Prøvekjørt: Opel Corsa 1.4 (bensin), 2010 facelift
Corsa med ny selvtillit
Opels minste er merkets bestselger, og kommer nå i jubileums- og forbedret utgave.
Denne oppgraderte Corsaen har mye å bevise. Den selges i over 400.000 eksemplarer hvert år verden over, og står for 30 prosent av alle solgte Opeler.
Corsas storesøsken, Insignia og Astra , er seriøse rollemodeller som innehar fjorårets og årets første- og andreplass i "Car of the Year Europe".
Motstanderne
Corsa konkurrerer mot biler som VW Polo ,Ford Fiesta og Toyota Yaris. Disse tre er Norges 5., 6. og 14. mest solgte biler per januar 2010, og de er hver for seg kompetente på en rekke områder.
Facelift-versjonen av Opel Corsa, som hadde premiere i Frankfurt denne uken, er forbedret på to hovedområder: motorer og understell.
Behagelig og brisk, men beskjeden
Motorene for det norske markedet blir tre bensinalternativer og én dieselvariant. Alle disse (og de ytterligere sju som lages) er forbedret med hensyn til kraft og utslipp.
Chassis og servostyring er oppgradert til å fremstå som både mer førerfokusert og mer komfortabelt. Dette høres ut som et kompromiss, men det dreier seg om justeringer i fjæring, stabilisatorstag og akselvinkling for komforten, og raskere og mer selvsentrerende (servo)styring for kjørefølelsens del.
Styrefølelsen er litt vag rundt senter og kvikner aldri ordentlig til. Komforten er det derimot vanskelig å utsette noe på. Spesielt på motorvei kjennes bilen trygg og bekvem, og man får følelsen av å ratte en større modell enn en som måler under fire meter i lengden.
Norgesaktuell 1,3 diesel
For en bil som i stor grad er beregnet til bykjøring er komforten fin, og til samme formål er også feedbacken fra rattet tilstrekkelig.
Aktiv kjøring passer bedre i den kvassere OPC-versjonen som vi ikke fikk testet. Denne toppmodellen har en turboladet 1,6-liter med 192 hk og opp til 266 Nm.
De andre drivlinjene er langt mer beskjedne for å komme inn under mer akseptable CO2-grenser og forbruksverdier. Minste 1,2 l. bensin har 85 hestekrefter og slipper ut 124 CO2 gram per kilometer. Denne kommer til norge i to versjoner der ytelsene er identiske, men girutvekslingene forskjellige. Vi kjørte 1,4-literen med 100 hk, og den fungerer fint til det aller meste. Vi savnet riktignok et sjettegir til motorveiskjøring.
Mer norgesaktuell er 1,3 diesel med 75 til 95 gamp, og mellom 170 og 200 Nm.
95-hesteren, som kalles EcoFlex, slipper ut beskjedne 98 g. CO2/km og drikker bare 3,7 desiliter per mil. Dette er svært gode tall. Øvrige motorer har også blitt sterkere og mer miljøvennlige og tilfredsstiller Euro 5-kravene.
111 Limited Edition
I så mange år - 111 - har Opel produsert biler, og denne faceliftede Corsaen skal blant annet minne oss om dét.
På utsyrslisten til denne påkostede versjonen står senket sportsunderstell, takspoiler, effektpotte og karosserifargede fangere, lister og speil.
17-toms titan-felger og sotede ruter er andre eksteriørtillegg. Inni får du aircondition, MP3-tilkobling, kjørecomputer, cruise control, midtkonsoll i sort pianolakk, skinnratt og fargede sømmer på setene.
Plass
Bagasjerommet svelger 285 liter, fem liter mer enn VW Polo. Kupéplassen er god, og man skal være godt over 1,90 for ikke å få plass i baksetet.
Rattet stilles etter lengde og høyde, og førerposisjonen er upåklagelig rent bortsett fra at vi savner vinkeljustering av sitteputen på de noe høye forsetene.
Corsa kommer i tre- og femdørsvariant, og selv om bilenes profiler er helt forskjellige er lengde og akselavstand identisk.
Ute å sykle?
Opel lanserte et MPV-konsept for noen år siden som hadde en uttrekkbar skuff fra bakre støtfanger.
Denne fungerte som sykkelstativ, og alle med litt kreativitet og sans for funksjonalitet så at dette var genialt.
Nå er den patentert og fås som ekstrautstyr til både tre- og femdørs-Corsaen. Illustrasjonene og bildeteksten forteller resten.
Ingeniørene tok seg også bryet å gi Corsaen adaptive frontlys, som bla. regulerer fjernlys på egenhånd. Rattet kan varmes opp for de kaldeste vintermorgenene, og hvis det er glatt og bratt hjelper bakkestartassistenten deg. Glasstak og aktive nakkestøtter er også nytt. Ikke dårlig for en "budsjettbil" i kompaktklassen.
Og prisen?
1,2 bensin med femtrinns manuell kasse, grunnversjon: 184.850,-
1,4 bensin med firetrinns automatkasse, grunnversjon: 222.850,-
1,3 CDTI med femtrinns manuell kasse, grunnversjon: 196.200,-
Les også:
Stor garantioversikt nybil i 2010
Klikks biltester med karakter 6
De 10 sikreste familiebilene i 2009
Dette er de beste trekkbilene i 2009
Norges beste biler i familieklassen
Test av 93 firehjulsdrevne biler
Denne saken ble første gang publisert 23/02 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.