Kompaktklassen:

De beste i Golf-klassen

I kompaktklassen er det ikke langt mellom høydepunktene. Likevel er det originalen som overbeviser i årets kåring.

Sist oppdatert

Det var egentlig aldri noen stor tvil om hvor seieren skulle havne i Golf-, unnskyld, kompaktklassen. For da den nye VW Golf med sedvanlig stort seremoniell ble lansert i versjon nummer seks i 2008, ble det fort klart at vi hadde å gjøre med en Golf med usedvanlig godt handikap.

Se kriteriene for kåringen her.

Det er ikke alltid det har klaffet like godt for folkeyndlingen fra Wolfsburg. Spesielt Golf 3 og Golf 4 levde i liten grad opp til forventningene skapt av forgjengerne.

De inkluderer blant annet den Golf-typiske og i sine beste stunder uslåelige kombinasjonen av praktiske egenskaper, god komfort, solid kvalitetsfølelse og ikke minst: Stor kjøreglede.

Det er nettopp på disse området dagens Golf-modell leverer på høyt nivå. Du har fin plass i kupé og bagasjerom og sitter utmerket bak rattet selv i den rimeligste modellen.

For mange år siden ble Golf spøkefullt kalt for "småkårsfolkets Mercedes", men nå er det slik at den opplevde kvalitetsfølelsen i interiøret overgår stjernemaskinen fra Stuttgart. I alle fall om du går fra en A-klasse til en Golf.

Dessuten har VW-ingeniørene hatt en usedvanlig heldig hånd med avstemmingen av understellet. Enten du ratter en 90-hesters diesel eller en 210 hesters GTI, er balansen mellom en behagelig fjæringskomfort og glimrende veifølelse alltid til stede.

Graden av veigrep avgjøres selvfølgelig av stramhet i understell og dekkdimensjon, men selv en GTI blir aldri direkte ubehagelig eller støyende. Det vitner om at grunnmuren i bilkonseptet er et stykke vel utført bilkonstruksjon.

Det er også en annen side ved Golf som imponerer: De siste par årene har VW fått på plass en meget moderne linje av bensinmotorer med turbo og kompressor.

I år er også de umoderne og støyende pumpedysedieselene er saga blott, og erstattet med kultiverte og til dels spreke common rail dieseler på 1,6- og 2,0-liter.

Når du på toppen av den motormessige gledesturen også kan utstyre Golfen med den aldeles nydelige DSG-girkassen, er vi nær drivlinjens nirvana.

Skal noen av konkurrentene utfordre Golf i 2010, bør de tenke raskt og godt.

And­re kompakte fa­vo­rit­ter

img

BMW 1-serie

Hvis det er noen som fortjener verdensmestertittel i "modellpflege", så må det være BMW. Modellpflege, sier du? Jo, altså bilbyggerkunsten å pleie en modell gjennom dens levetid, slik at den alltid føles ny, frisk, spenstig, med interessante nye versjoner, veltilpassede motorer, samt tekniske og visuelle oppgraderinger.

Og her er altså BMW 1-serie tatt rett ut av læreboka. Når du eksempelvis setter deg bak rattet på årets nye 116d-modell, og vurderer bilens egenskaper opp mot typiske konkurrenter, er det smått utrolig å tenke på at 1-serie faktisk kom på markedet så langt tilbake som 2004.

Det er i alle fall ikke noe i kjøreopplevelsen som vitner om det. For om noen biler i denne pris- og størrelsesklassen kan utfordre VW Golf på veiegenskaper og kjøreglede, så er det i første rekke 1-serie.

Les også:

Alt godt som kan sies om bakhjulsdrevne biler generelt, og sportslige BMW-egenskaper spesielt, kan pakkes inn i 1-seriens kompakte karosseri. Så kompakt, faktisk, at det blir noe av bilens bane i denne sammenheng. Det er ikke 1-serie du tar med fire venner og drar på tur i. Men to personer? Ja takk.

For som fører har du det førsteklasses, særlig med sportsseter. Da krymper selv den mest motorsvake 1-serie rundt deg, og gir sportslig kjørevibrasjoner enten det går i 30 eller 100 km/t.

1-serie finnes også med et vell av fine motorer, men det viktigste i avgiftsgale Norge er at du får modeller til under 300 000 kroner som faktisk leverer den rette følelsen. Det gjelder spesielt 116d, 116i og 118d.

Som en ekstra bonus ser det ut til at 1-serie er meget populær og til dels dyr som bruktbil. Da får det heller koste litt ekstra.

Les mer:

Slik velger du snøfreser

De bese snøskuffene

Slik velger du akebrett til barnet

img

Peugeot 3008

Nesten som lyn fra klar himmel dukket raring-bilen Peugeot 3008 opp sommeren 2009 og sjarmerte hele motorredaksjonen i senk.

Egentlig en utrolig prestasjon, for er det noe vi er skeptiske til her på huset, er det halvhøye, formloff-aktige kvasistasjonsvogner. Ofte med svakere komfort, mer sjøsyke veiegenskaper og ubetydelig gevinster i innvendig plass i forhold til sine kompaktbil-opphav.

Slik er det ikke med Peugeot 3008. Første store aha-opplevelse er sittestillingen. Der du normalt sett sitter med et skråstilt varebilratt og føtter som dingler i løse lufta, varter 3008 opp med et sete og en kjørestilling som ville ha vært en sportslig kompaktbil verdig.

Vi har kjørt 9000 km i Peugeot 3008: Les vår langtest her.

Dernest tar man den ut på svingete veier og forventer at høyt tyngdepunkt og en anemisk dieselsnurre på 1,6-liter og 109 hk skal sette en stopper for moroa.

Niks. Den går som på skinner, motoren henger på takket være seks velavstemte girtrinn og det er nok finesse i veifølelsen til å kjøre hele baksetet bilsyke i løpet av noen minutter.

Det selvsamme baksetet kan nemlig fylles opp av tre personer i langt fremskreden bengelalder uten at det blir ubehagelig trangt, samtidig som lastekapasiteten helt akter godt overgår det du er vant til i denne bilklassen.

Riktignok havner 3008 i den øvre delen av 300 000-kronersgrensen vi har satt i denne klassen, men det kan den faktisk forsvare. Ikke minst fordi fjærings- og støykomfort er av godt fransk merke.

Utvalget du kan stemme i her er basert på tre premisser:

  • Biler vi mener fortjener en plass på lista.
  • Biler som selger godt.
  • Pris veier tungt.

Denne saken ble første gang publisert 29/12 2009, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også