Prisfall på biler

Så mye har din bil falt i verdi

Her er tapslista for Norges mest solgte biler.

VELG RIKTIG: En fornuftig bil passer ditt behov, har liten til middels stor motor, lavt forbruk, moderat med ekstrautstyr og er enkel å selge som brukt, sier Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
VELG RIKTIG: En fornuftig bil passer ditt behov, har liten til middels stor motor, lavt forbruk, moderat med ekstrautstyr og er enkel å selge som brukt, sier Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Foto: Foto: Håkon Bonafede
Sist oppdatert

Sjekkliste for verdifall

Kostnadsekspert Jan Petter Røssevold i OFV har følgende tips for å holde verdifallet nede:

  • Velg en bil som vil være attraktiv som brukt.
  • Unngå ekstreme lakkfarger.
  • Rett skader raskt, særlig lakkskader. Skjønnhetsbulker er ikke like kritisk.
  • Ikke røyk i bilen.
  • Vask regelmessig ut- og innvendig.
  • Vask og poler godt før du skal selge bilen.

Verdifallet er den største kostnaden ved nybiler og nyere bruktbiler.

- Det viktigste er å velge riktig bil. En fornuftig bil passer ditt behov, har liten til middels stor motor, lavt forbruk, moderat med ekstrautstyr og er enkel å selge som brukt, sier Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

I likhet med Røssevold er flåteanalytiker Mårten Olsen i leasingselskapet LeasePlan ekspert på kostnader knyttet til bilhold. Med 37 000 biler som statistisk grunnlag lager LeasePlan hvert år en oversikt over verdifall for populære bilmodeller. Olsen oppsummerer hovedtrekkene for modellversjonene som holder seg best i pris på denne måten:

- Ofte er de bilene som oppfattes som mest attraktive som nye, også mest etterspurt som brukt. Dermed er sjansen for å få godt betalt for bruktbilen bedre, sier Olsen.

Sjekk også hvor mye du sparer på å kjøpe brukt bil kontra ny bil.

Ekstrautstyr

Ifølge Røssevold i OFV er verdifallet for ekstrautstyr i de fleste tilfeller større enn verdifallet for selve bilen. Noe ekstrautstyr er det likevel lurt å vurdere, for en helt skrapet bil vil være mindre ettertraktet som brukt. Metallic lakk kan det være lurt å bruke noen tusenlapper på, og det samme gjelder klimaanlegg. Andre typer ekstrautstyr risikerer du å ikke få noe som helst igjen for.

Svært store felger til en ellers vanlig bil kan til og med trekke ned, sier Røssevold.
Svært store felger til en ellers vanlig bil kan til og med trekke ned, sier Røssevold.

- Svært store felger til en ellers vanlig bil kan til og med trekke ned, sier Røssevold.

- Du får ikke nødvendigvis mer for en liten bil med skinnseter og automatgir. Men i for eksempel en Mercedes E-klasse bør du helst ha begge deler, sier Olsen i Leaseplan.

Trauste farger tryggest

Begge peker på at det kan straffe seg økonomisk å velge en bil som skiller seg mye fra det folk flest vil ha. Det gjelder også fargevalget.

VIKTIG VALG: Det kan straffe seg økonomisk å velge en bil som skiller seg mye fra det folk flest vil ha. Det gjelder også fargevalget.
VIKTIG VALG: Det kan straffe seg økonomisk å velge en bil som skiller seg mye fra det folk flest vil ha. Det gjelder også fargevalget. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

- Jo "vanligere" bil, desto mer kan en knallfarge straffe seg når bilen skal selges, sier Røssevold.

Enorme forskjeller

En ny statusbil i millionklassen kan falle 100 000 kroner i verdi i året. Til sammenligning vil en helt vanlig familiebil til 350 000 kroner synke med rundt 30 000 kroner hvert år de første tre årene. En nyere brukt kompaktklassebil kan tape seg 2000 kroner hver måned.

Nyansene kan være små, for eksempel er det forskjell på hvitt.

- Kjøleskapshvitt trekker ned i våre kalkyler, mens hvit metallic ikke gir trekk, sier Olsen i Leaseplan.

Så mye har de sunket i pris

Norges mest solgte biler første kvartal 2006. Kilde: Leaseplan (Klikk på bilnavnet for mer info om bilmodellen)

Bilnavn/modell

Vanligste variant

Verdifall, %

Verdifall, beløp (ca)

Kommentar

1. Volkswagen Passat

1,9 TDI 105hk stv.

50-52%

176 000

2. Toyota Corolla

1,4 D-4D 90hk stv.

51-53%

138 000

3. Suzuki Vitara

Grand Vitara 1,9 129hk 4WD

43-45%

180 000

4. Peugeot 307

1,9 90hk SW

52-54%

155 000

5. Toyota Rav4

2,2 D-4D 136hk 4WD

43-45%

174 000

6. Toyota Avensis

2,0 D-4D 126hk stv.

49-51%

175 000

7. Volkswagen Golf

1,6 102hk 5-dørs

48-50%

128 000

8. Ford Focus

1,6 102hk 5-dørs

52-54%

135 000

9. Toyota Yaris

1,3 87hk 5-dørs**

-

-

10. Ford Mondeo

2,0 115hk stv.

52-54%

172 000

11. Skoda Octavia

1,9 TDI 105hk 4WD stv.

46-48%

160 000

12. Volvo V70

XC70 2,4 185hk AWD

43-45%

265 000

Usikker, stor prisvariasjon

13. Volvo V50

1,6 109hk

52-54%

183 000

14. Honda CR-V

2,0 150hk 4WD

43-45%

162 000

Få biler i grunnlaget

15. Opel Astra

1,3 Cdti 90hk stv.

52-54%

145 000

16. Audi A4

1,9 TDI 115hk stv.

50-52%

203 000

17. Subaru Forester

2,0 158hk Aut 4WD*

-

-

18. Mazda 6

1,8 120hk stv.

48-50%

144 000

Få biler i grunnlaget

19. Volkswagen Touran

1,9 TDI 105hk

46-48%

157 000

20. Nissan X-Trail

2,2 dCi 136hk 4WD

47-49%

196 000

* Databasen inneholder ikke tilstrekkelig datagrunnlag for denne modellen / varianten.

Les også:

Ny eller brukt: Spar 20 000 i året på å velge riktig

Mini Countryman og Nissan Juke: Ingen tvil om hvilken av disse du bør velge

Test: Supergjerrig bensinbil

Denne saken ble første gang publisert 31/05 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også