Årets bil 2012
Er bilen din blant de nominerte til «Årets bil 2012»?
I «Lesernes favoritt» kan du være med å stemme på din favorittbil blant de 24 nominerte
Vi Menn Bil Top Gear kårer «Årets bil 2012» i samarbeid med Dagbladet. I «Lesernes favoritt» kan du være med å stemme på din favorittbil blant de 24 nominerte.Dette er en helt egen kåring der du som leser er med og avgjør. Du kan stemme i avstemningsboksen her:
</p> <p>Du kan også sende en sms. Send kodeord «BIL», mellomrom og tallet på din favorittbil til 2400. For eksempel «BIL 8» til 2400. Tjenesten koster kr 5 per melding.</p> <p> <strong> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article707050.ece">Nummerrekkefølgen på bilene finner du ved å se på kandidatene på denne siden.</a> </strong> </p> <h4>Bredt utvalg</h4> <p>I alt 24 kandidater er nominert denne gangen. Utvalget er folkelig, men favner vidt fra små elbiler til såkalte premiumbiler. Totalt 17 bilmerker er representert blant de 24 nominerte, og prisene spenner fra litt over 200 000 kroner og opp til over 800 000 kroner.</p> <p>Blant miljøbilene finner vi elbilene <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article612294.ece">Citroën C-Zero</a>, <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article676947.ece">Peugeot iOn</a> og <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article704758.ece">Nissan Leaf</a>. Hybriden <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article657878.ece">Lexus Ct 200h</a> er med, og det samme er plugg-inn-hybriden <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article428749.ece">Opel Ampera</a>.</p> <p>I småbil- og kompaktklassenefinner vi biler som <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article697744.ece">Toyota Yaris</a>, <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article656639.ece">Citroën C4</a>, <a href="http://www.klikk.no/motor/article697877.ece">Mercedes B-klasse</a>, <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article659461.ece">Ford Focus</a>, <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article692590.ece">BMW 1-serie</a>, samt mini-MPV-ene <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article665411.ece">Toyota Verso-S</a> og Subaru Trezia.</p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article705916.ece">Hyundai i40</a>, <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article669817.ece">Peugeot 508</a>, <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article648514.ece">Audi A6</a>, samt flerbruksbilene <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article653620.ece">Mazda5</a> og <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article674228.ece">Opel Zafira</a> sørger for at de store familiebilene er solid representert.</p> <p>SUIV-ene er selvsagt også blant kandidatene med <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article699227.ece">Mercedes M-klasse</a>, <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/topgear/article667714.ece">Range Rover Evoque</a>, <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article689069.ece">Audi Q3</a> og SsangYongKorando.</p> <h4>Bredt sammensatt jury</h4> <p>Som tidligere har årets jury tung kompetanse på bil og bilens rolle i samfunnet. Foruten bilens kvaliteter, skal juryen fokusere miljø, sikkerhet, økonomi, markedsutvikling og trender. Denne juryen vil ha det endelige ordet etter at leserne har stemt fram sin «Årets bil 2012»-kandidat 29. november.</p> <p>Juryen består av disse fem:</p> <p>* Andreas Handeland, bilansvarlig i Dagbladet og juryformann.</p> <p>* Øyvind Jakobsen, erfaren journalist og biltester i Vi Menn Bil Top Gear.</p> <p>* Anders Hovde, markedsanalytiker med bil som spesialområde, seniorkonsulent hos TNS Gallup</p> <p>* Ulrica Risberg, kommunikasjonsdirektør i NAF</p> <p>* Einar Håndlykken, leder i miljøstiftelsen ZERO</p> <p>Tre hovedpunkter vil stå sentralt i juryens vurdering av bilene: 1) Utslipp og forbruk 2) Teknologi sikkerhet 3) Pris og kostnader I tillegg vil juryen vektlegge kjøreegenskaper, pålitelighet, komfort, praktisk bruk og design i totalvurderingen.</p> <p>Fagjuryen følger løpende med på hvordan det ligger an i leserkåringa, og vektlegger dette videre i kåringa av «Årets Bil 2012». Resultatet av kåringen offentliggjøres 29. november.</p> <h4>Tidligere Årets Bil-vinnere</h4> <table border="1" cellpadding="2" cellspacing="2" width="50%"> <tr> <td> <p> <strong>År</strong> </p> </td> <td> <p> <strong>Leserfavoritt</strong> </p> </td> <td> <p> <strong>Årets bil i Norge</strong> </p> </td> </tr> <tr> <td> <p> <strong>2007</strong> </p> </td> <td> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article619128.ece">Toyota RAV4</a> </p> </td> <td> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article619128.ece">Toyota RAV4</a> </p> </td> </tr> <tr> <td> <p> <strong>2008</strong> </p> </td> <td> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article618628.ece">Ford Mondeo</a> </p> </td> <td> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article618628.ece">Ford Mondeo</a> </p> </td> </tr> <tr> <td> <p> <strong>2009</strong> </p> </td> <td> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article618627.ece">Ford Kuga</a> </p> </td> <td> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article619134.ece">VW Golf</a> </p> </td> </tr> <tr> <td> <p> <strong>2010</strong> </p> </td> <td> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article518326.ece">SAAB 9-3X</a> </p> </td> <td> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article619121.ece">Toyota Prius</a> </p> </td> </tr> <tr> <td> <p> <strong>2011</strong> </p> </td> <td> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article616285.ece">Citroën DS3</a> </p> </td> <td> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article634355.ece">Volvo V60</a>/<a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article603961.ece">S60</a> </p> </td> </tr> </table> <p> <strong>Les også:</strong> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article707066.ece">De første bilene av kalenderen rånerne venter på</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article707440.ece">Lamborghini Aventador kommer til Oslo Motor Show</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article707355.ece">- Bilgarantiene lurer folk</a> </p> </div>
Denne saken ble første gang publisert 20/10 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.