Verdifall

Dette er bilen verdt om fem år

Her kan du beregne verdifallet på bilen din.

HOLDER SEG: Biløkonomene i LeasePlan tror Volkswagen Golf med 1,6-liters dieselmotor vil være blant modellene som holder seg best i pris.
HOLDER SEG: Biløkonomene i LeasePlan tror Volkswagen Golf med 1,6-liters dieselmotor vil være blant modellene som holder seg best i pris. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Verdifall og bruktbilpriser er vanskelig å beregne. Denne oversikten kan hjelpe deg.

En faktor som er viktig å ta med når du skal handle ny bil, er hvorvidt den holder seg godt i pris.

En av Norges største bileiere, LeasePlan, går årlig ut med en statistikk som skal vise tendensene i markedet.

Denne er basert på et årlig salg av rundt 6000 biler, og gir dermed et godt grunnlag for å si hvordan bilene holder seg i pris.

Avhengig av god verdifallberegning

Ettersom de hovedsaklig driver med leasing, er selskapet også avhengig av å vurdere fremtidig verdifall.

I tabellen under finner du tall på de 20 mest solgte bilene i Norge i 2009. Nybilprisen er oppgitt listepris til OFV pluss 20.000 kroner i ekstrautstyr.

LeasePlan har oppgitt et forventet verdifall i løpet av fem år for alle bilene på mellom 49 og 54 prosent.

Det betyr at de tror alle disse bilene vil holde seg godt i verdi i årene som kommer.

Mye av grunnen til dette er at det er snakk om forholdsvis like biler. Stasjonsvogner og kompaktbiler med dieselmotor går igjen, ispedd en del kompakt-SUV-er.

MED 4X4: LeasePlan presiserer at det er de spesifikke modellene de har beregnet verditap på. En Urban Cruiser med bensinmotor og forhjulsdrift vil mest sannsnylig tape seg mer enn dieselversjonen med trekk på alle fire.
MED 4X4: LeasePlan presiserer at det er de spesifikke modellene de har beregnet verditap på. En Urban Cruiser med bensinmotor og forhjulsdrift vil mest sannsnylig tape seg mer enn dieselversjonen med trekk på alle fire. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Noen faller mindre

Det er likevel noen biler som, ifølge LeasePlans biløkonomer, vil skille seg positivt ut.

Toyotas Urban Cruiser 1,4 D4-D 4WD og RAV4 2,2 D4-D, Skoda Octavia stasjonsvogn med 4X4 og diesel, Volkswagen Tiguan med 140-hesters dieselmotor og Volkswagen Golf 1,6 TDI vil alle falle 5 - 10 % mindre i verdi enn resten av de mest populære bilene, mener de.

Hvis vi går fem år tilbake i tid, vil vi se at det var en mye større andel av biler med bensinmotor.

Dieselbølgen har som kjent tatt helt av her til lands - mye takket være CO2-beregningen av avgifter.

Dieselbiler holder seg bedre

Dermed har bensinbilene falt en god del mer i pris enn konkurrentene med dieselmotor.

De bilene som har holdt seg best i pris er Skoda Octavia med diesel og 4x4, Toyota Rav4 med 2-liters diesel og VW Golf med 1,6-liters bensinmotor.

Sistnevnte klarer seg bra til tross for bensinmotor. Det skyldes nok en kombinasjon av at den svakeste dieselmotoren som kunne leveres i Golf var umoderne, og at det generelt sett er en populær bil.

Bensin er også fortsatt mer akseptert på småbiler enn på de større modellene.

Her er verdifallet for de 20 mest solgte i Norge (mest solgte bil øverst):

Bilmodell

POPULÆR BIL: Octavia med firehjulsdrfit er en populær bil, og ekspertene i LeasePlan tror det vil holde seg slik i årene som kommer.
POPULÆR BIL: Octavia med firehjulsdrfit er en populær bil, og ekspertene i LeasePlan tror det vil holde seg slik i årene som kommer. Foto: Haakon Førde

Variant

Drivstoff

Nybilpris 2009

Forventet verdifall 5 år

Bruktbilpris

Verdifall i kroner

1. VW Golf

1,6 90 hk. 5-dørs

Diesel

244.000

44-49%

136.640-124.440

107.360-119.560

2. Toyota Avensis

2,0 126 hk. stv.

Diesel

348.000

49-54%

177.480-160.080

170.520-187.920

3. Ford Mondeo

2,0 116 hk. stv.

Diesel

349.000

49-54%

177.990-160.540

171010-188.460

4. VW Passat

2,0 110 hk. stv.

Diesel

349.000

49-54%

177.990-160.540

171010-188.460

5. Volvo V70

2,0 136 hk.

Diesel

439.000

49-54%

223.890-201.940

215.110-237.060

6. Nissan Qashqai+2

1,5

Diesel

302.000

49-54%

154.020-138.920

147.980-163.080

7. Skoda Octavia

1,9 105 hk. stv. 4x4

Diesel

323.000

44-49%

164.73-180.880

142.120-158.270

8. VW Tiguan

2,0 140 hk.

Diesel

420.000

44-49%

235.200-214.200

184.800-205.800

9. Ford Focus

1,6 90hk. 5-dørs

Diesel

242.000

49-54%

123.420-111.320

118.580-130.680

10. Audi A4

2,0 120 hk. stv.

Diesel

371.000

49-54%

189.210-170.660

181.790-200.340

11. Toyota Auris

1,4 90 hk. 5-dørs

Diesel

248.000

49-54%

126.480-114.080

121.520-133.920

12. Opel Insignia

2,0 131 hk. stv.

Diesel

365.000

49-54%

186.150-167.900

178.850-197.100

13. BMW 3-serie

318d stv.

Diesel

383.000

49-54%

195.330-176.180

187.670-206.820

14. Volvo V50

1,6d 109 hk.

Diesel

306.000

49-54%

156.060-140.760

149.940-165.240

15. Volvo XC60

2,4 163 hk. 4x4

Diesel

540.000

49-54%

275.400-248.400

264.600-291.600

16. Toyota Yaris

1,3 5-dørs

Diesel

215.000

49-54%

109.650-98.900

105.350-116.100

17. Toyota Prius

1,8 Hybrid

Bensin

301.000

49-54%

153.510-138.460

147.490-162.540

18. Toyota Urban Cruiser

1,4 90 hk. 4x4

Diesel

289.000

44-49%

147.390161.840

127.160-141.610

19. Toyota RAV4

2,2 105 hk. 4x4

Diesel

394.000

44-49%

200.940-220-640

173.360-193.060

20. Peugeot 308

1,6 109 hk. SW stv.

Diesel

310.000

49-54%

158.100-142.600

151.900-167.400

Denne saken ble første gang publisert 23/03 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også