Prøvekjørt: Mazda CX-7 2,2 MZR-CD 2009-modell
SUV-en som ble mye billigere
Den mellomstore SUV-en Mazda CX-7 har fått ny motor – og er blitt 290.000 kroner billigere. Les vår prøvekjøring.
Mazda CX-7 2,2 MZR-CD
- MOTOR, CM3: 2148
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 173/3500
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 400/2000
- EGENVEKT MED FØRER, KG: 1875
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:468/187/165
- BAGASJEROM, LITER: 455/1348
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,75
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 199
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,3
- TOPPFART, KM/T: 200
- PRIS FRA, KR: 495.000
Mazda CX-7 har eksistert i et par år, men de færreste vet at den finnes. Årsak: En sterk (260 hk) og tørst bensinturbomotor ga den pris som nærmer seg 800.000 kroner. Så mye bruker de færreste på en Mazda.
Nå har firehjulstrekkeren endelig fått dieselmotoren enhver SUV som skal selges i Norge må ha. Det er 2,2-literen fra Mazda 6 som har funnet veien inn i CX-7, og i SUV-en har Mazda valgt å la den få 173 hk og 400 Nm dreiemoment.
Det gjør prisen langt mer human. Innstegsmodellen kalt Advance koster 495.000 kroner, og allerede her får du en godt utstyrt bil med for eksempel ryggekamera, klimaanlegg og rattstyring av en mengde funksjoner.
Den dyreste (Sport) er din for 519.000 kroner. For tillegget på 24.000 kroner får du blant annet skinninteriør, knappestyrte seter med minne, xenonlys, navigasjon, feit lyd fra Bose og 19-tommers felger, så en kan gjerne si at toppmodellen gir mest for pengene.
Skal du ha noenlunde sammenlignbart utstyr på for eksempel en Volvo XC60 eller en Audi Q5, blir den fort veldig mye dyrere.
Samtidig er CX-7 med sitt prisleie på rundt en halv million også en god del dyrere enn de såkalte folke-SUV-ene. Dermed må den også ha noe ekstra å by på. Har den det?
Les også:
Riktig motor
Svaret på spørsmålet er i hovedsak ja. De solide utstyrspakkene er nevnt. I tillegg er den med en lengde på 468 cm større enn de billigere SUV-ene, og motoren er sterkere enn det de fleste av dem kan by på. «Normalen» blant folke-SUV-ene er en tolitersdiesel på rundt 140 hk.
Motoren har vi i Mazda 6 beskrevet som en av de beste firesylindrede dieselmotorene per i dag, og den gjør en flott jobb også i CX-7.
Lydbildet er fint, og kreftene kommer jevnt. Det gagner komforten.
Legg til at girkassen med seks trinn har enkle og presise skift, og CX-7 blir en lettkjørt dieselbil.
Rett nok er SUV-en såpass stor og tung at den tar eggen av motorens eksplosivitet. 0-100 km/t tar 11,3 sekunder, et tall som ikke skremmer noen. Men oppe i fart reagerer den raskt på høyrefotens kommandoer, og forbikjøringsmuskler mangler det ikke på.
Forbruket er oppgitt til 0,75 l/mil, som er et greit nivå for en SUV på denne størrelsen. Partikkelfilter og tilsetning av urea (urinstoff) i avgassystemet bidrar til at bilen skal være blant de bedre også når det kommer til lokal forurensning.
Ureaen omskaper mye av den skadelig NOx-en til harmløs nitrogengass, oksygengass og vanndamp.
Les også:
Guide: Fire gode brukte SUV-er
Sports-SUV
Under vår prøvekjøring imponerer CX-7 aller mest som langturslokomotiv. Den dundrer framover med suveren stabilitet og lavt støynivå, og gir akkurat den følelsen en moderne SUV skal gi: At det skal mye til for å stoppe den.
Mazda kaller CX-7 for intet mindre enn en «sports-crossover-SUV». Det betyr at den skal forene egenskapene til en sporty stasjonsvogn med SUV-ens høybygde robusthet.
Under vanlig, snill kjøring holder påstanden vann, for bilen følger alle kommandoer fint. I krappe svinger er det likevel klart at heller ikke Mazdas ingeniører kan ignorere Newtons lover: Da krenger den mer, og dekkene sliter mer med festet.
Men blant SUV-ene er CX-7 uansett blant de mest velkjørende - i alle fall innenfor prisområdet den befinner seg i.
Hvor godt 4x4-systemet henger med på notene på glatt underlag, har vi ikke tilstrekkelig grunnlag for å si noe om fra vår prøvekjøring.
Systemet er av den typen som sanker en mengde data fra hjul, styring, understell og motor og bruker en elektronisk styrt kobling til å sende inntil halvparten av kreftene til bakhjulene.
Les også:
Fire billige og bra firehjulstrekkere
Det den mangler
Mazda CX-7 er blant de mest sportslige SUV-ene å se til, uansett prisklasse. Linjene er mer langtrukne og dynamiske enn på SUV-er flest. En ansiktsløftning i fronten for å gi den et typisk Mazda-fjes samt mer bulende støtfanger bak har gjort en bil som så bra ut fra før enda litt tøffere.
Om prisen er bra i forhold til modeller fra statusmerker, og om den har mer å by på enn billigere merker, er det likevel enkelte ting Mazda CX-7 gjerne kunne hatt i tillegg.
Den kan ikke fås med automatgir, og det er det mange som vil ha når de først skal ut med en halv million.
Videre har ikke Mazda brukt lengden til å gi den mer innvendig plass.
Her er det kun fem sitteplasser, selv om det finnes kortere SUV-er med sju. Til tross for det er ikke baksetet mer enn middels rommelig for de langbeinte.
Dessuten er bagasjerommet (som vanlig for SUV-er) betydelig mindre enn i en stasjonsvogn i familiebilklassen.
Og selv om det skal noe til å kritisere utstyret når bilen har så mye av det, er en naviskjerm som er mindre enn skjermen på en bærbar bil-GPS for smått i en halmillionkronersbil.
Dashbord-trykkerne iblant oss vil også mene at Mazda har brukt en for hard og billig plastkvalitet til å gi et påkostet inntrykk.
I dagens SUV-felt legger Mazda CX-7 seg på en plass der den er ganske alene. Om plasseringen midt i feltet er blink eller tvert imot å falle mellom to stoler, kan bare kundene gi svar på.
Vårt førsteinntrykk er at CX-7 absolutt er verdt å se nærmere - ikke minst for dem som helst vil ha en relativt stor SUV, men som ikke er villig til å ofre økonomien for å få det rette statusmerket.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 20/10 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.