Test: Saab 9-3X 2,0T XWD
Denne bilen er for dårlig
Saab 9-3X prøver å være en premiumbil, men når ikke opp.
Volvo XC70 og Audi Allroad startet trenden med høyresiste stasjonsvogner med firehjulsdrift og røffere utseende.
Nå har det kommet noen mindre modeller på markedet, og Saab 9-3X er en av disse. Den er en direkte konkurrent til Audi A4 Allroad.
Når vi sier at 9-3X ikke når opp i konkurransen, har det mange grunner. Kort oppsummert handler det om motor og girkasse, kvalitetsfølelse og utseende. Og ikke minst om pris.
Kjøreegenskaper: 4
Du kan ikke forvente deg sylskarpe kjøreegenskaper fra denne kanten, men det er nok heller ikke meningen.
Den opprører seg til gjengjeld både trygt og forutsigbart, og det avanserte firehjulsdriftsystemet bidrar sterkt til dette. Systemet er fjerde generasjon fra svenske Haldex, og kobler inn bakhjulene ved behov. Det er såpass kjapt at du ikke merker noe spesielt til det, men den oppfører seg naturlig nok litt mer som en forhjulsdreven bil enn det biler med konstant drift på alle hjul gjør.
Takket være den høye bakkeklaringen og XWD, tviler vi ikke på fremkommeligheten til 9-3X. Det var dårlig med snø i testperioden, men vi ble velsignet med masser av underkjølt regn. Da kunne bilen vise fram sine gode egenskaper på glatt føre, og den taklet alle utfordringene eksemplarisk.
Hekken kan knekkes ut dersom du provoserer bilen tilstrekkelig, men holder seg pent og pyntelig inne med ESP-en på.
Motor: 3
Tekniske data:
MOTOR, CM3: 1998
EFFEKT, HK VED O/MIN: 210/5300
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 300/2500-4000
EGENVEKT, KG: 1705
TILHENGERVEKT, KG: 1500/750
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 469/204/157
BAGASJEROM, LITER: 477/1331
DEKKDIMENSJON: 235/40R18
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 1,01
CO2-UTSLIPP, G/KM: 242
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,6
TOPPFART, KM/T: 220
PRIS FRA, KR: 625 800
PRIS TESTBIL, KR: 662 000
Her er det på tide at Saab kommer opp med noe nytt. 2-litersturboen de har under panseret yter 210 hester, og bruker mye bensin.
Motoren ble først lansert med turbo i 1992. Da satt den under panseret på en Opel Calibra. Motorblokka, vel å merke uten turbo, er enda eldre - den ble levert i første generasjon Vectra på slutten av 80-tallet.
Dersom du liker motorer med lyd, er dette absolutt en god motor. Det brummer godt fra de to eksospottene på middels turtall, og selv om vi er glade i motorlyd, kan dette bli litt i overkant på lengre turer.
Automatkassen bilen er koblet til, gjør jobben sin helt greit, men ikke mer enn det. Den er tregere enn de nyeste kassene på markedet. En ting Saab skal ha ros for, er å la oss som sjåfører bestemme selv når vi vil gire. Kassa kan, som de fleste andre på markedet, overstyres manuelt. Enten ved hjelp av girspaken, eller ved å bruke knapper på rattet. Svenskene har imidlertid valgt å ikke legge inn automatisk girskift ved turtallssperren i manuell modus.
Motoren lider også av tendenser til turboforsinkelse. Det er et fenomen vi trodde hørte fortiden til, men der har vi tydeligvis tatt feil. Maksimalt dreiemoment er ikke tilgjengelig før ved 2500 o/min.
Motoren føles generelt slappere enn de 210 hestene skulle tilsi, og det går aldri virkelig unna.
Ytelser: 3
Det virker kanskje en smule krast å gi en bil med 210 hester og 350 newtonmeter en treer for ytelsene.
Testdata:
0-100 KM/T, SEK.: 9,36
60-100 KM/T, 3. GIR: 5,95
60-100 KM/T, 4. GIR: 5,98
60-100 KM/T, 5. GIR: 8,95
60-100 KM/T, 6. GIR: x
60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,05
80-120 KM/T, 3. GIR: 6,47
80-120 KM/T, 4. GIR: 6,42
80-120 KM/T, 5. GIR: 9,08
80-120 KM/T, 6. GIR: x
80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,5
STØY TOMGANG, dBA: 44,8
STØY 50 KM/T, dBA: 61,9
STØY 80 KM/T, dBA: 65,5
STØY 100 KM/T, dBA: 68,3
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,96
Isolert sett er dette selvfølgelig en kraftpakke, og det oppgitte tallet på 9,6 sekunder til hundre er ikke dårlig. Vi målte den også til 9,4 sekunder, altså to tideler raskere enn det oppgitte tallet. Det er ikke hverdagskost, men fortsatt er det altfor dårlig i forhold til andre biler med tilsvarende ytelser.
Audis tolitersturbo har vi tidligere skrytt av, og i A5 Sportback (med nesten identisk vekt og firehjulsdrift) klarer ifølge våre målinger 0-100 på 7,7 sekunder. Det er nesten to hele sekunder raskere enn Saaben.
Mellomakselerasjonen følger også det samme mønsteret. Her ligger Saab 9-3x nesten et sekund bak ved kickdown i 60-100 km/t.
Ved vanlig kjøring kjennes ikke bilen voldsomt rask. Det er mer enn nok krefter tilgjengelig, men man forventer mer av en bil med såpass mye krutt under panseret. Vi lot flere personer som ikke har like god erfaring med kraftige biler som oss prøve bilen, og også de påpekte at den ikke kjentes like kvikk som tallene skulle tilsi.
Eksteriør: 4
9-3 ser fortsatt ut som seg selv, og det har ikke vært noen voldsomme forandringer siden modellen ble introdusert i 2002. Bilen fikk riktignok en facelift i 2008, og det gjorde at den klarer seg greit fortsatt. Det er likevel ikke til å komme fra at 9-3 begynner å bli en gammel bil.
Plaststylingen og det hevede understellet gjør at 9-3X fremstår litt røffere enn en standard 9-3, men de samme ankepunktene gjelder fortsatt.
LED-lysene i front gir bilen en tøff look, og bidrar også til at den ikke ser utdatert ut. Designmessig er det rett og slett litt for gammelmodig til å hamle opp med merker som Audi og Volvo.
Interiør: 4
Saab ønsker å fremstå som et premiummerke, men klarer det ikke helt. Vi får følelsen av å sitte i en amerikansk mellomklassebil, og det er mye plast som trekker inntrykket ned. Mye av dette kan nok skyldes at Saab har vært eid av GM, og dermed har plukket litt deler fra deres hyller. Det er helt klart ikke noe sjakktrekk dersom man ønsker å konkurrere med de europeiske premiumprodusentene.
Setene trekker en del opp, for de er både komfortable og gir nok sidestøtte. Sportsinteriøret i skinn ser lekkert ut, og med en pris på 15 900 kroner er det heller ikke avskrekkende dyrt.
Plassen er heller ikke noe å skryte av. Baksetet er forholdsvis trangt, og bagasjerommet er på 477 liter. Det er en smule mindre enn Audi A4, som blir betegnet som en trang bil. Det er også drøye 80 liter mindre enn Volkswagen Golf i stasjonsvogn-utgave. Det betyr at 9-3X ikke er den optimale bilen når det kommer til plass heller.
Komfort: 5
9-3X sluker de fleste ujevnheter bra. Vår testbil var utstyrt med 18-tommere, og det merket vi de gangene vi passerte over skarpe ujevnheter. Lavprofildekkene klarer ikke å ta av for støtene, men dette vil nok være bedre med mindre felger.
Fjæringskomforten for øvrig er god, og det er lite veistøy som slipper inn i kupeen. Likevel hører man motoren forholdsvis godt, og det kan nok sjenere noen. Dersom man er glad i motorlyd, er dette likevel en bedre form for støy enn mye annet.
Sportssetene er også gode å plassere baken i. Det er ikke vanskelig å trives på langtur.
Sikkerhet: 5
9-3 fikk fem stjerner for passasjersikkerhet da den ble lansert i 2002. Det betyr at det er en sikker bil for dem som er plassert inne i bilen. Til gjengjeld fikk den kun én av fire stjerner for hvordan den behandlet fotgjengere på i en eventuell kollisjon.
Det meste av det man kan forvente seg av moderne sikkerhetsutstyr er standard. Et ESP-system som kontrollerer bilen ved bremsing i sving, elektronisk bremsekraftfordeling og mekanisk bremseassistent er blant tingene du finner på listen over standardutstyr i 9-3X.
Pris/utstyr: 2
Med denne motoriseringen blir Saab 9-3x for dyr til at det kan forsvares med andre argumenter enn at man er svoren Saab-tilhenger. 625 800 kroner er ekstremt mye penger for en hevet 9-3 - selv med firehjulsdrift og stor motor.
Hvis du legger på snaue 25 000 kroner, får du en Audi A4 Allroad med deres fantastiske 2-liter med turbo og dobbeltklutsjkassen S-tronic. Til tross for at sluttprisen da blir dyrere, på grunn av ekstrautstyrsprisene hos Audi, fremstår det som et mye bedre valg.
Hovedkonkurrenten A4 Allroad er mye mer moderne, og generelt en bedre bil, enn Saab 9-3X på alle måter.
Saab har et annet alternativ i stallen som kan vise seg som et mye bedre valg. Dersom du dropper den trege automatgirkassen, kan du får en variant av den samme motoren som også går på E85 fra 560 800 kroner. Da blir prisgapet til Audien så stort at det gir mening å velge svensk.
Miljø: 2
Vi forventer ikke at en bil med såpass mye krefter skal være spesielt miljøvennlig, men et oppgitt forbruk på 1,01 l/mil er langt over det som er akseptabelt i disse dager. Det samme gjelder CO2-utslippet på 242 g/km.
Da vi kjørte bilen i vår testrute, endte vi opp med et forbruk på 0,96 l/mil. Det er under det oppgitte forbruket, men fortsatt langt unna det som er bra.
Saab skal ha for at de har optimert bilen for faktiske veier, og ikke EU-syklusen, slik mange andre produsenter gjør. Det er nok mulig å kjøre bilen enda rimeligere også, men da er det snakk om miljøkjøring, og ikke gjennomsnittlig hverdagskjøring.
Denne saken ble første gang publisert 15/11 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.