Kvinner og bil
Kjøper stadig flere og større biler
Stadig flere og større biler registreres på kvinner. En SUV er nummer to på kvinnelisten så langt i 2011.
I 2009, viser tall fra Statistisk sentralbyrå, hadde 1 413 698 kvinner sertifikat for personbil (B/BE). 1 591 494 menn hadde lappen for de samme klassene. Nesten likt, altså.
Kvinnene tar også inn på mennene når det gjelder nybilkjøp.
- I 2007 var kvinneandelen i nybilsalget på 24 prosent. I dag er den på 30. Så stadig flere kvinner får en bil registrert på seg, selv om menn fortsatt er i klart flertall.
Markedsanalytiker Anders G. Hovde hos TNS Gallup har studert norske salgstall for bil siden 1999. Så langt i 2011 er altså litt under hver tredje nybil registrert på en kvinne. Et høyere tall enn noensinne. Statistikken viser også at kvinnene ikke bare kjøper småbiler. Den klassiske "røde konebilen" snakkes det sjelden om i 2011.
VW Golf er modellen flest kvinner har signert på i år, noe som selvsagt også handler om at Golf selger i bøtter og spann totalt sett. Det samme gjelder også for nummer to på listen, Mitsubishi ASX - en SUV!
- Jeg sperret opp øynene med en gang jeg så det. ASX er jo en ganske maskulin bil, men også en praktisk og funksjonell bil, som ikke ser så verst ut. Men ser du nærmere på statistikken, er det ikke så rart at ASX scorer høyt, sier Hovde.
ASX er nemlig en gedigen salgssuksess totalt sett i 2011, noe vi spådde da vi testet en av versjonene i januar. Og selv om kvinnene kjøper mange av dem, er det menn som kjøper nesten tre av fire nye ASX'er.
Flest småbiler
Selv om statistikken viser at det er en endring i kvinnenes bilvalg i retning av større biler, er det fortsatt slik at de alt i alt foretrekker mindre ruvende biler enn menn. Ser vi på de femten første bilene på kvinnelisten, finner vi to SUV'er, to mellomklassebiler, fem kompaktklassebiler og seks småbiler.
Tilsvarende liste for menn består av fire SUV'er, seks mellomklassebiler og fem kompaktklassebiler. Ingen småbiler!
- Men dette henger nok delvis sammen med at det ofte er mannen som kjøper familiens bil nummer én, mens kvinnene står for bil nummer to - og den pleier jo å være mindre, sier Hovde.
Elisabeth Haukedahl (28) og Reidun Hellesø (41) er to typiske eksempler på hvilket forhold dagens kvinner har til bil. Elisabeth kjører en BMW 320 M-Sport, mens Reidun ratter en Audi A3 - begge bilene er av relativt ny dato. Begge tok lappen i 18-19-års alder, og er vant med å disponere egen bil.
De har handlet sine biler alene, hos bilforhandlere. Og er blitt behandlet seriøst. Små røde biler har aldri stått på ønskelisten.
Motor er viktig
- Hva legger dere vekt på når dere kjøper bil?
- Merket. Status er viktig, og komfort og kjøreegenskaper. Design har litt å si, mens fargen ikke er veldig viktig. Så må det være litt fres i motoren. Miljø og garantier tenker jeg ikke så mye på, sier Reidun.
- Design og komfort er viktigst for meg. Og fargen. Motor er også viktig; det må dra skinnet av pølsa. Garanti og miljø tenker heller ikke jeg særlig på, sier Elisabeth.
De er enige i at nye biler uansett er relativt sikre, så akkurat det kommer liksom av seg selv.
- Men kvinner kjøper fortsatt flere småbiler enn menn?
- Jeg tror nok at de fleste kvinner - i hvert fall de som er single - kjøper småbiler og kompaktklassebiler fordi det passer lommeboka, og fordi de er lette å manøvrere og dekker behovet. Veldig mange kvinner bryr seg nok heller ikke om merker eller status på bil. En mann vil nok i større grad strekke budsjettet sitt for å få tak i den bilen han ønsker, og da blir det gjerne en mer ruvende bil enn en kvinne ville valgt, mener Reidun.
Sant og usant
Fortsatt er det noen sannheter og mange myter når det gjelder kvinner og menns forhold til bil. Fra Motor Autoindex har vi fått denne stikkordsmessige oppsummeringen:
Sant
* Kvinner er mer opptatt av sikkerheten enn menn i valget av bil.
* Kvinner ser på bil mer som et transportmiddel enn det menn gjør.
* Kvinner rygger oftere på ting enn menn.
* Kvinner er mer opptatt av miljøaspektet ved valg av bil enn menn.
Delvis sant
* Kvinner overholder i større grad trafikkreglene, men stadig flere av de yngre kvinnene tar etter guttas negative vaner.
* Kvinner er flinkere til å holde seg innenfor fartsgrensen og unngå farlige forbikjøringer - ja, men de yngre kvinnene begynner å ta etter menns uvaner.
Blank løgn
* Kvinner velger bil ut fra fargen
* Kvinner kjører oftere på andre biler bakfra
* Kvinner blir oftere påkjørt bakfra
* Unge kvinnelige sjåfører (18-25) har rimeligere forsikringspremier enn menn i samme aldersgruppe fordi jentene kjører mer forsiktig. Det er ikke lov å foreta premiejustering ut fra kjønn i Norge.
* Kvinner er dårligere sjåfører enn menn.
Her er bilene kvinnene har kjøpt (januar-mai 2011)
Modell |
Antall |
% |
VW Golf |
732 |
7,1 |
Mitsubishi ASX |
488 |
4,7 |
Toyota Auris |
398 |
3,8 |
VW Polo |
375 |
3,6 |
Nissan Quashqai |
280 |
2,7 |
Toyota Yaris |
260 |
2,5 |
Suzuki Swift |
247 |
2,4 |
Toyota Avensis |
228 |
2,2 |
Ford Focus |
209 |
2,0 |
Opel Astra |
180 |
1,7 |
Volvo V50 |
180 |
1,7 |
Toyota Urban Cruiser |
163 |
1,6 |
Skoda Fabia |
162 |
1,6 |
Hyundai i20 |
160 |
1,5 |
Skoda Octavia |
156 |
1,5 |
Her er bilene mennene har kjøpt (januar-mai 2011)
Modell |
Antall |
% |
Mitsubishi ASX |
1288 |
5,3 |
VW Golf |
1161 |
4,8 |
Toyota Avensis |
946 |
3,9 |
Volvo V70 |
854 |
3,5 |
Nissan Quashqai |
761 |
3,1 |
VW Passat |
664 |
2,7 |
Skoda Octavia |
605 |
2,5 |
Ford Mondeo |
533 |
2,2 |
VW Tiguan |
519 |
2,1 |
Toyota Auris |
504 |
2,1 |
Ford Focus |
484 |
2,0 |
Opel Astra |
481 |
2,0 |
Volvo V50 |
455 |
1,9 |
Volvo XC60 |
451 |
1,9 |
Peugeot 3008 |
447 |
1,8 |
Les også:
Ser du forskjellen på dyrt og billig?
Denne saken ble første gang publisert 21/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.