Trafikksikkerhet
Farlige trafikklys i fotgjengeroverganger?
Lysregulerte fotgjengeroverganger kan redde liv. Men mange steder blender de bilistene.
November og desember er selveste påkjørselsmånedene. God veibelysning og lysregulerte overganger senker risikoen betraktelig. Hvis de da ikke blender bilistene.
- Ofte lyser de grønne trafikklysene for sterkt i mørket, sier Per Ole Wanvik ved Statens vegvesen region sør til Klikk.no. Wanvik har gjennomført doktorgradsarbeid på veibelysning og trafikksikkerhet. Se PDF-presentasjon om veibelysning .
- Årsaken er nok at de skal være synlig i kraftig sollys, men burde vært dempet i mørket.
Rigid Norsk Standard
Sjefingeniør Pål Hauge i Vegdirektoratet kjenner imidlertid ikke til at det er planer om det.
- Lysstyrken i signalanlegg er regulert av Vegdirektoratets håndbok 62, del 3 , som igjen støtter seg til Norsk Standard (NS) NS-EN 12368 .
I følge standarden skal slik lys ha en styrke av minimum 200 og maksimum 800 cd. Enheten cd er forkortelse for candela, og 1 candela til svarre ett sterinlys (se Wikipedia) . Et grønt trafikklys kan med andre ord lyse like sterkt som 800 stearinlys.
I standarden er det imidlertid ingenting som regulerer forskjellen mellom rødt og grønt lys, ei heller mellom høylys dag og nattsvart mørke.
LED-dioder med høy lysstyrke
I nyerer trafikklys benyttes LED, altså ikke vanlige pærer, men en rekke små dioder. Disse har fordelere som både lavt energiforbruk og høy lysstyrke. Men er det ikke mulig å dempe dem i mørket?
Lys hjelper
Fotgjengere har ifølge offisiell ulykkesstatistikk ca 4 ganger så høy risiko for å bli drept eller skadet pr kilometer i trafikken som bilister.
Ca. 70 prosent av påkjørslene kommer ved kryssing av veg. Hittil i år (januar - oktober 2009) er 18 fotgjenger drept og 509 skadet i Norge
Ifølge doktorgradskandidat Per Ole Wanvik ved Statens vegvesen er nyoppsetting eller utbedring av vegbelysning er blant de mest kostnadseffektive trafikksikkerhetstiltak vi har til rådighet.
- Undersøkelser har vist at vegbelysning i gjennomsnitt reduserer antall personskadeulykker i mørke med 30-50 prosent, og antall dødsulykker i mørke med 65 prosent. Ved gangfelt og vegkryss kan det til tider være behov for ekstra høyt lysnivå, fastslår Wanvik overfor Trygg Trafikk.
- Nei, ikke sånn som de leveres i dag, sier Hans Petter Ødegård, som er daglig leder i Swarco Norge as , som er en stor leverandør av blant annet signalanlegg.
Han opplyser at det riktignok er mulig å levere dem nedempet, men da med en fast lavere lysstyrke. Lystyrken er i dag ca. 400 candela.
- Uansett må vi jo levere lysene i henhold til kravspesifikasjonene fra Statens Vegvesen, slik at skal det være med dempefunksjon, så må det bli etter oppdrag fra dem.
Les også:
Kraftige hodelykter lyser opp høstmørket
Ring 175 for å melde sjenerende lys
- I øyeblikket jobber vi i et nordisk prosjekt om krav til demping av sjenerende lys fra gulblinkene som brukes ved varsling av veiarbeid, forteller Pål Hauge i Vegdirektoratet.
- Det kan jo hende dette arbeidet viderføres til lysstyrken fra for eksempel vanlige trafikklys.
- De som opplever kraftig sjenerende lys bør de ringe 175 for å melde fra, råder Pål Hauge i Vegdirektoratet.
- Det kan jo også være feil ved anlegget.
Byoversikt antall lyskryss
I følge Vegen og vi finnes det om lag 770 signalanlegg i Norge, og av dem er rundt 220 lyssignal i gangfelt. Lyskryssene i Norges byer er slik:
- Oslo: 134
- Bergen: 133
- Trondheim: 125
- Tromsø: 12
- Drammen: 41
- Skien/Porsgrunn: 43
- Stavanger: 37
- Sarpsborg/Fredrikstad: 13
- Vestfoldbyene: 44
Les også:
Kunsten å skifte vindusviskere
Dødsulykker: Ett kors - en tragedie
Forbud mot mørkekjøring med RIB?
Denne saken ble første gang publisert 01/12 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.