Prøvekjørt: Unimog U5000
Beist på avveie
Sleng en traktor og en lastebil i en miksmaster – resultatet er Unimog.
Både bjørn og ulv er sett i området den siste tiden - skogens konge, elgen, er et daglig innslag. Men i dag har kongen abdisert, selv rovdyrene har skygget banen. Vi er nemlig på offroadkjøring med Unimog, Mercedes' arbeidsjern nummer én.
Vi ser den ikke, men vi både hører og føler den. "Mogen"er fortsatt hundre meter unna. Hadde man ikke visst bedre, skulle man tro man var vitne til et aldri så lite jordskjelv.
Den store doningen baner seg vei gjennom skogen. Trær og busker knekker som strå foran det massive monsteret som plutselig ruller ut på plassen der vi står. Jeg måper.
Her snakker vi kjøretøy i størrelse XXXL. Ikke bare er den stor, men den ser utrolig brutal ut i sin grå og svarte drakt. Jeg kan knapt vente med å hive meg inn bak rattet.
1200 tonn
- Syv og et halvt tonn veier Mogen vi kjører nå. Med betongklumpen på planet lander vi på over ni tonn, forteller Espen Berger, selger og mekaniker på Unimog. Nesten to tonn på planet, spør jeg. Lite klar over bautasteinen der bak.
- Vekta er én ting, men trekkraften er det som imponerer mest. Mogen kan trekke 1200 tonn på flatmark, og på laveste gir kjører den 70 meter i timen, eller drøye én meter i minuttet, fortsetter han.
Poteten
Skogsarbeidere, bønder og vaktmestere er blant kundene, men Unimog blir også brukt som trekkvogn på jernbanen, som utrykningskjøretøy i brannvesenet eller som måkebil på snødekte fjelloverganger. En skikkelig potet i nyttekjøretøysammenheng med andre ord. Et multitalent.
Espen lever og ånder for Unimog. Tross sin alder høyt på 30-tallet har han skrudd og solgt Unimog i tjue år allerede. Mange timer i skogen har gjort ham til ekspert på disse kjøretøyene, og gamle historier kommer på samlebånd. Det finnes knapt et sted Espen ikke har kjørt Mog.
50 år gammel
Unimog er for en klassiker å regne. Selve konstruksjonen er den samme som den var i første utgave fra 1946. Det er noe med ordtaket "never change a winning team". Evnen til å ta seg fram er helt fenomenal. Vi tør ikke tenke på hvilke hindringer den ville forsert med grovere mønster i dekkene.
I røft terreng klarer den bakker med 45 grader helning,og den kan kjøre i to meter dypt vann. Hjulene har en vandringsvei på 30 grader i høyderetningen, så det skal det mye til for at et hjul mister bakkeklaringen.
En titt under Mogen avslører en solid konstruksjon. Prinsippet er det samme som i den første modellen fra 1946. Innvendig går det praktiske foran det kosmetiske, akkurat slik det skal være. Mellom setene finnes blant annet en metallkasse, perfekt for verktøy.
Les også: Se alle våre biltester
Helt konge
Vel inne bak rattet vet vi hvordan elgen har det, her inne er man skogens konge. Man sitter høyt og har god oversikt og tilsynelatende full kontroll over de ni tonnene. Noen knappetrykk senere er differensialene låst og vi kjører i gang, i fjerde gir. Det føles merkelig, men i lavgirserie er fjerde gir helt ok til igangkjøring.
Med gjørme og vann til godt opp på styrehuset cruiser vi gjennom ei myr i sjette gir - i ca. 3 km/t. Vannet i de halvmeterdype hjulsporene fosser som to flodbølger foran oss, Unimogen murrer uanstrengt gjennom den 20 minutter lange, krevende testrunden. Den er bygget for å tåle år etter år i all slags terreng.
Vel ute på veien veksler vi tilbake til høygirsserie, og da feier Mogen av gårde som hvilken som helst lastebil. - Den går i 90 km/t på veien, sier Espen. - I sanddynene i Rally Dakar gjør den over det dobbelte, forteller han ivrig. Tydelig stolt av sitt produkt.
Jeg er like imponert.
Tekniske data
MOTOR, CCM: |
R4, 4801 |
EFFEKT, HK: |
218 |
DREIEMOMENT: |
810 |
TOPPFART HØYGIR, KM/T: |
84,6 |
TOPPFART LAVGIR, KM/T: |
14,7 |
TREKKRAFT, TONN: |
1200 |
LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: |
601 x 233 x 273 |
TOTALVEKT, KG: |
13 800 |
DEKKDIMENSJON: |
365/80R20 |
DEKKDIMENSJON, MAKS: |
455/70R24 |
PRIS, FRA: |
900 000 |
Denne saken ble første gang publisert 28/11 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.