Elbil
Slik er det å leve med elbil
Det ruller over 5500 elbiler på norske veier. Hvordan er de å leve med?
Norge er blitt et foregangsland på elbiler, men hvordan er det egentlig å leve med en elbil til hverdags?
- Det går helt fint, sier Laila Skaiaa, som testet elbilen Citroën C-Zero i noen dager for oss.
Laila, som er ingeniør av yrke og har miljø som fagfelt, er over snittet opptatt av miljøet og har betalt depositum for å stå langt fram i køen når familie-elbilen Tesla S kommer til Norge.
- Foreløpig leveringsdato er mot slutten av 2012, forteller Laila ivrig.
- Jeg ville ha elbil, men mannen min ville ikke bytte ut den store Volvo V70-en vi har nå med en liten knert som C-Zero. Redningen ble derfor Tesla S, som ikke bare skal ha plass til familien men også mye bedre rekkevidde (ca. 45 mil) enn dagens elbiler, fortsetter hun.
Gøy å lese instrumentene
Laila er fra Trøndelag men bor i Oslo, så jeg spør om ikke rekkevidden er et problem de gangene hun skal hjem til familien.
- De få gangene i løpet av året vi reiser nordover pleier vi alltid å ta tog, og til den daglige kjøringen i Oslo holdt det lenge med rekkevidden i C-Zero.
- Det hadde jo vært moro å prøve å kjøre Tesla S til Trondheim, men det kryr ikke akkurat av ladestasjoner langs veien enda, så vi hadde nok fått et problem.
Videre forteller hun at hele familien lot seg imponere av C-Zero. Spesielt drivlinjen.
- Det var gøy å se på instrumentet i dashbordet hvordan man sparte strøm i nedoverbakker, for så å bruke mer i motbakkene. Det blir nesten slik at man konkurrerer litt mot seg selv. Selv om bilen er veldig enkel og ikke spesielt rimelig, så har jeg stor forståelse for at mange kjøper små elbiler. Spesielt når man tenker på godene man får med på kjøpet, avslutter hun.
Gode goder
Elbiler som C-Zero, Mitsubishi i-Miev og Peugeot iOn har solgt godt siden de kom på markedet for rundt et år siden.
Kanskje ikke så rart når myndighetene frister med goder som gratis bom og parkering, fri bruk av kollektivfelt og ikke minst ladestasjoner på hvert hjørne.
Sistnevnte er foreløpig riktignok mer skrøne enn sannhet, da utbyggingen av ladestasjoner ikke har nådd de høyder man kanskje håpet på.
Men, har man muligheten til å lade hjemme eller på jobb, så er det ikke vanskelig å se fordelene en elbil har.
Stor skepsis
Undertegnede, som nylig flyttet ut av byen, var nok redaksjonens mest skeptiske da vi hadde C-Zero til test nå i høst.
C-Zero er i bunn og grunn samme bil som i-Miev og ion, og sist vi kjørte i-Miev holdt batteriet kun i 7 mil.
Hjemmefra til jobb og tilbake igjen er det drøyt 8 mil og mye av distansen stampes ofte i kø. Batteritom på veiskulderen langs E6 06:30 om morgenen er ikke akkurat et drømmescenario.
Som elbiler flest er ikke C-Zero utpreget vakker å hvile øynene på. Interiøret domineres av hardplast, men er til gjengjeld enkelt og velfungerende. Elmotoren på sin side, produserer kraft nok til å gi C-Zero ytelser man ikke trenger å være flau av.
Bilen er ikke rask, men elmotoren responderer lynkjapt og overrasker positivt i mellomakselerasjonen. Skeptikerne i redaksjonen, undertegnede inkludert, lot seg imponere av bilens fine drivlinje og vel utprøvde rekkevidde på 10-14 mil avhengig av kjørestil. Alt i alt en meget enkel og funksjonell bybil.
Mange spør seg nok om hvorfor ikke produsentene lager en fullverdig elbil. En bil som tar elbilene et steg opp og gjør at selv familier kan bruke den.
Svaret på det spørsmålet er Nissan Leaf, som vi testet like etter vi takket for oss i C-Zero. Kollega Øyvind Jakobsen som hadde den på test konkluderte med at Leaf i størrelse og plass er en ordentlig bil, ikke en blikkboks på fire hjul med elmotor istedenfor forbrenningsmotor.
Hybrid
Miljøbilparasollen dekker ikke bare over elbiler. Under denne går også biler med små diesel- og bensinmotorer og ikke minst hybridbiler. Toyota Prius tenker nok mange, men enda bedre er Lexus CT200h - som vi kåret til markedets beste hybridbil da den kom.
CT200h har en velprøvd og ikke minst velfungerende drivlinje fra Prius. Den gir en god dose premiumfølelse og er samtidig sportslig og morsom på veien.
Hybriddriften begynner riktignok å dra på årene og føles ikke spesielt moderne med sin trinnløse girkasse og 1,8-liters bensinmotor.
Vi savner noe mer motorkraft, for ytelsene i CT200h er på nivå med tilsvarende store biler med 1,6-liters dieselmotorer. Og forbruket er faktisk noe høyere.
Miljønyheter
I en rekke kommende miljøbilnyheter er også dieselhybridene fra Peugeot og Citroën verdt å nevne.
Først ut er Peugeot 3008 og Citroën DS5 der en dieselmotor på 163 hk driver forhjulene og en elmotor på 37 hk driver bakhjulene. Franskmennene skryter derfor av 200 hk og firehjulsdrift - med et CO2-utslipp på under 100 gram per kilometer.
Vi har så vidt kjørt nye Citroën DS5 med denne drivlinjen og vi vil ikke mene så mye om denne før vi har testet den på norsk vei, men en ting kan vi si; 200 hk og firehjulsdrift høres bedre ut enn det er, selv om forbruket ligger på riktig side av halvliteren.
Den elektronisk styrte manuelle girkassen ødelegger nemlig mye av moroa.
Grønn framtid
Teknologien har hatt - og kommer garantert til å ha - en enorm framgang rundt temaet miljø- og elbiler.
I årene framover vil vi nok være vitne til mange nye miljøbiler, der noen sikkert vil noen floppe, mens andre vil bringe banebrytende teknologi ut på markedet.
Hvilke produsenter som treffer eller ikke treffer blink med sine ideer er for tidlig å si noe om, men at det om noen år vil være fullverdige nullutslippsbiler på markedet, det er vi sikre på.
Fram til da får vi nøye oss med downsizeing av bensin- og dieselmotorene og de stadig flere og bedre hybridbilene - så får elbilene være unnet de som bor slik til at rekkevidden ikke blir et problem.
Les også:
11 biler med imponerende lavt forbruk
Test deg selv: Er du en farlig sjåfør?
Denne saken ble første gang publisert 13/01 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.