Dekk og merking

Slik leser du bildekket riktig

På dekkene står det mye informasjon. Noe av det avgjør om du kjører lovlig eller ei.

MYE INFO: Det er mye informasjon på dekkene. Noe av informasjonen er svært viktig.
MYE INFO: Det er mye informasjon på dekkene. Noe av informasjonen er svært viktig. Foto: Glesne, Knut Arne
Sist oppdatert

1 - For det første må du skaffe deg dekk i riktig dimensjon.

Da holder det egentlig ikke å se på dekkene som står på bilen nå - det kan tenkes at forrige eier av bilen har gjort noe feil.

Fasiten står i vognkortet; der står dimensjonen, og alternative dimensjoner bilen din er godkjent med.

Her står også hvilken hastighetsmerking og annen informasjon dekkforhandleren bør vite for å finne de rette dekkene til deg og din bil.

2 - Deretter må du sjekke om dekket faktisk HAR riktig dimensjon

VIKTIG: Pilen til venstre viser dimensjonen. Høyre pil viser vektbegrensning og hastighetsbegrensning. Alt skal samsvare med informasjonen i vognkortet ditt.
VIKTIG: Pilen til venstre viser dimensjonen. Høyre pil viser vektbegrensning og hastighetsbegrensning. Alt skal samsvare med informasjonen i vognkortet ditt. Foto: Glesne, Knut Arne

Slik leser du dekkets dimensjon, altså størrelse

Dekkdimensjonen skrives for eksempel slik: 225/50 R17.

225 angir bredden i millimeter - altså er eksempelet et 225 millimeter bredt dekk.

Tallet 50 etter skråstreken angir dekkets høyde i prosent av bredden. Jo høyere dette tallet er, desto høyere er dekket opp fra felgen - eller fra bakken og opp til felgen. I dette tilfellet er høyden 225/2 =112,5 millimeter.

Det siste tallet, 17 i dette eksempelet, angir felgstørrelsen dekket skal monteres på i tommer.

Om man skal forandre dimensjon, er det viktig å passe på at rulleomkretsen ikke avviker med mer enn fem prosent i forhold til dimensjonen som står i vognkortet. Dessuten må ikke dekket stikke utenfor skjermen på bilen.

Rulleomkretsen med ulike dimensjoner kan du enkelt få regnet ut på denne siden:

www.miata.net/garage/tirecalc.html

Hastighetsmerkingen finner du forklaringer til på denne siden:

www.dekkimportorene.no/hastighetsmerking.html

Enkelt, men viktig triks: Sjekk dekkene du kjøper!

Det er alltid lurt å kontrollere dekkene du kjøper, for å se om du har fått de rette.

Og for å sjekke om dekkene faktisk er ferske, eller om de har vært lagret noen år. Enkelte tester har vist at å kjøre på eldre dekk i utgangspunktet ikke er noe problem, så sant dekkene har vært lagret riktig.

Aldringen av gummien starter først når dekkene brukes. Likevel, både på grunn av faren for at dekkene for eksempel har vært lagret i varme omgivelser, og ikke minst fordi dekkutviklingen stadig går fremover, vil vi anbefale deg å kreve helt ferske dekk - eller et prisavslag.

Utviklingen av dekk skjer fortløpende, og det er vanlig med "ansiktsløftninger" av dekkmodeller, akkurat slik bilprodusentene gjør med biler.

Dette endrer egenskapene - oftest til det bedre hva grep, støy, slitestyrke, rullemotstand eller annet angår.

Les også:

Test av fire billige og gode firehjulstrekkere

Alle våre biltester finner du her

Se video: Slik skifter du hjul

ALDER? De fire sifrene i ovalen forteller når dekket er produsert, med ukenummer og to siste sifre i årstall. Dette dekket ble altså lagd i uke 47 i 2007.
ALDER? De fire sifrene i ovalen forteller når dekket er produsert, med ukenummer og to siste sifre i årstall. Dette dekket ble altså lagd i uke 47 i 2007. Foto: Glesne, Knut Arne

Denne saken ble første gang publisert 26/10 2009, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også