Kåret av The Caravan Club:
Dette er de beste trekkbilene
Skal du ha ny trekkbil til campingvognen eller båthengeren i år? Da bør du sjekke denne listen.
Dette er 27. gang at engelske The Caravan Club tester og kårer årets beste trekkbil. Det kommer stadig nye biler til, så regn med en ny kåring i løpet av året.
Se video: Rygging med tilhenger
Kåringen omfatter nye eller betydelig oppgraderte biler lansert i perioden august 2008 til september 2009. Bilene deles inn i fem prisklasser, samt to 4x4-klasser. Bilprodusentene stiller med biler de mener egner seg.
Samt vinner av fjorårets test, som var Skoda Superb 2,0 TDI - les Klikks Superbtest her.
Omfattende tester, 28 modeller
Selve testingen ble utført ved Millbrook testsenter i Bedfordshire. Seks biltestere vurderte samtlige biler.
Før test ble vognene lastet til 85 % av de respektive bilenes maksimale angitte trekkapasitet.
Bilene ble selvsagt utsatt for tester som akselerasjon og bremsing og typiske hengerutfodringer som bakkestart.
Her er hestekreftene du ikke trenger
6 klassevinnere
Men i tillegg er bilene også grundig vurdert for sine praktiske egenskaper. Må du for eksempel legge deg på knærne for å få koblet til elektrisk tilkobling?
Under finner du vinnere i hver av priskategoriene. Siden engelske og norske prisinndelinger ikke alltid stemmer overens, har vi også listet opp dem som konkurrerte i klassene.
Merk at det er en overlapping mellom prisklasser og 4x4-klasser.
Neppe noe trekkbil, men uansett: Vi har kjørt verdens råeste elbil!
De rimeligste bilene, opp til ca 220.000 kroner
Dette kjennetegner en god trekkbil
- Gode trekkbiler bør først og fremst være tyngre enn vogna.
Det sier Tron Næss, som er leder av teknisk komite i Norsk Caravan Club .
- Bilen må være sjefen, ikke vogna.
Også Norsk Caravan Club har tidligere testet og rangert trekkbiler, men har ikke gjort dette de siste årene, da bilimportørene ikke har villet utstyre demobilene sine med hengerfeste.
- Men selv med et variert prisbilde på nye biler, har engeskmennene stort sett kommet fram til det samme som oss sier, Næss som en kommentar til den engelske undersøkelsen.
- Et annet grunnleggende trekk er at bilen bør være fast og stabil i bakvognen. Ofte betyr det at typiske myke familebiler med forhjulstrekk ikke egner seg så godt.
Men han understreker at det ikke er noen fasit. Det skiller ofte mye mellom samme bilmodell med forskjellig motor, og dessuten mellom årganger av samme bil.
- For eksempel vil en Mazda 6, som vant sin klasse, med en tung dieselmotor og kraftig drivverk være en helt annen trekkbil enn samme bil med en liten og lett bensinmotor.
Næss vil ikke peke ut noen spesiell typisk norsk trekkbil, men forteller at det naturligvis er de litt større robuste firehjulstrekkerne som er førstevalget for mange.
- Når det i dag dessuten er tillatt å kjøre med vogner opp til 250 centimeters bredde, sier det seg selv at man trenger enn bil som er over middels stor.
Kia Soul Shaker 1,6 CRDi - her har Kia gått til topps med en veldig morsom bil, som ikke har rukket å komme til Norge enda. Soul Shaker får ros for bla. sterk motor, utnyttbart rom, store speil og høy kjøreposisjon.
Den eneste andre kandidaten i denne klassen var
- Renault Kangoo dCi 106.
Fra 220 til ca. 360.000 kroner- og totalvinneren
VW Golf 2,0 TDI - og ikke bare har Golf vunnet sin prisklasse, den gikk også av med totalseieren. En viktig årsaken var absolutt topp stabilitet i testene på banen, og en motor som selv ved 100 km/t i sjettegir hadde punch nok til å akselerere. Les Klikk-testen her
Øvrige kandidater i klassen var:
- Peugeot 3008 THP 150 - Klikk-test
- Renault Megane dCi 130 - Klikk-test
- Toyota Verso 2,0 D-4D - Klikk-test
Fra 360 til ca. 460.000 kroner
Mazda 6 2,2D 163 stasjonsvogn - fikk æren av å vinne den kanskje tøffeste klassen, i konkurranse mot folkefavoritter fra både Toyota og Skoda. Mazda 6 får ros for en meget sterk motor og en flott sekstrinns girkasse. Med 1347 kilo bak seg, tok bilen seg opp en lang 14 % stigning i tredjegir, og fikset start-stopp i 17 % stigning uten problemer.
Øvrige kandidater i klassen var:
- Renault Grand Scenic dCi 160 - Klikk-test
- Seat Exeo 2,0 TDI sport (selges ikke i Norge)
- Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 140
- Skoda Superb 2,0 TDI 140 - Klikk-test
- Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 140 - Klikk-test
- Toyota Avensis 2,2 D-4D stv - Klikk-test (2,0-versjon)
- Opel Insignia 2,0 160 - Klikk-test (2,0 CDTi)
- VW Golf Plus 2,0 TDI DSG - Klikk-test
Sjekk ut hele vårt testarkiv med over 500 modeller her
Fra 460 til 600.000 kroner
Volvo XC60 D5 AWD - med firehjulsdrift og en kraftig versjon av Volvos fine femsylindrede motor, fine girskift og fin akselerasjon ble lovordene mange: "Sikker og stabil", "du kjenner ikke at den trekker" etc.
Øvrige kandidater i klassen var:
- Honda Accord 2,2 stv - Klikk-test
- Isuzu Rodeo 3,0 Denver - selges ikke i Norge
- Skoda Superb 3,6 V6 4x4 DSG - selges ikke i Norge
- Subaru Forester 2,0D XSn - Klikk-test
- Toyota Rav4 2,2 D-4D aut
- Volvo XC60 2,4 Drive - Klikk-test
Over 600.000 kroner og over 1800 kg 4x4
Land Rover Discovery 4 TDV6 HSE - fordi det er en bil som kan ta deg og vogna hvor det skulle være, med maksimal komfort. Med et lite touch på skjermen får du mulighet til å sette opp chassiset spesielt for å trekke vogn, som med maksimal stabilitet og komfort.
Øvrige kandidater i de to klassene var:
- Jaguar XF 3,0 Diesel S - Klikk-test (av 4,2 V8)
- Lexus RX450h - Klikk-test
- Mercedes C250 BlueEfficiency stv - Klikk-test (av sedan)
- Mercedes E350 CDI BlueEfficiency - Klikk-test (av coupeen)
- Isuzu Rodeo Denver 3,0 - ikke i Norge
- Volvo XC70 D5 SE Lux Premium
- Volvo XC60 SE D5 AWD - Klikk-test
Under 1800 kg 4x4
Skoda Superb 3,6 V6 DSG - det kom ikke som noen stor overraskelse da Superb som sådann vant totalt sett i fjor. Med den kraftige V6eren med 260 hester i tillegg - som vi skylder å gjøre oppmerksom på ikke selges i Norge - tok de en klar seier i denne klassen i England.
Med tanke på prisnivået denne bilen ville havnet på i Norge, er nok resten av listen med kandidater mer interessant for folk flest.
Øvrige kandidater i klassen var:
- Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 140 4x4
- Skoda Yeti 2,0 TDI 140 4x4- Klikk-test
- Subaru Forester 2,0D XSn- Klikk-test
- Toyota Rav4 2,2 D-4D aut
Denne saken ble første gang publisert 30/09 2009, og sist oppdatert 06/05 2017.