koster rundt om i Europa.
Den viser at dersom du kjører bryter fartsgrensen med 20 km/t, er det ingen andre land som kan måle seg med Norge. Her koster denne forseelsen 3600 eller 4200 kroner - avhengig av fartsgrensen på stedet.
Til sammenligning skal det billigste landet, Latvia, ha fem euro for den samme forseelsen. I mesteparten av Vest-Europa ligger imidlertid satsene for dette et sted mellom 500 og 1000 kroner.
En oversikt over bøtesatsene i noen av de mest populære ferielandene finner du nederst i saken.
Hvis du virkelig planter høyrefoten i gulvet, er det imidlertid ikke Norge som er det dyreste landet å kjøre for fort i lenger. Ved en overtredelse på 50 km/t skriver ADAC at det koster fra drøyt 11.000 kroner her til lands. Det er imidlertid avhengig av forholdene, da en slik hastighet ikke går inn under ordningen med forenklet forelegg.
50 km/t over blir dyrt
De to dyreste landene på lista å kjøre så mye over fartsgrensen er i Østerrike og Storbritannia.
Tysklands naboland bøtelegger deg med opptil 16 500 kroner, mens det ifølge oversikten kan koste deg opptil 22.500 kroner å bli tatt for å kjøre 50 km/t for fort på de britiske øyer.
Hvis du tjener mye, kan imidlertid Finland og Sverige fort bli dyre land å kjøre for fort i. Der koster en slik forseelse deg 14 dagsbøter. Også i Montenegro øker størrelsen på boten i takt med månedslønnen. Disse dagsbøtene regnes ut med utgangspunkt i din inntekt, og for oss som tjener mye kan det bli dyrt.
Det billigste landet å bli tatt i en slik hastighet er Malta. Her starter bøtene på 25 euro. I Tyskland, Danmark, Spania og Frankrike er billigste mulige bot for en slik overtredelse henholdsvis 240, 295, 600 og 1500 euro. Med andre ord er det like dyrt i Frankrike som i Norge.
Pass på ved bomstasjonene
René Vanneste er internasjonal koordinator på NAFs alarmsentral og opprinnelig franskmann. Han advarer om at politiet i Frankrike kan beslaglegge bilen din inntil boten har betalt.
Det gjelder også i en del andre europeiske land. Han påpeker imidlertid at politimennene ofte vil eskortere deg til nærmeste minibank for å ta ut penger.
Hvis du virkelig kjører for fort, er det også en sjanse for at bilen din blir solgt. - Det var en sveitser som ble tatt i 260-270 km/t på motorveien i Frankrike, og hans bil ble solgt. Dette er likevel sjeldent, sier Vanneste.
Uansett gjelder det altså å legge av seg de tyske hastighetene hvis du krysser grensen derfra.
NAFs mann kommer også med et tips for å unngå radarkontrollene i Europa.
- Før bomstasjonene er det ofte kontroller. Da plasserer de gjerne en radar 5-6 kilometer før bomstasjonen og bøtelegger deg rett etter du har kommet deg gjennom.
Varierende promillegrenser
Fyllekjøring er en uting, og vi anbefaler at du for eksempel går til innkjøp av en promillemåler for å sjekke om du er edru.
Skulle du likevel bli tatt for dette, er det stor sjans for at også lommeboka får svi kraftig. I Danmark må du for eksempel betale minst én netto månedslønn hvis du blir stoppet med en promille på over 0,5. Dette er grensen i de fleste europeiske landene, men det er også enkelte steder som har en lavere grense. I blant annet Tsjekkia og Ungarn tolererer de ingen promille overhodet.
Selv om du får bot for å kjøre for fort i utlandet, er det ikke sikkert at den følger deg hjem. Den kan likevel skape trøbbel for deg neste gang du besøker det aktuelle landet. Derfor er det nok greit å betale uansett. Sannsynligvis er det ikke snakk om et beløp som gjør noe stort innhugg i feriebudsjettet.
Land |
Promillegrense |
Promillekjøring |
20 km/t over |
50 km/t over |
Belgia |
0,5 |
1060 |
757 |
2271 |
Danmark |
0,5 |
1 månedslønn |
492-2044 |
2233 |
Finland |
0,5 |
15 dagsbøter |
530 |
14 dagsbøter |
Frankrike |
0,5 |
1022 |
1022 |
11355 |
Hellas |
0,5 |
606 |
757 |
2650 |
Italia |
0,5 |
3785 |
1211 |
3785 |
Kroatia |
0,5 |
681 |
984 |
4996 |
Latvia |
0,5 |
1628 |
38 |
833 |
Nederland |
0,5 |
2574 |
1173 |
3861 |
Polen |
0,2 |
1098 |
189 |
757 |
Portugal |
0,5 |
1893 |
454 |
2271 |
Spania |
0,5 |
2271 |
757 |
4542 |
Storbritannia |
0,8 |
44057* |
568 |
22710* |
Sveits |
0,5 |
3520 |
1060 |
5223 |
Sverige |
0,2 |
40 dagsbøter |
2044 |
3407 |
Tsjekkia |
0,0 |
757 |
454 |
1514 |
Tyrkia |
0,5 |
1893 |
454 |
606 |
Tyskland |
0,5 |
3785 |
265* |
1817 |
Østerrike |
0,5 |
2271 |
151 |
16503* |
* Alle tallene oppgir minst mulig bot unntatt de med stjerne. Da oppgir tallet høyeste bot. Bøtene kan variere med vær og føreforhold, men reglene varierer fra land til land. Hele lista med de aller fleste landene i Europa finner du her.
I tabellen er bøtesatsene regnet om til norske kroner fra euro med kursen 7,57.
Les også:
Boller og pølser gjør deg til en farligere sjåfør
Her er bilene som bryter sjeldnest sammen
Så fort kan du kjøre forbi fotoboksene
Denne saken ble første gang publisert 09/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.