Årets bil 2010
Årets beste kompaktbiler og små MPV-er
Disse tre kompaktbilene og de to små flerbruksbilene er med og kjemper om Årets bil-tittelen.
I forrige uke presenterte vi tre flerbruksbiler og tre storbiler. Denne uken er det derimot de mindre modellene som skal vises frem. Kompaktbilen Alfa Romeo Giulietta har vist seg å være en av lesernes favoritter. De to andre kompaktbilene vi skal kikke nærmere på er Opel Astra og det miljøvennlige alternativet Toyota Auris Hybrid. I tillegg skal dere få bli bedre kjent med de små flerbruksbilene Hyundai ix20 og Opel Meriva.
Se en presentasjon av alle årets kandidater her.
Alfa Romeo Giulietta
Den vakre italieneren er inne blant topp tre i årets leseravstemning, og det er dermed ingen tvil om at Alfa Romeo har en hengiven tilhengerskare.
Giulietta er myntet på deg som egentlig skulle hatt en Volkswagen Golf, Opel Astra eller Audi A3 - men som synes du fortjener noe mer spennende. Og som digger designen og detaljene. Og ikke minst digger du det friske imaget som følger med å eie en Alfa.
Den billigste modellen har en 1,6-liters dieselmotor på 105 hester. Den flotte 1,4-liters turbomotoren på 170 hester koster fra 359 900 kroner. Hvis du mot formodning skulle velge å kline til med toppmodellen, som for øvrig har det enkle navnet Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde, blir du nødt til å punge ut hele 549 900 blankpolerte kronestykker.
Hyundai ix20
Hyundais nyeste tilskudd på stammen er teknisk tvilling med Kia Venga. Vi har ikke hatt muligheten til å kjøre ix20 enda, men utseende og litt forskjellig understellsoppsett er det eneste som skiller de to bilene. Det betyr at også ix20 kan skilte med litt bedre plass enn i mange av konkurrentene, greie kjøreegenskaper og en hyggelig prislapp.
Prisen starter på 189 950 kroner for en bil med en 1,4-liters bensinmotor på 90 hester. Hvis du vil ha dieselmotor under panseret, koster den billigste versjonen med 77 hester fra 199 950 kroner.
Opel Meriva
Med god plass, praktiske seteløsninger, en smart dørløsning og trivelige kjøreegenskaper, er Opel Meriva et flott bekjentskap.
Bilen leveres med seks forskjellige motoralternativer - jevnt fordelt mellom diesel og bensin. Alle bensinmotorene er 1,4-litere, og finnnes i versjoner på 100, 120 og 140 hestekrefter. De to sistnevnte har turbo. Dette gjør at de får mange av de positive sidene som dieselmotorer tidligere har vært alene om.De tre dieselmotorene består av én 1,3-liter på 95 hester og to 1,7-litere på heholdsvis 110 og 130 hester.
Prisen starter på 224 900 kroner for begge de to svakeste motorene.
Toyota Auris Hybrid
Hybridversjonen rokker ikke ved det faktum at Toyota Auris er en god kompaktklassebil. Vi skal heller ikke underslå at vi liker hybridkonseptet og at det gir en behagelig følelse av ny teknologi hver gang vi ruller i gang med Auris Hybrid.
Like fullt kan vi heller ikke komme unna at bilen er omtrent på samme nivå som en sammenlignbar dieselbil, både når det gjelder ytelser og forbruk. Samtidig er den 24-28.000 kroner dyrere enn Auris 1,4D-4D og har et mindre bagasjerom.
I hovedsak er drivlinjens lettkjørthet og et hyggelig forbruk i by- og nærkjøring de viktigste reelle argumentene for å ende opp med en Toyota Auris Hybrid på parkeringsplassen.
Opel Astra
Opels nyeste kompaktklassebil byr på greie kjøreegenskaper og en design som gjør at den skiller seg fra mange av konkurrentene. Bilen er en god del tyngre enn flere andre biler i kompaktklassen. Det gjør at den føles tyngre på veien, men fører også til mindre underholdende veiegenskaper.
De ekstra kiloene skyldes blant annet at bilen har blitt en god del større. Det merkes blant annet godt på bakseteplassen.
Bilen leveres med et vell av både diesel- og bensinmotorer. Billigste versjon er en 1,4-liters bensinmotor med 87 hester. Da koster Astra fra 209 900 kroner. Man kan også velge en flott 1,4-liters turbomotor på 140 hester. På dieselfronten er det motorer fra 95 til 160 hester tilgjengelig.
Denne saken ble første gang publisert 16/11 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.