Nye Mercedes M-klasse
De første bildene av Mercedes' nye SUV
Nye M-Klasse er laget med stor fokus på redusert forbruk og utslipp av avgasser.
- Endelig finnes det en SUV ingen behøver å skamme seg over å kjøre.
Det er direktør for Mercedes-Benz Norge, Johnny Kristian Danielsen, som sier dette, og han snakker om neste generasjon M-Klasse. Uttalelsen demonstrerer til full at SUV-er - særlig de røslige premium-SUV-ene - har blitt et slags symbol på alt som er fy med bilen. De tar plass, bruker mye fossilt brennstoff, bidrar til klimaproblematikken og forpester det lokale miljøet for allergikere.
Nå er ikke nye M-Klasse den første SUV-en som tar grep for å bli tatt inn i varmen igjen. Men det er uansett viktig at denne modellen nå kommer med nye og mer energieffektive motorer med diverse ECO-funksjoner, og et atskillig lavere forbruk av drivstoff enn forgjengerne, og tilsvarende mindre utslipp av skadelige avgasser.
Innstegsmodellen ML 250 BlueTec bruker for eksempel bare 0,6 liter pr. mil i snitt, hevder Mercedes-Benz, og har et utslipp av CO2 på 158 g/km. Fortsatt et stykke unna "lavutslippsgrensen" på 115 g/km, men likevel rundt 25 prosent bedre enn dagens generasjon M-Klasse. Ny teknologi skal også redusere utslippet av NOX til et minimum.
Tre motorer
Størrelsesmessig blir nye M-Klasse litt lengre, litt lavere og litt bredere enn forgjengeren.
For første gang kommer M-Klasse med en firesylindret motor, og selvsagt er det innstegsmodellen ML 250 BlueTec 4matic som får denne. Utslippet av CO2 er som sagt oppgitt til 158 g/km, noe som er bra for en bil av denne størrelsen - faktisk på nivå med hva mang en moderne stasjonsvogn normalt slipper ut.
I tillegg til denne dieselmotoren kommer M-Klasse i første omgang som ML 350 Blue Tec 4matic (diesel) og ML 350 4matic (bensin).
Slik vi ser trenden er i dag, får nye M-Klasse en haug med førerassistanse-systemer, som både skal hjelpe til og varsle. Ekstrautstyrslisten er som ventet lang og spennende - her finner du blant annet en On & Offroad-pakke med seks forskjellige kjøreprogrammer for optimal kjøring under forskjellige forhold.
Tre modeller
ML 250 BlueTEC 4MATIC |
ML 350 BlueTEC 4MATIC |
ML 350 4MATIC |
|
Motor |
Diesel/2143 ccm/4 sylindere |
Diesel/2987 ccm/6 sylindere |
Bensin/3498 ccm/6 sylindere |
Effekt |
204 hk |
258 hk |
306 hk |
Dreiemoment |
500 Nm |
620 Nm |
370 Nm |
Forbruk, blandet |
0,60-0,65 |
0,68-0,74 |
0,85-0,88 |
CO2-utslipp g/km |
158 |
179 |
199 |
0-100 km/t |
9,0 sek. |
7,4 sek. |
7,6 sek. |
Toppfart km/t |
210 |
224 |
235 |
Nå blir ikke M-Klasse noen dominerende bil på norske veier. Importøren har et mål om å selge 150 biler fra introduksjonen i november og ut året, og 300 biler i 2012. Prisene i Norge vil ikke værer klare før over sommeren.
Les også:
De beste SUV'ene og crossoverne
De mest økonomiske familiebilene
Denne saken ble første gang publisert 10/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.