Prøvekjørt: Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet 2010
Deilig helårscab
Plass til fire, og helårskomfort for alle - selv med taket av. Vi har prøvekjørt!
Tekniske data Mercedes-Benz E 200 CGI Cabriolet
MOTOR, CM3: R4, 1796
EFFEKT, HK VED O/MIN: 184/5250
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1800-4600
EGENVEKT, KG: 1685
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 469,8/178,6/140,2
BAGASJEROM, LITER: 390/300
STANDARD DEKKDIMENSJON: 235/45-17
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,79 (Aut.)
CO2-UTSLIPP, G/KM: 185 (Aut.)
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,6 (Aut.)
TOPPFART, KM/T: 231 (Aut.)
PRIS FRA, KR: 596 500
En cab anses ofte som en sommerbil. Men å ha en dedikert sommerbil, er litt for råflott for de aller fleste av oss. Særlig med tanke på hvor fryktelig dyrt bil er her i landet.
Når bilen i tillegg har stjerne på panseret, er det veldig greit at den fungerer flott til helårsbruk. For hele familien. For det gjør den nye E-klasse cabriolet.
I profil er den svært lik coupéen - som du kan lese tester av her - og det nedfellbare stofftaket ødelegger ikke så mye av formene bak som ståltak gjerne gjør.
Stofftaket, som tas av eller på med et knappetrykk og etter snaue 20 sekunders venting, i opptil 40 km/t, er svært tykt. Nærmere bestemt 23,5 millimeter tykt. Det er støy- og temperaturisolert, så bilen skal være komfortabel og stillegående med taket på - og i tillegg minst like lun som en bil med fast tak om vinteren.
7 motorer å velge mellom
Foran er det godt med plass, og frontruta er betryggende langt unna pannebrasken - i motsetning til så mange andre biler med nedfellbart ståltak, der konstruksjonen gjør at de har måttet trekke frontruta svært langt bakover. Baksetet er også ganske så rommelig, selv for voksne. Takhøyden er fin, og det er lett å trives i bilen.
Bagasjerommet er også av brukbar størrelse, selv om taket naturligvis tar en del plass. Med taket nede har du likevel plass til 300 liter - bare du husker på å pakke lavt - og du får 90 liter ekstra i høyden om du velger å kjøre med taket på.
Den åpne fireseteren kommer med sju motorer, hvorav seks har fått norske priser. E 220 CDI Cab, med 2,1-liters dieselfirer på 170 hk, er forholdsvis rimelig. Og motoren er sterk nok. E 250 CDI Cab, med like stor dieselfirer og to turboer, med 204 hk, er nydelig i bilen. Særlig kombinert med automatgir. Den rimeligste bensinutgaven, E 200 CGI Cab, har en turbomatet 1,8-liter og 184 hk. Dette gir også nok kraft, og med automatgirkasse blir dette en svært behagelig, og samtidig pigg nytelse.
Komfort i fokus
For nytelse, det er det E-klasse Cab handler om. Jo da, den kjører svinger godt, akkurat som de lukkede E-klasse-søsknene. Men når man tar ned taket, handler kjøringen mer om å nyte omgivelsene og selve kjøreturen enn å forsere etappene på raskest mulig måte.
Dette er bilen glimrende til. Understellet har et flott oppsett, og selv om det formidler en god del av det som skjer mellom dekk og underlag, og styringen har helt ålreit følelse, er det komforten som står i fokus. Sedvanlig cabriolet-risting er redusert til et minimum, og på prøvekjøringen ga bilen inntrykk av å være stiv i konstruksjonen.
Her kan du for øvrig lese om de bilene vi har gitt toppkarakterer for kjøreegenskaper.
Flott helårscabriolet
E-klasse skal være en cab man kan nyte hele året. Bilen leveres med det Mercedes-Benz kaller Aircap og Airscarf - begge er elementer man absolutt bør ta med om man skal bestille seg en slik.
Aircap består av to deler; en slags spoiler oppå frontruteramma, som med et knappetrykk heises seks centimeter opp. Under denne er det et finmasket nett. Den andre delen er en mer konvensjonell vindstopper, som heises opp bak nakkestøttene i baksetet med det samme knappetrykket.
Sammen bidrar disse til å redusere turbulensen i bilen i svært stor grad - det gjelder også i baksetet. Resultatet er mye mindre blåst rundt kroppen, at klimaanlegget kan operere mer effektivt, og at støynivået reduseres.
Airscarf er produsentens varmluftsdyser i nakkestøttene, som gir et slags "skjerf" av varm luft rundt hals og nakke. Dette fungerer også veldig godt - noe vi fikk merke under prøvekjøringen. Da var temperaturen nemlig nede i fire grader, samtidig som det regnet en smule.
Høy sikkerhet
Mercedes-Benz har lagt stor vekt på at den åpne bilen skal være sikker. For alle fire i den. En haug med kollisjonsputer er på plass - inkludert sidekollisjonsputer som er plassert i dørtrekket, i motsetning til de aller fleste andre bilers takmonterte puter. Alt av sikkerhetssystemer man kan få i de lukkede variantene er på plass, og utstyrslista og ekstrautstyrslista er like omfattende som hos de øvrige modellene.
Med andre ord er det enorme muligheter for å personifisere en bil akkurat slik du ønsker den - både i sporty, i komfortabel eller i eksklusiv retning. Eller i alle retninger samtidig.
Den nye E-klasse Cabriolet kommer på markedet i slutten av mars, og den norske importøren regner med å selge 60 biler i år - halvparten 220 CDI Cab, resten 200 CGI Cab. Startprisen for bilen er 574 000 kr. Sistnevntes mer effektive motor gjør forresten at E-klasse Cab er 60 000 kr rimeligere enn den nå utgåtte forgjengeren, CLK Cab med 200 Kompressor-motor.
Les også:
Stor garantioversikt nybil i 2010
Klikks biltester med karakter 6
Test av 93 firehjulsdrevne biler
Priser Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet
Modell |
Motor |
Effekt/dreiemoment |
Pris |
E 220 CDI Cab |
R4, 2143 ccm, diesel |
170 hk, 400 Nm |
574 000 kr |
E 250 CDI Cab |
R4, 2143 ccm, diesel |
204 hk, 500 Nm |
690 500 kr |
E 350 CDI Cab |
V6, 2987 ccm, diesel |
231 hk, 540 Nm |
813 500 kr |
E 200 CGI Cab |
R4, 1796 ccm, bensin |
184 hk, 270 Nm |
596 500 kr |
E 350 CGI Cab |
V6, 3498 ccm, bensin |
292 hk, 365 Nm |
998 000 kr |
E 500 Cab |
V8, 5461 ccm, bensin |
388 hk, 530 Nm |
1 427 500 kr |
Her er alle biler Klikk har testet
Denne saken ble første gang publisert 15/03 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.