Genève-utstillingen 2011
Gatemonstre og familietravere
Jaguars aller sterkeste gatebil er en av de fete nye bilene som vises fram denne uka.
En av årets største begivenheter innen bilverdenen er rett rundt hjørnet. Vi snakker selvfølgelig om bilutstillingen i Genève, som finner sted 3.-13. mars.
Her viser produsentene frem både nyheter og konseptbiler. Noen av konseptene er nærmest produksjonsklare, mens andre er mer outrerte designstudier.
I år, som i alle de foregående 80 årene, er det flust av spennende nyheter på utstillingen. I utstillingshallene finner du både superbiler, familiebiler og miljøbiler fra alle de store produsentene.
Under finner du en oversikt over de viktigste nyhetene som vises frem på årets utstilling.
Opel Zafira
Opel Zafira var den første av de virkelig gode flerbruksbilene, men på midten av 2000-tallet kom det flere andre konkurrenter på markedet.
I ettertid har bilen blitt stilt i skyggen av biler som Ford S-Max, Volkswagen Touran og Mazda 5.
Nå er derimot en ny modell på vei, og i Genève skal Opel vise frem noe de kaller et konsept, men som ser ut til å være en tilnærmet ferdig bil. Syv seter og nytt design skal hjelpe Opel tilbake på MPV-kartet.
Saab 9-5 Stasjonsvogn
Saab befant seg på tynn is en god stund, men klarte på mirakuløst vis å redde seg inn igjen. Rett etterpå lanserte de nye 9-5 som sedan - til blandede reaksjoner.
Bilen skal konkurrere med sterke tyskere som Audi A6 og BMW 5-serie, samt landsmannen Volvo V70.
Uansett er ikke sedaner det som drar opp salgstallene her til lands, så før vi kan avgjøre hvordan nye 9-5 gjør det, må vi se hvordan stasjonsvognen klarer seg.
Hyundai i40
Man kan gjerne si at koreanerne har tatt det samme steget på 2000-tallet som de japanske produsentene gjorde for 20-30 år siden.
Det betyr at bilene nå kan hamle opp med mer etablerte konkurrenter, og dermed også selger bedre i Europa.
Nå skal Hyundai prøve seg på en av Norges mest populære bilklasser - nemlig mellomklassen.
Her finner vi biler som Volkswagen Passat, Ford Mondeo og den nye Peugeot 508.
Volkswagen Tiguan
Tiguan har solgt bra her til lands, men den begynner å dra på årene.
Volkswagen prøver nå å bøte på dette ved å utstyre den med det nye familiefjeset.
Forskjellene fra dagens modell ser ikke ut til å være store, men det kan være nok til å holde modellen gående i et par år til.
Kia Rio
Dette er enda en koreaner som skal ta steget opp til europeisk standard.
Forrige Rio var ikke noe å hoppe i taket for, men den kommende modellen ser definitivt ut til å kunne gi både Volkswagen Polo og Ford Fiesta en kamp om kundene.
Under panseret vil det plasseres en rekke motorer, men Kia trekker frem en ny 1,1-liters dieselmotor som en miljøvinner. Neste år skal også en 1,2-liters bensinmotor med turbo være på plass.
Volkswagen Golf Cabriolet
De siste årene har vi måttet klare oss uten en Volkswagen Golf uten tak. Den tredje generasjonen var den siste uten tak, og gikk ut av produksjon i 2002.
Det endrer seg derimot nå. Volkswagen skal nemlig vise en ny, takløs Golf i Genève.
Motor- og utstyrsmuligheter vil være omtrent de samme som i en vanlig Golf, men tyskerne kan, med en uvanlig humoristisk tone, fortelle oss at takluke ikke vil være tilgjengelig.
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Såkalte plug-in-hybrider er på vei inn på markedet. Det er biler som kan brukes som elbiler i en kortere periode, men som samtidig har rekkevidden til en konvensjonell bil, takket være en ordinær motor.
Volvo viser frem verdens første plug-in med dieselmotor på Genève-messen. Den har en D5-motor på 215 hester som er koblet til forhjulene, mens en 70-hesters elektromotor sørger for drift på bakhjulene.
Man kan velge mellom å kjøre kun på elmotoren, med en kombinasjon eller med såkalt power-modus.
Bilen vil være tilgjengelig for salg i 2012.
Jaguar XKR-S
Det finnes også noen virkelige lekkerbiskener for de som er glade i hestekrefter på messa. Blant disse er Jaguars nye XKR-S - den sterkeste gatebilen de noensinne har produsert.
Litt justeringer gjør at de har dratt ut 550 hestekrefter fra den 5-liters kompressormatede åtteren som man også kan få i blant annet Range Rover Sport.
Utstrakt bruk av lettvektsmaterialer som karbonfiber skal gjøre den til en kompromissløs gateracer.
Aston Martin Virage
En annen britisk bilprodusent som viser frem noe nytt på messa er Aston Martin.
De gjenoppliver Virage-navnet, og får dermed en bil som plasserer seg mellom dagens DBS og DB9.
En seksliters V12-motor på 490 hester sørger for fremdriften, og det er ingen grunn til å tvile på at det ikke skal holde.
Keramiske bremseskiver skal stoppe bilen når man nærmer seg svingen, og et nytt adaptivt understell skal kjøre kjøreopplevelsen bedre.
Les også:
Spar tusenlapper på verkstedregningen
Denne saken ble første gang publisert 27/02 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.