Kompromissløs

Test: Ford Focus RS 2003

De ”normale” Focus’ene har vært og er fortsatt blant våre favoritter. Men i RS-versjon leverer Ford noe helt annet.

Sist oppdatert

Versjonene

Som nevnt, Focus RS er noe helt for seg selv, med sin toliter på 215 hk. For øvrig leveres Focus som sedan, kombi og stasjonsvogn. Motoralternativer: 1,4 l/75 hk, 1,6 l/100 hk, 2,0 l/130 hk og 2,0 l/173 hk (ST 170). I tillegg kommer to dieselvarianter: 1,8 TD/90 hk og 1,8 TDCi/100 hk.

KONKLUSJON

Focus RS er en imponerende teknisk øvelse fra Ford, og på bane karnøfler den det aller meste. Men som dagligbil har den sine svakheter - så sant du ikke er utstyrt med egen bane i bakgården, med oppvarmet og tørr asfalt året rundt.

En vanlig Focus er fortsatt en meget god bil, men de som tenker på å kjøpe en, bør være klar over at en ny Focus kommer høsten 2004.

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil 2003

Ford legger ikke skjul på at WRC-Focusen har stått modell for Focus RS. Men her glimrer firehjulsdriften med sitt fravær. I stedet skal en spesialutviklet Quaife-differensial mellom forhjulene hjelpe på hjulenes gripeevne, særlig i kombinasjon med svinger og gasspådrag.

Ford har tatt fram kruttet andre steder. Spesielt gjelder det hjulopphenget. Blant annet hevder Ford at RS'en har chassisinnstillinger nær opp mot det du finner i asfaltoppsettet til WRC-bilene. Dessuten er sporvidden økt med 65 mm foran - 95 mm hvis du tar med effekten av de brede dekkene - og i tillegg er fjærene blitt 25 mm kortere og er matchet med Sachs racingdempere.

Heller ikke på fottøyet har Ford spart. Både 18-tommersfelgene fra O.Z. og 225/40-18-dekkene fra Michelin er spesiallaget for RS. Brembo leverer et sett forbremser det står respekt av: 325 mm ventilerte skiver med firestemplers kalipere. Bak er det mer moderate 280 mm skiver med konvensjonelle kalipere.

Motoren er en turboladet versjon av den 16-ventilers twincam to-liter'n vi finner i "lillebror" ST170. Ytelsen er opp fra 173 hk til 215 hk, mens dreiemomentet stiger fra 197 Nm til 310 Nm. Mens ST170 har en sekstrinns girkasse, må RS'en nøye seg med fem trinn.

Brutal sjarm

Tekniske data

FORD FOCUS RS

Motor: R4, turbo 1988 ccm

Ytelse: 215 hk - 5500 o/min

Dreiemoment: 310 Nm - 3500 o/min

Dekkdimensjon: 225/40 R18

Egenvekt: 1205 kg

Bagasjerom: 350 liter

Forbruk EU-mix: 1,01 l/mil

0-100 km/t 6,7 sek.

Toppfart: 232 km/t

Pris: 468 000 kroner

Testdata

70-100 3. gir 2,9

70-120 3. gir 4,9

70-100 5. gir 8,5

50-100 4. gir 8,7

Støy, dBA

50 km/t 62

100 km/t 67,5

6000 o/min 2. gir 73

De ulike tekniske ingrediensene skaper en spennende, men temmelig kompromissløs pakke. Fjæringen er knallhard, støynivået til tider påtrengende, og ytelseskarakteristikken har mer til felles med en av/på-bryter enn en jevn og utnyttbar kraftstrøm. På lave turtall skjer det lite, ved 3000 o/min blir det fyr under kjelen, og fra 3500 til drøyt 5500 o/min er det fullt trykk i turbinen. Den eksplosjonsartede reaksjonen mellom 3000 og 5500 o/min gir et formidabelt forbikjøringsskyv, men er ingen ubetinget fordel for bilens kjørbarhet.

Derfor blir denne brutaliteten RS'ens sjarm, dens styrke og dens svakhet. Rundt Nordschleife var det ingen tvil om hvilken av testbilene som var best rustet til å takle denne ekstreme utfordringen. Der Alfa 147 GTA og Subaru Impreza WRX begynte å bli myke og litt nølende i responsen, var Focus RS fortsatt stram, bestemt og kontant.

Bilen har rett og slett et enormt veigrep, matchet av et sett bremser som tilsynelatende aldri går trøtte. RS har ingen stabilitetskontroll. I stedet har den en uhyre sikker fot, nesten uansett hvordan sjåføren oppfører seg.

Fordelene som ekstremt stivt hjuloppheng gir på bane, blir et tveegget sverd på landeveien. Særlig på ujevnt underlag blir du kastet rundt som en filledukke, styringen napper hit og dit, mens følelsen av full kontroll går over til å bli en liten brytekamp mellom deg og bilen.

En Ford Focus RS byr feinschmeckere med nyrebelte og årskort på Nürburgring en kjøreopplevelse som nesten ingen andre biler i denne klassen kan oppvise maken til. Til daglig bruk må du imidlertid leve med komfortkompromisser som gjør en time på spikermatte til fin avkobling etter kjøreturen.

Denne saken ble første gang publisert 24/11 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også