Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:
Rimelig familieluksus
Med minste motor under panseret skulle Volvo S80 DRIVé vise seg å være en særdeles komfortabel og prisgunstig bil. Men er det egentlig nok med 109 hestekrefter i en såpass stor og tung bil? Vi har testet Volvos flaggskip, i miljøriktige klær.
Kjøreegenskaper: 4
Volvo er ikke kjent for å levere de mest sportslige kjøreegenskapene, måtte det være C30, S40, V50, S60, V70 eller S80. Ei heller SUVene XC60 og XC90 eller coupeen C70 er kjent for å være veldig sportslige. Vår testbil, S80 DRIVé er heller ikke et unntak.
Tester av andre Volvo-modeller finner du her
Bilen er nemlig ganske myk i fjæringen og heller ikke styringen er spesielt presis. I tillegg er setene veldig myke og bilen godt støyisolert, så man får følelsen av å sveve av gårde på en sky.
Det skal nevnes at S80 føles veldig trygg på veien, og man vet hele tiden hvor bilen befinner seg og hvor grensene går. Tar man i for hardt med den har den tendens til å understyre, men vi snakker tross alt om en Volvo så sikkerhetssystemene trer inn før man rekker å reagere selv.
Motor: 4
Det er ikke hvilken som helst motor som befinner seg under panseret i S80 DRIVé - den lille 1,6 liter store dieselmotoren kjenner vi fra en rekke bilmodeller på markedet.
I forhold til Volvos velkjente D5-motorer skal det nevnes at den lille fireren er langt mer kultivert, og den produserer mye mindre støy - noe som fører med seg en følelse av eksklusivitet og kvalitet.
Dieselen, som har noen år på nakken, trenger litt turtall før ting begynner å skje. Kreftene sendes til bakken via en presis femtrinns manuell girkasse, som til tider kan føles litt vel langbent. Totalt sett gjør motor og drivverk en god jobb.
Ytelser: 4
Testdata Volvo S80 Drivé 1,6 D Summum
0-100 KM/T, SEK.: |
13,83 |
60-100 KM/T, 3. GIR: |
8,2 |
60-100 KM/T, 4. GIR: |
11,25 |
60-100 KM/T, 5. GIR: |
18,53 |
80-120 KM/T, 3. GIR: |
10,55 |
80-120 KM/T, 4. GIR: |
13,18 |
80-120 KM/T, 5. GIR: |
17,68 |
STØY TOMGANG, dBA: |
44,0 |
STØY 50 KM/T, dBA: |
59,0 |
STØY 80 KM/T, dBA: |
63,9 |
STØY 100 KM/T, dBA: |
66,4 |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,47 |
109 hestekrefter og 240 Nm er hva som står til rådighet i den lille firesylindrede motoren, og som de fleste skjønner er ikke det ganske magert i en såpass stor bil som S80. Men, selv om bilen på ingen måte er rask føles faktisk kreftene tilstrekkelige til daglig bruk. Vi savner litt ekstre skyv i forbikjøringene, men i både bytrafikk og på landeveien savner vi sjelden mer.
0-100 km/t er lovet på 12,4 sekunder, mens toppfarten er 190 km/t. Respektable tall for en bil som bruker under halvliteren på mila.
Eksteriør: 4
Akkurat som kjøreegenskapene er ikke S80's utseende veldig spennende., men den har en veldig trygg designprofil. Her er det få, eller ingen krumspring - verken positive eller negative.
Volvo har nok en gang bygget en bil som man med en gang ser at er en Volvo, designen er lite prangende, men alikevel er dette en bil man legger merke til. Og de fleste tror det er en langt mer eksklusiv bil enn det prisen skulle tilsi.
Interiør: 5
Vi liker oss inne i Volvo S80. Her er det skinn så langt øyet kan se, og kvalitetsfølelsen er formidabel. Materialkvaliteten er god, og det er et ryddig og ordentlig design som møter personene i bilen.
Tekniske data: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum
Motor: |
R4, 1560 ccm |
Girkasse: |
Femtrinns manuell |
Effekt: |
109 hk v/4000 o/min. |
Dreiemoment: |
240 Nm v/1750 o/min. |
Forbruk: |
0,49 l/mil |
CO2-utslipp: |
129 g/km |
0-100 km/t: |
12,4 sek. |
Toppfart: |
190 km/t |
Lengde: |
4851 mm |
Bredde: |
1860 mm |
Høyde: |
1493 mm |
Bagasjerom: |
480 liter |
Egenvekt: |
1556 kg |
Pris: |
418 000 kr |
Setene er også veldig gode, og selv om vi savner mer sidestøtte skal det nevnes at den mye polstringen gjør at sittestillingen er nær perfekt. De ujevnhetene som ikke slukes av fjæringen i bilen skal være ganske grove før også polstringen i setet må gi tapt.
Foruten det er plassen god, og selve kupeen relativt luftig. Bagasjerommet er stort til å være en sedan, faktisk hele 480 liter.
Komfort: 6
Komforten er S80 sitt sterkeste kort, og som vi nevnte over er faktisk den lille dieselen såpass snill lydmessig at vi velger å gi Volvo maks poeng i denne grenen.
Understellet sluker alt av ujevnheter i veibanen, og både støynivå, sittekomfort og trivselfaktor bak rattet er i ypperste klasse.
Les også:
Slik blir hjulkapslene 25 ganger billigere
Vinterdekkene svikter på våt asfalt
Sikkerhet: 5
Volvo S80 oser av sikkerhet, og den er utstyrt med alt av det siste sikkerhetsutstyret den svenske bilprodusenten har å by på. Og vi vet jo at Volvo alltid har prioritert dette temaet i en årrekke - de har jo tross alt et eget sikkerhetssenter der de nøye tester hver enkelt modell før den forlater fabrikken.
Bilen er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, noe som gjør det vanskelig å vurdere kollisjonssikkerheten i forhold til andre biler. Men vi blir særdeles overrasket om S80 ikke vil gjøre det veldig bra der.
"Lillebror" V70 er i bunn og grunn samme bilen, og den scoret godt med poeng da den ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2007.
Pris/utstyr: 4
De fleste som tipper prisen på testbilen i løpet av testperioden tror at dette er en langt dyrere bil enn det den faktisk er. For med et utslipssbasert avgiftssystem kommer S80 DRIVé godt fra det - takket være det lave CO2-utslippet er startprisen på 342 900 kroner.
Testbilen har riktignok etternavnet Summum, og er med det ganske godt utstyrt. I tillegg har vår testbil 17" aluminiumsfelger på vinterhjulene og tilleggsutstyr på drøye 25 000 kroner. Dermed lander prisen på 418 100 kroner, en gunstig pris sett i forhold til hva man får for pengene.
Miljø: 5
Selvfølgelig finnes det biler på markedet i dag som både har lavere drivstofforbruk og lavere CO2-utslipp enn S80. Men tar man bilens størrelse og utstysnivå med i betraktning gjør faktisk S80 DRIVé et meget godt inntrykk.
Et oppgitt CO2-utslipp på 129 gr/km og et oppgitt forbruk på 0,49 l/mil er S80 relativt snill mot miljøet. Legger vi til at vi lander på et forbruk på kun 0,47 liter per mil i vår krevende testrute som kominerer både by og landeveiskjøring med kupert terreng, er det en velfortjent karakter 5 i denne grenen.
Denne saken ble første gang publisert 11/11 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.