"Little Bastard" Porsche Boxster Spyder
I James Deans hjulspor
Vi fullførte James Deans siste tur, i en ny ”Little Bastard” Porsche Boxster Spyder.
Porsche Boxster Spyder
Motor, ccm: Boxer-6, 3436
Effekt, hk ved o/min: 320 hk v. 7500
Dreiem. Nm ved o/min: 370 v. 4750
Egenvekt: 1275 kg
LxBxH i cm: 434/180/123
Bagasjerom: 280 liter (hvorav 140 foran)
Dekkdimensjon: 235/35 ZR 19 (foran), 265/35 ZR 19 (bak)
Forbruk EU-mix: 0,97 l/mil
CO²-mix: 0-100 km/t: 5,1 sek
Toppfart: 267 km/t
Pris fra: den norske importøren tar den ikke inn
Fredag 30. september 1955 så ut til å bli starten på en flott California-helg for James Dean. Endelig kunne han ta seg fri fra filmsettet som produserte Giganten, endelig kunne han få litt luft i håret og kjøre racing med sin nye Porsche 550 Spyder. Noe han gledet seg ekstra mye til, siden han hadde en klausul i filmkontrakten som sa "no racing" så lenge filmopptakene pågikk.
Dean var petrolhead
Dean var en seriøs "petrolhead", som tidligere hadde eid en 356 Speedster og en MG TD. Han var bitt av racingbasillen, og hadde hatt noen gode resultater i sin 356. Suksessen til hans debutfilm, Øst for Eden, hadde imidlertid gjort ham i stand til å oppgradere til Porsches ekstreme "lommeracer".
Ikke mange av kjendisvennene til Dean hadde anskaffet seg Spyder, med sin vidåpne cockpit som tydelig eksponerte eieren. Flere av dem var sågar redd for denne modellen. Det fikk Dean til å lakkere betegnelsen "Little Bastard" på hekken.
Ikke før hadde filmregissøren takket for innsatsen, så forlot Dean filmstudio og plukket opp sin 550 Spyder. Planen var å ha den på en tilhenger opp til flyplassen i Salinas 270 kilometer lenger nord, der det skulle være racing i helgen. Men Dean ombestemte seg, fordi han ville kjenne på bilens kjøreegenskaper underveis.
Så - med skjorteermene brettet opp, solbriller på og sigaretten skjødesløst hengende i munnviken, la James Dean av gårde. Sammen med ham satt vennen og mekanikeren Rolf Üterlich, og bak kjørte to andre venner i Deans Ford Country Squire med den tomme tilhengeren.
En fartsbot senere tok gjengen en kaffepause på en bensinstasjon ved Lost Hills, før Dean igjen svingte ut på Route 466 og fortsatte ferden nordover.
Spyder = Dean
Torsdag 3. desember 2009 virker å skulle bli en tilsvarende vakker dag. Himmelen er skyfri og gassflammeblå, og til tross for kjølig morgenluft ser denne vinterdagen i California ut til å bli en riktig bra kabrioletdag.
Og det beste er - vi har nøkkelen til en sølvfarget Boxster Spyder i lomma. Samt en hel dag til å bli kjent med Porsches mest spennende modell på mange år.
Var det ikke for forbindelsen til den legendariske skuespilleren, ville neppe Porsche tatt seg bryderiet med å produsere en kraftig motorisert åpen lettvektsmodell og døpe den Spyder. Navnet kan riktignok forbindes med motorsport, men jeg vedder på at "James Dean" er det første de aller fleste tenker når de hører navnet Spyder.
Vanligvis er det en bilprodusents mareritt at en megastjerne omkommer i en av deres modeller, men det er bare å innse det - i samme sekund som en Ford Custom Tudor coupe, kjørt av studenten Dondald Turnupseed, kolliderte med Deans 550 Spyder, var det ikke bare den 24 år gamle skuespilleren som ble udødeliggjort.
Les alle våre Porsche-tester her
Lett tungvekter
Uansett hva motivasjonen måtte være, er jeg glad for at Porsche bygget Boxster Spyder. Selvsagt har kynikerne allerede gjort narr av den, og spurt hvorfor noen skulle kjøpe en modell med så mange kompromisser.
James Dean
James Dean (8.2.31- 30.9.55) var en amerikansk skuespiller. Han rakk bare å spille inn tre større filmer (East of Eden, Rebel Without a Cause og Giant). Dean elsket raske biler, og drev med aktiv bilsport. Først kjørte han race i en MG TD, og senere i en Porsche 356 Speedster. Senere skiftet han denne med en av bare nitti bygde 550 Spyder. Han hadde knapt fått den, da han ifølge historien introduserte seg selv for skuespilleren Alec Guinness utenfor en restaurant. Dean viste sin Spyder til Guinness, som utbrøt: " Kjører du denne bilen kommer du til å bli funnet død i den i løpet av en uke.". Syv dager senere omkom James Dean etter en møteulykke med en Ford Custom Tudor i Cholame. Dean levde da ambulansen kom, men døde på sykehuset av skadene. Hans siste ord skal ha vært: "Den karen må stoppe... han ser oss nok.".
Men se på fakta. Boxster Spyder er den letteste modellen Porsche har. Med sine 1250 kilo er den 80 kilo lettere enn opphavet Boxster S, takket være sportsseter (12 kilo) og bruk av aluminium i dører og panser (18 kilo). Det hjelper også at stofftaket opereres manuelt i stedet for elektrisk, med stag og avstivninger i karbonfiber. Vekttapet alene burde være nok til å gi Spyder "RS-status"!
Les også:
Bilnyheter det lukter svidd av
Bidrar til det siste gjør også motoren; en 3,4-liters boksersekser som yter 316 hk. Den har 10 hk og 11 Nm mer, og er langt mer turtallsglad, enn motoren i Boxster S.
Videre er Boxster Spyder senket med 20 millimeter, har stivere fjærer og ørlite større sporvidde foran og bak. Sammenlignet med Boxster S er Boxster Spyders tyngdepunkt 25 millimeter lavere, takket være vektreduksjonsprogrammet og senkingen.
Vi setter kurs mot Cholame, der det fatale møtet mellom Dean og den unge studenten fant sted. Vårt mål er å fortsette derfra til det som var Deans mål - Salinas Airport.
Snart er vi på en spennende fjellvei, et steinkast unna Laguna Seca. Den består stort sett av en endeløs rekke slake og krappe kurver. Som så mange andre amerikanske veier, skifter underlaget stadig fra å være glatt og mykt til å være ruglete og opprevet.
Spyder tar humpene med tilbakelent selvsikkerhet. Jo da, den er stiv, men det smeller og slår ikke. Så du kan uten forstyrrelser nyte den direkte styringen, det overveldende gode veigrepet og de effektive bremsene.
Vi utfordrer chassiset med ytterligere G-krefter, og blir imponert av hvordan Spyder er limt fast til underlaget. Vi innser snart at denne modellen byr på en aktiv fartsopplevelse ingen annen midtmotorisert Porsche matcher på denne siden av Carrera GT.
Alt for snart befinner vi oss på Highway 101. Men det gir oss i det minste en mulighet til å lete etter de ekstra 10 gampene Spyder har i forhold til Boxster S. Som ventet oppleves motoren i utgangspunktet ikke særlig annerledes. Men under akselerering virker den likevel kjappere og mer aggressiv, til tross for at vår bil har en tradisjonell sekstrinns manuell girkasse, og ikke det raskere dobbeltkløtsjsystemet PDK.
Les også: De kuleste bilene vi har kjørt
Melankoli
Jeg trodde ærlig talt ikke at jeg skulle føle noe spesielt da vi endelig kom fram til Cholame. James Dean ble tross alt drept seksten år før jeg ble født. Men melankolien griper oss etter at vi har stoppet, og blant annet besøkt minnesmerket og åstedet for selve ulykken.
Å si at Cholame er en "one horse town", er en høflig underdrivelse. Det slår oss hvor mye uflaks Dean måtte ha hatt. Ikke bare møtte han en bil på dette gudsforlatte stedet; han fikk den i fronten, også.
Vi drar. Og gjør vårt beste for å få det som Dean fikk underveis til Cholame - en fartsbot. Men Highway Patrol er ikke å se. Sola har gått ned da vi endelig ankommer flyplassen i Salinas. Den utmerker seg ikke på noe vis, men har likevel blitt viktigere og viktigere for oss de siste timene.
Det samme kan vi si om Boxster Spyder. Modellen kunne fort ha endt opp som et bomskudd, slik kynikerne vil ha det til. I stedet mener jeg den er briljant! Dens distinkte design, pluss mange andre faktorer, etterlater seg et inntrykk av at denne modellen vil få et langt liv.
Boxster Spyder skaper et må ha-begjær vanlige Boxstere - uansett hvor gode de er - ikke klarer å matche. I hvert fall ikke for meg. Aller viktigst er likevel det faktum at i natt nådde endelig en sølvfarget Porsche Spyder fram til flyplassen i Salinas.
James Deans reise er endelig fullført!
Les også disse sakene:
Oversikt over alle våre biltester
Denne saken ble første gang publisert 17/04 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.