Bensin eller diesel?

Test: Peugeot 307 SW 2003

En moderne dieselmotorer er som oftest en kraftpakke. Men den koster også litt mer. Hva egner seg best i ”MPV-307’en” SW?

Først publisert Sist oppdatert

Versjonene

Med bensin får du 1,6 l/110 hk og 2,0 l/137 hk. Dieselalternativene er begge på 2,0 liter, med henholdsvis 90 og 110 hk.

KONKLUSJON

SW-varianten er litt dyrere enn en vanlig 307 stasjonsvogn, som tilsynelatende er veldig lik. Men den økte fleksibiliteten og det store glasstaket gjør at vi ville valgt den. Bilen kjører bra, men detaljkvaliteten ser ikke ut til å være på topp (vi har prøvd flere 307'er med små skavanker).

307 SW 1,6 BENSIN

307 SW 90 hk HDI

Motor:

R4 - 1587 ccm - 16V

R4 - 1997 ccm - 16V, diesel

Ytelse:

110 hk - 5800 o/min

90 hk - 4000 o/min

Dreiemoment:

147 Nm - 4000 o/min

205 Nm - 1900 o/min

Dekkdimensjon:

195/65 R15

195/65 R15

Egenvekt:

1176 kg

1390 kg

Bagasjerom:

935 liter (helt til taket)

935 liter (helt til taket)

Forbruk EU-mix:

0,72 liter/mil

0,54 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk:

10,3 sek

14,9 sek

Toppfart:

190 km/t

190 km/t

Pris:

242 300 kroner

269 700 kroner

TESTDATA

50-100 km/t, 4. gir: 15,9 sek 12,2 sek

70-100 km/t, 3. gir: 6,1 sek 5,8 sek

70-100 km/t, 5. gir: 12,3 sek 10,1 sek

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2003

Da 307 var ny, gjorde vi en test av den prisgunstige 1,6-literen mot den dyrere 2,0-literen. Vi fant 1,6-literen så god at vi så liten grunn til å legge mer penger på bordet for å få en 2,0-liter. Den ekstra ytelsen var rett og slett for liten.

Denne gang kjører vi den MPV-aktige SW-versjon, og vi lar 1,6-literen måle seg med det minste dieselalternativet på 90 hk. SW virker umiddelbart som en større bil. En av grunnene er at akselavstanden er økt med nesten 10 cm. I tillegg stemmer proporsjonene enda bedre, for den storbilfølelsen man får foran i en ordinær 307, forsvinner ikke i SW når man snur seg og ser bakover i bilen.

Selvsagt er ikke bare akselavstanden økt. Bilen er blitt over 20 cm lengre. Dermed er det blitt svært god plass, og Peugeot har latt seg friste til å sette inn en tredje seterad. Setene for plass seks og syv er riktignok ekstrautstyr, men det er klargjort med fester i alle bilene. De bakerste setene er greie å ha som nødseter til barn, men kun det. Voksne kan knapt sitte der.

De tre setene på andre rad kan flyttes etter ønske. For eksempel kan du fjerne midterste baksete, for så å flytte begge de gjenstående litt innover. Da får de med to barn garantert to glade barn. Skal du frakte lengre gjenstander, har du muligheten til å sette setene på rekke, for dermed å få full lastelengde i halve bilen.

307 SW er ikke utstyrt med takluke, men har til gjengjeld et uvanlig stort glasstak - det strekker seg helt fra frontruta og bakover til over baksetet. Bortsett fra mangel på vind i luggen gir det rene kabrioletfølelsen. Et trekk kan dras for, slik at sommervarmen/vinterkulda kan holdes ute.

Myk diesel

1,6-literen blir ikke tungpustet, selv med den ekstra vekten i SW. Akselerasjonstallene er pene, og bilen oppleves som kvikk nok i vanlig trafikk. Dieselen er bare marginalt raskere i akselerasjonsmålingene. Så er det heller ikke spurtegenskapene som er dieselens styrke, men snarere det behagelige dreiemomentet.

Med HDI-motoren slipper du å gire så mye, og i tillegg går dieselsnurra mykt og pent, så alt i alt er dieselen komfortalternativet. Forbruket er også behagelig lavt.

Spørsmålet er bare hvor mye det er verdt. Med et pristillegg på nesten 30 000 kroner skal du kjøre veldig langt før diesel begynner å lønne seg. Det er snarere snakk om hvor mye du skal koste på deg som komforttillegg. Vi hadde valgt bensin, og heller giret litt ekstra.

SW-varianten av 307 gjør en god bil enda bedre. Bare Peugeot klarer å levere litt bedre detaljkvalitet, blir den et tiltalende familiealternativ. På "vår" SW røk festeanordningen da vi skulle justere høyden på rattet, med det resultat at man kunne løfte rattet både opp og ned og ut og inn under kjøring. Det gjør håndteringen litt i overkant spennende¿