Kjøpe ny bil?
Utgående bilmodell - smart kjøp?
Å kjøpe en utgående bilmodell har sine fordeler. Men også sine ulemper. Kanskje en bør satse på neste generasjon?
Valgets kval. Skal en satse på en utgående bilmodell eller heller vente på en ny generasjon? Det finnes fordeler og ulemper ved begge deler. Men hvilken del av vektskålen er tyngst?
La oss ta et eksempel. Ford Focus. En storselger i kompaktklassen. Første generasjon kom i 1998. Andre i 2005. Og neste år kommer tredje generasjon.
Og allerede nå bør du som er potensiell kunde stille deg spørsmålet: skal jeg vente på en utstyrskampanje som garantert kommer mot slutten av utgående generasjons levetid, eller skal jeg vente på den nye?
Det er et vanskelig spørsmål å svare på. Her finnes fordeler og ulemper, fakta og følelser. Men en uomtvistelig fordel med å kjøpe utgående, er at dette som regel er en utprøvd og mer driftssikker bil.
- Etter som noen år går vet man jo mer om en modells svakheter, og har hatt tid til å forbedre den. Dessuten får du mye utstyr inkludert, når forhandlerne prøver å holde liv i en bil som er utdøende, forklarer teknisk konsulent Dag Edvardsen hos NAF.
Hvor ny er ny teknikk?
Fordel utgående modell, altså. Mer driftssikker bil, og ekstrautstyr for titusener av kroner i forhold til å vente på den nye generasjonen.
Men hvordan er det med teknikken? Hvor ny er egentlig en ny bil? Vi spør Dag Edvardsen igjen.
- Sevsagt er det alltid noe nytt i en ny bil, kanskje primært når det gjelder sikkerhet og komfort. Men det er sjelden at endringene teknisk sett er dramatiske. Rent mekanisk har jo bilen knapt endret seg, og på mange måter har det ikke skjedd så veldig mye fra nittitallet og frem til i dag. Det går mest på ny programvare, slik PC'en din endrer seg år om annet.
- Så det er ikke slik at man kjøper en gammeldags bil hvis man kjøper en utgående modell?
- På ingen måte. Jeg ville kanskje ha vurdert det annerledes i tilfeller der noen kunne dokumentere radikale tekniske endringer.
Vår egen fagredaktør og testsjef Terje Bjørnsen har følgende kommentar:
- Det er aldri enkelt å vite hvor store fremskritt man gjør fra en modell til en annen. Det vet du egentlig ikke før etter 2-3 år.
Kollega og biltester Knut Arne Glesne, mener at det alltid er en "fare" for at en ny generasjon er mye bedre.
- Det kan hende at den nye modellen er veldig mye bedre. Eller tryggere. Og at den får motorer og girkasser som gjør den mye gjerrigere, og dermed også gunstigere å kjøpe og bruke.
Vi vet ikke så mye om nye Focus. Men produsenten snakker om forbedret hjuloppheng og bedre vektfordeling. Motorene skal også bli gjerrigere, og det loves stemmestyring, bluetooth, ryggekamera etc.
Mye programvareoppdatering? Dagens Focus har både blåtann og stemmestyring, samt ypperlige kjøreegenskaper.
Design
Men hva så med designen? Første generasjon Focus ble regnet for å være futuristisk, men ble fort litt gammelmodig da den neste kom i 2005. Vil det samme skje igjen?
Nye Focus' design følger i samme spor som dagens, men er likevel annerledes. Mer annerledes enn penere, vil sikkert mange si. Så kanskje vil ikke en ny design her bety så mye for mange? Kanskje man klarer seg godt med utgående?
Dette er selvsagt noe som varierer fra modell til modell. Nye Opel Meriva, for eksempel, fikk den gamle til å se ut som et dårlig vedlikeholdt hundehus. Mens en ny premiumbil gjerne bare har diskret designendringer. De har i større grad en tidløs design.
Men så er det likevel en emosjonell side her. Premiummerker er også statussymbol. Og da er det kanskje kjipt at naboen triller en ny generasjon BMW 5-serie inn på tunet, et par måneder etter at du har handlet utgående modell?
Atter andre modeller foretar syvmilssteg som ender med mageplask. Det skulle være nytt og kult, men endte opp med å se ut som en banal kulisse fra "Tilbake til fremtiden". Og etterspørselen uteblir.
Moralen er: gjør deg opp en mening om ny versus gammel design. Hvilken liker du best? Ditt svar vil ofte være mange andres svar, også.
Verdi
Når man kjøper ny bil, er alltid spørsmålet om andrehåndsverdi sentralt. Det finnes statistikk som viser tendensene, men likevel - å spå er som kjent vanskelig. Hvordan markedet om 3-4 år vil reagere på et produkt du kjøper i dag, blir ren gjetning.
Noen vil kanskje sette pris på, og betale ekstra for, at karosseriet og programvaren er av siste generasjon. Mens andre vil ha mer fokus på at det er skinnseter og masse utstyr i bruktbilen du skal selge.
Så vidt vi vet, er det lite empiri på om verdien på en bil falle ekstra like etter at en ny generasjon har kommet.
- Det har jo vært påstått at verdien på en utgående modell faller som en stein når en ny generasjon kommer. Men det stemmer ikke, sier Rune Korsvoll i bladet Motor.
Enda en grunn til å vurdere utgående modell? Og - som kollega Glesne sier - husk at du kjøper en bil for å bruke den, ikke for å selge den.
Det beste rådet?
Til syvende og sist handler det likevel også om smak og behag. Noen av oss er såpass nybilfikserte at vi ikke kan tenke oss å kjøpe en ny bil fra utgående modell, mens andre tenker mer på å få mest mulig (utstyr) for pengene.
I vår motorredaksjon finnes begge grupper!
Men vi lar fagredaktør Bjørnsen få siste ord:
Det beste rådet når det gjelder å kjøpe ny bil er uansett å ikke kjøpe første årsmodell av en nykommer. Vent heller til årgang to, når de verste innkjøringsfeilene er tatt.
Med andre ord - kjøp en ny "gammel" driftssikker, utstyrsrik og kampanjepriset Focus til jul, eller vent på første facelift av neste generasjon.
Les også:
Store forskjeller på bilgarantier
De mest økonomiske familiebilene
Denne saken ble første gang publisert 15/09 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.