Nye Mercedes M-klasse

De første bildene av Mercedes' nye SUV

Nye M-Klasse er laget med stor fokus på redusert forbruk og utslipp av avgasser.

NYANSER: Tradisjonen tro får ikke designen til nye M-Klasse forgjengeren til å virke gammel. Her snakker vi om evolusjon snarere enn om revolusjon.
NYANSER: Tradisjonen tro får ikke designen til nye M-Klasse forgjengeren til å virke gammel. Her snakker vi om evolusjon snarere enn om revolusjon. Foto: Daimler AG - press department
Sist oppdatert

- Endelig finnes det en SUV ingen behøver å skamme seg over å kjøre.

Det er direktør for Mercedes-Benz Norge, Johnny Kristian Danielsen, som sier dette, og han snakker om neste generasjon M-Klasse. Uttalelsen demonstrerer til full at SUV-er - særlig de røslige premium-SUV-ene - har blitt et slags symbol på alt som er fy med bilen. De tar plass, bruker mye fossilt brennstoff, bidrar til klimaproblematikken og forpester det lokale miljøet for allergikere.

Nå er ikke nye M-Klasse den første SUV-en som tar grep for å bli tatt inn i varmen igjen. Men det er uansett viktig at denne modellen nå kommer med nye og mer energieffektive motorer med diverse ECO-funksjoner, og et atskillig lavere forbruk av drivstoff enn forgjengerne, og tilsvarende mindre utslipp av skadelige avgasser.

Innstegsmodellen ML 250 BlueTec bruker for eksempel bare 0,6 liter pr. mil i snitt, hevder Mercedes-Benz, og har et utslipp av CO2 på 158 g/km. Fortsatt et stykke unna "lavutslippsgrensen" på 115 g/km, men likevel rundt 25 prosent bedre enn dagens generasjon M-Klasse. Ny teknologi skal også redusere utslippet av NOX til et minimum.

STORSELGER: 250 BlueTEC blir storselgeren i Norge.
STORSELGER: 250 BlueTEC blir storselgeren i Norge. Foto: Daimler AG - press department

Tre motorer

Størrelsesmessig blir nye M-Klasse litt lengre, litt lavere og litt bredere enn forgjengeren.

For første gang kommer M-Klasse med en firesylindret motor, og selvsagt er det innstegsmodellen ML 250 BlueTec 4matic som får denne. Utslippet av CO2 er som sagt oppgitt til 158 g/km, noe som er bra for en bil av denne størrelsen - faktisk på nivå med hva mang en moderne stasjonsvogn normalt slipper ut.

I tillegg til denne dieselmotoren kommer M-Klasse i første omgang som ML 350 Blue Tec 4matic (diesel) og ML 350 4matic (bensin).

Slik vi ser trenden er i dag, får nye M-Klasse en haug med førerassistanse-systemer, som både skal hjelpe til og varsle. Ekstrautstyrslisten er som ventet lang og spennende - her finner du blant annet en On & Offroad-pakke med seks forskjellige kjøreprogrammer for optimal kjøring under forskjellige forhold.

Tre modeller

INTERIØR: Nye M-Klasse kommer med et interiør som er betydelig endret, og mindre sirkel-orientert enn forgjengeren.
INTERIØR: Nye M-Klasse kommer med et interiør som er betydelig endret, og mindre sirkel-orientert enn forgjengeren. Foto: Daimler AG - press department

ML 250 BlueTEC 4MATIC

ML 350 BlueTEC 4MATIC

ML 350 4MATIC

Motor

Diesel/2143 ccm/4 sylindere

Diesel/2987 ccm/6 sylindere

Bensin/3498 ccm/6 sylindere

Effekt

204 hk

258 hk

306 hk

Dreiemoment

500 Nm

620 Nm

370 Nm

Forbruk, blandet

0,60-0,65

0,68-0,74

0,85-0,88

CO2-utslipp g/km

158

179

199

0-100 km/t

9,0 sek.

7,4 sek.

7,6 sek.

Toppfart km/t

210

224

235

Nå blir ikke M-Klasse noen dominerende bil på norske veier. Importøren har et mål om å selge 150 biler fra introduksjonen i november og ut året, og 300 biler i 2012. Prisene i Norge vil ikke værer klare før over sommeren.

Les også:

Storfamiliens folke-SUV

FRONT: Ingen skal være i tvil om at det er en M-Klasse som kommer, selv om alt - ikke minst panseret - er annerledes enn i dag.
FRONT: Ingen skal være i tvil om at det er en M-Klasse som kommer, selv om alt - ikke minst panseret - er annerledes enn i dag. Foto: Daimler AG - press department

De beste SUV'ene og crossoverne

Tester av Mercedes-Benz

De mest økonomiske familiebilene

Denne saken ble første gang publisert 10/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også