Kjøreglede og stil
De beste sportslige bilene
Mer sportsbil for pengene enn Mazda MX-5 får du ikke.
I grunnen er det rart: Hvorfor er det ikke flere som lager en liten og lett sportsbil med en motor liten nok til at den ikke koster skjorta og husfreden? I dag er Mazda MX-5 i praksis alene, etter at de få konkurrentene som fantes, har falt fra.
Se kriteriene for kåringen her.
For det er nettopp dette som er vinneroppskriften for MX-5: Er bilen liten nok, trenger du ikke en stor og dyr motor med en eller annen form for pustehjelp under panseret. Det holder lenge med en god, gammeldags sugemotor.
Men rett skal være rett - toliteren med 160 hk øker moroa betraktelig i forhold til 1,8-literen med 126 hk. Da har du krefter nok i alle fartsområder og i alle gir til at sportsbilfølelsen virkelig siger på. Du blir ikke vettskremt når du gir gass på lavt turtall, men etter hvert som nåla snurrer på telleren, får du et nydelig skyv. I våre akselerasjonsmålinger går bilen fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder. 60 til 100 km/t i tredjegir tar 5,8 sekunder.
Med på å gi motorglede er en av de aller mest lettsjaltede og presise girkassene vi noensinne har prøvd, uansett biltype og prisklasse. Her girer du gjerne mer enn du strengt tatt trenger.
Voksen ramp
Kjøreegenskapene følger i høyeste grad opp. For det første har du styringen: Dit du vrir rattet, dit går den lille roadsteren. Dønn presist.
For det andre har du understellet: Fast nok til at du får masse av liv og tilbakemeldinger, mykt nok til at du ikke blir ristet i filler. Ikke minst føles roadsteren stabil og voksen, også der veiene er sporete og slitt. Vi kjørte bilen tre dager i strekk uten å bli slitne.
For det tredje har du balansen i bilen. Hvis du aldri har skjønt hva durkdrevne sjåfører snakker om når de "styrer bilen med gasspedalen", så er Mazda MX-5 stedet der du også kan lære det. Her er det alltid enkelt og forutsigbart: Slipp opp gassen, og den svinger mer. Gi gass, og kurven retter seg ut. Alt uten at du endrer vinkelen på rattet.
Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell
Det er trangt i cockpiten, men rom nok til at også motorredaksjonene lengstemann på godt over 190 cm sitter godt og uten å skalle i taket. Eneste komfortminus at personer med lang overkropp får full storm mot toppen av hodet når taket er felt ned, og det viktigste praktiske minuset er at det gjerne kunne vært litt mer rom i kupeen for småting en gjerne har med seg på tur. Bagasjerommet på 150 liter er stort nok for to stykker som vet å begrense turbagasjen.
Fin pris
MX-5 kom i år i oppfrisket utgave, en slags mellomting mellom facelift og helt ny versjon. Med skarpere front, grill formet som et fett glis, bredere skjermer og røffere hekk har den søte småtassen fått litt mer muskler.
Heldigvis er prisnivået beholdt: Billigste versjon koster 299 000 kroner, da med 1,8-literen, stofftak og -seter. Skinnseter koster 9200 kroner ekstra, mens hardtop legger 15 000 kroner ekstra på prisen. Vi ville jobbet en hel del overtid for å skrape sammen nok til hardtoppen, fordi den er mer elegant og gjør bilen mer helårsdugelig.
Med tolitersmotoren øker prisen dessverre ganske mye; 395 400 kroner koster den med stofftak. Til gjengjeld får du en hel del godsaker med på kjøpet, som xenonlys, Recaro-seter i skinn, lydanlegg fra Bose, 17-tommers alufelger, automatisk klimaanlegg og differensialbrems. Du kan også få den med automatgir, men vi måtte ha mistet høyre hånd for å velge bort den manuelle girkassen.
TEST: Mazda 3 MPS, 2009 - rask som et uvær
Andre sportslige favoritter
Audi A5
I klassen for sportslige biler har vi ikke satt noen grense oppad for hva bilene kan koste. Når vi ser på totalopplevelsen for bilene i klassen, kan vi likevel ikke la være å kaste lange blikk i retning prislista. De siste ørsmå prosentene forbedring koster nemlig mye mer enn det smaker. Derfor finner du ikke superbiler til flere millioner kroner her. Og mange vil nok si at det koster nok som det gjør.
Audi A5 er en coupé med masse storbilfølelse, flott komfort og deilig stabilitet. Likevel er den lettkjørt, trivelig og sporty når svingene kommer tett. Du får gode tilbakemeldinger, uten at bilen er masete og slitsom. Vi snakker altså ikke om en rendyrket sportsbilfølelse, men herlige gran turismo-egenskaper.
Godt med krefter får du allerede fra knappe 440 000 kroner i en 2,0 TDI med 170 hk. Trenger du litt mer plass, får du kombikupeen A5 Sportback for rundt
10 000 kroner mer. Begge versjoner fås med et vell av motor- og girkombinasjoner. Lesser du på alt hva Audi har å by på av motor, firehjulsdrift, automatgir og ekstrautstyr, kan du mer enn doble prisen i forhold til startprisen på motoralternativet vi har plukket ut.
Se også: Alle våre Audi-tester her
Ford Focus RS
Der det originale GTI-konseptet - stor motor og forhjulsdrift - er tatt så langt. Under panseret brummer en trimmet versjon av Volvos 2,5-liters rekkefemmer med turbo. 305 hk og 440 Nm, paret med noe av det råeste lydbildet vi har hørt, gir både en opplevd og reell fartsfølelse av høyeste klasse. 0-100 km/t går unna på 5,9 sekunder.
Se video fra prøvekjøringen av Focus RS her.
En heftig differensial og et patentert hjuloppheng skal sikre best mulig grep når kreftene river i forhjulene. Bilen er dønn stiv, så her må du være sportslig innstilt også når du skal i butikken for å kjøpe melk. Moroa starter fra 713 000 kroner.
Utvalget du kan stemme i her er basert på tre premisser:
* Biler vi mener fortjener en plass på lista.
* Biler som selger godt.
* Pris veier tungt.
Denne saken ble første gang publisert 03/01 2010, og sist oppdatert 02/05 2017.