Porsche Cayman R
Raskere "billig-Porsche"
Med S-versjonen som basis skulle jobben være forholdsvis grei og utgangspunktet enda bedre for å lage en enda grommere versjon av den allerede godt balanserte Cayman - som plasserer seg godt under 911 i pris.
S'en er borte og en R er kommet til, og det utgjør en stor forskjell i Porscheverdenen. 10 hk sterkere motor og 55 kg lavere vekt, gjør sitt til at legendariske Walter Rörhl har klokket inn på 8:02 rundt nordsløyfa på Nürburgring. Mer om det litt senere.
Sykkel(f)ritt
Det er søndag morgen. Det virker som spanjolene har siesta, for veiene i og rundt Las Palmas har vi så å si helt for oss selv. En Cayman R her og der, med tanke på de 15 bilene Porsche viser fram, men ellers er det veldig stille.
Men trange bygater er ikke hjemmebane for Cayman R, som er 2 cm lavere og en del stivere i fjæringen enn Cayman S, vi kjører derfor opp i fjellene. I motsetning til sommerhalvåret, da mer eller mindre målbevisste syklister legger sin elsk på de fine veiene, er vi også her ganske så alene - tidvis regn og åtte grader har skremt bort de fleste på to hjul.
Les også: Porsche 911 turbo vs Nissan GT-R vs Audi R8 V10
Lavere og stivere fjæring, bredere sporvidde og enkelte inngrep i stabilisatorstagene foran og bak gir R enda skarpere kjøreegenskaper enn S. Vi kan bare nyte den drøyt 30 mil lange testrunden Porsche har satt opp - her er nemlig alle tenkelige svingkombinasjoner representert, og de forseres lekende lett med et bredt smil om munnen.
TEKNISKE DATA CAYMAN R
MOTOR, CM3: 3436
EFFEKT, HK VED O/MIN: 330/7400
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 370/4750
EGENVEKT, KG: 1298
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,97
CO2-UTSLIPP, G/KM: 228
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 4,9
TOPPFART, KM/T: 282
PRIS FRA, KR: 1.183.000
Styrefølelsen er på superbilnivå, og takket være den midtplasserte motoren er balansen i bilen er helt perfekt. Og jeg føler nesten at jeg banner litt i kirka, men personlig synes jeg Cayman R byr på mer renspikket moro enn de rimeligste versjonene av 911. Naturlig konkurrenter er for øvrig Audi TT RS, og BMW Z4 og Mercedes SLK med de kraftigste motorene.
Og når vi snakker om motor. Den sekssylindrede 3,4-literen kaster ut 330 hk ved 7400 o/min i retning bakhjulene, som igjen dytter deg og bilen fra stillestående til 100 km/t på deilige fem sekunder med manuell girkasse. (4,9 sekunder med dobbelklutsj-PDK og 4,7 med PDK og Sport Chrono).
Skal man ned igjen til null, er det som vanlig ikke bremsene det står på hos Porsche. De keramiske bremsene, som er en del av ekstrautstyret, kniper knallhardt og effektivt. Det fikk vi kjenne da vi satt på med legenden Walter Rörhl på bane, men det kan du lese mer om i neste utgave av Vi Menn Bil.
370 Nm ved 4750 o/min gjør for øvrig Cayman R ytterst kjørbar og nær sagt komfortabel i lave hastigheter. Rundt 4500 o/min overtar imidlertid galskapen. Lyden går over fra dyp brumming til herlig seksersnerr, draget er brått av den eksplosive sorten og ytelsene fortjener på alle måter R-navnet. Da er det ikke vanskelig å trives i de gode bøttestolene med godt grep om sportsrattet i alcantara. Nevnte vi spjeldet i eksosanlegget som ved et knappetrykk gir enda heftigere lyd? Herlig!
Se også: Vi kjørte Porsche til Polarsirkelen
Slankekur
Vi nevnte innledningsvis at R er slanket med 55 kilo i forhold til S. Luksuselementer som klimaanlegg og radio er derfor ekstrautstyr, akkurat som den ti liter større bensintanken.
Dører i aluminium tar av 15 kilo, karbonstolene ytterligere 12 kilo, og de lette aluminiumsfelgene enda fem til. En rekke små detaljer, som for eksempel stropper istedenfor innvendige dørhåndtak, sparer enda noen kilo - også gir det racingfølelsen!
Selv om R er slankere og dårligere utstyrt enn S, så er det ikke dermed sagt at prisen er lavere. Cayman R koster fra 1.183.000 kroner med manuell og 1.201.000 kroner med PDK-kassa, og staten tar da over 550.000 kroner.
Sånn sett er kanskje den langt rimeligere "Norgesversjonen" med 211 hk et bedre kjøp. Men da tukter den heller ikke storebror 911 i sving og på rettstrekker, og man får heller ikke den nye frontfangeren, bakspoileren, svarte speil og ringer rundt frontlyktene, samt den klassiske Porsche-dekalen langs siden. Også var det den lyden da! Rrrrrrrrrrr!
Les også:
Prøvekjørt: Porsches raskeste gatebil gjennom tidene
Test: Porsche 911 GT3 - Ryggmargsracer
Denne saken ble første gang publisert 04/03 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.